Artykuły

Molier, czyli zmowa świętoszków

Życie najsłynniejszego komediopisarza w dziejach teatru było uporczywą walką: o zdo­bycie uznania, potem o twórczą swobodę i wol­ność myśli. Walkę prowadził nie heros bez ska­zy, ale człowiek pełen wad i słabości. Może tak­że samotny i do końca niezrozumiany, jak go widział w swoim dramacie autor "Zmowy świętoszków", znakomity, rosyjski pisarz Michał Bułhakow (1891-1940). W historii Moliera znalazł on analogię do własnych przeżyć.

Historyczny kostium, pod jakim ukrył Bułhakow obraz sytuacji niezależnego artysty w totalitaryzmie, nie zmylił cenzury. Dra­mat trafił na sceny rosyjskie dopiero w latach 60., a w Polsce utwór Bułhakowa w pełni je­go znaczeń i scenicznych zalet ukazała telewizyjna inscenizacja Macieja Wojtyszki z 1989 roku.

Realizacja przywróciła także polskiej wi­downi wielką postać teatru - Halinę Mikołaj­ską. Jej znakomite aktorstwo mogliśmy po­dziwiać po wielu latach nieobecności na sce­nie. Nieobecności, na jaką skazało wybitną artystkę totalitarne państwo za jej działanie na rzecz wolności myśli i słowa.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji