Warszawa promuje się filmowo
"Warszawa - najlepszy kandydat do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury" to tytuł filmu, który ma promować stolicę Polski na arenie międzynarodowej. Od października rusza kampania reklamowa, w czasie której film pokazywany będzie w metrze, 10 teatrach i wszystkich stołecznych kinach, a także zagranicznych stacjach telewizyjnych.
"Warszawa - najlepszy kandydat do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury" to tytuł filmu, który ma promować stolicę Polski na arenie międzynarodowej. Dodatkowo jest wizytówką Warszawy w konkursie o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Od października rusza kampania reklamowa, w czasie której film pokazywany będzie w metrze, 10 teatrach i wszystkich stołecznych kinach, a także zagranicznych stacjach telewizyjnych.
Film Agnieszki Holland i jej siostry Magdaleny Łazarkiewicz to podróż po Warszawie widzianej oczami artystów. Krótkie, niezwykle dynamiczne ujęcia mają pokazywać, jak zmiennym i energicznym miastem jest stolica. Następujące po sobie w ekspresowym tempie obrazy pokazują wydarzenia kulturalne, zabytki oraz samych mieszkańców. - Zależało nam, aby stolica była zaskakująca, pełna energii - mówi Agnieszka Holland.
Motywem przewodnim filmu jest Fryderyk Chopin, który gra na warszawskich ulicach Fantazję-Impromptu. W postać wielkiego kompozytora wcielił się znany pianista Stanisław Drzewiecki. Nie tylko on zdecydował się swoim nazwiskiem promować Warszawę. W filmie zobaczymy też innych wybitnych artystów, m.in. Zbigniewa Hołdysa, Grzegorza Jarzynę, Katarzynę Kozyrę, Marię Peszek i Andrzeja Wajdę. - Film jest pokazaniem kultury masowej, ale również awangardowej - mówi Krzysztof Warlikowski, reżyser teatralny, który także swoim nazwiskiem sygnuje reklamówkę stolicy.
"Warszawa - najlepszy kandydat do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury" jest swego rodzaju przeglądem najważniejszych wydarzeń kulturalnych, jakie w ostatnich miesiącach odbyły się w Warszawie. Wykorzystano w nim fragmenty tak głośnych spektakli jak: "(A)pollonia", "Między nami dobrze jest", "T.E.O.R.E.M.A.T" czy opera "Orfeusz i Eurydyka". Obok nich pojawiają się również koncerty, wystawy galerii Zachęta oraz uliczne występy trup teatralnych.
Jak zapewnia Ewa Czeszejko-Sochacka z urzędu miasta, produkcja filmu była potrzebna, aby pokazać Warszawę z innej strony. - Warszawa posiada bardzo bogaty repertuar imprez, lecz mimo to kojarzona jest z centrum biznesu. Chcemy zmienić to wyobrażenie. Dlatego celu zdecydowaliśmy się na produkcję wysokiej jakości - tłumaczy.
Wyprodukowanie specjalnego filmu reklamowego jest też jednym z warunków ubiegania się o miano Europejskiej Stolicy Kultury 2016. - Mamy już film prezentujący walory stolicy "Zakochaj się w Warszawie". Ze względu na wymogi konkursu musieliśmy zamówić nowy - wyjaśnia Ewa Czeszejko-Sochacka.
Ta produkcja rodem z Hollywood kosztowała urząd miasta 560 tys. zł. Film wyreżyserowany został w dwóch wersjach: długiej, 4-minutowej, oraz krótkiej, 30-sekundowej. Zdjęcia kręcono wiosną przy współpracy z wieloma operatorami ze szkół filmowych w Łodzi i Katowicach. - Uchwycenie Warszawy było niezwykle trudne. Podczas kręcenia zebraliśmy ponad 90 godzin materiału - zdradza Holland.
W najbliższych dniach film pokazywany będzie w kinach, teatrach, internecie oraz stacjach telewizyjnych. Natomiast już od poniedziałku warszawiacy będą mogli oglądać film także w metrze.
Wkrótce 30-sekundowa wersja prezentowana będzie również w zagranicznych mediach, m.in. w CNN. - Dłuższa wersja prezentowana będzie podczas konferencji międzynarodowych, festiwali czy debat. Film poprzedzać będzie także współfinansowane przez urząd przedstawienia teatralne - zapewnia prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz.