Artykuły

Łódź. List otwarty w obronie dyrektora Brzozy

List otwarty dramaturgów i kierowników literackich w sprawie Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka: Zostawcie w spokoju Brzozę.

Jesteśmy głęboko zaniepokojeni sytuacją, w jakiej znalazł się łódzki Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka. Po udanym sezonie artystycznym, który przerwał trwający na tej scenie przez ostatnie sześć lat okres marazmu, prezydent miasta Jerzy Kropiwnicki stawia Teatr przed groźbą nieprzedłużenia kontraktu z odpowiedzialnym za wspomniany sukces dyrektorem artystycznym Zbigniewem Brzozą.

Co więcej, dyrektor naczelny Teatru Janusz Michaluk bez konsultacji i wbrew woli obecnego dyrektora artystycznego podjął decyzję o odwołaniu z funkcji kierownika literackiego Teatru Nowego najbliższego współpracownika dyrektora Brzozy Tomasza Śpiewaka. Śpiewak jest współautorem planów repertuarowych Teatru na najbliższe sezony oraz autorem m.in. głośnych przedstawień zrealizowanych w Łodzi "Brygady szlifierza Karhana" w reż. Remigiusza Brzyka i "Króla_Ducha" w reż. Łukasza Kosa.

Miejsce Tomasza Śpiewaka ma zająć Bożenna Jędrzejczak, osoba pełniąca do tej pory w teatrze funkcję administracyjną, nielegitymująca się dorobkiem twórczym, posiadająca natomiast mandat radnej miejskiej miasta Łodzi.

Harmonijna współpraca między dyrektorem artystycznym i kierownikiem literackim jest we współczesnym teatrze jednym z najważniejszych warunków kształtowania jego charakteru. Potwierdzają to osiągnięcia Mikołaja Grabowskiego i Tadeusza Słobodzianka (Teatr Nowy w Łodzi), Grzegorza Jarzyny i Piotra Gruszczyńskiego (TR Warszawa), Mikołaja Grabowskiego i Grzegorza Niziołka (Stary Teatr w Krakowie), Macieja Nowaka i Pawła Demirskiego (Teatr Wybrzeże w Gdańsku), Pawła Łysaka i Łukasza Chotkowskiego (Teatr Polski w Bydgoszczy), Krzysztofa Mieszkowskiego i Piotra Rudzkiego (Teatr Polski we Wrocławiu), Krzysztofa Warlikowskiego i Piotra Gruszczyńskiego (Nowy Teatr w Warszawie), Pawła Miśkiewicza i Doroty Sajewskiej (Teatr Dramatyczny w Warszawie). Rezultatem ich pracy są nie tylko indywidualne projekty, lecz spójne sezony artystycznych przedsięwzięć i konsekwentny wizerunek teatru. W oparciu o taki model funkcjonuje współczesny teatr europejski.

Ufamy, że dalsza współpraca duetu Brzoza - Śpiewak miałaby szansę ustalić wysoki poziom artystyczny łódzkiego teatru. Jeśli natomiast mandat polityczny znaczy w Łodzi więcej niż kompetencje, można spodziewać się, że niedługo lokalny sekretarz partii zostanie dyrygentem Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.

Joanna Biernacka

Marcin Cecko

Łukasz Chotkowski

Paweł Demirski

Magdalena Fertacz

Bartosz Frąckowiak

Iga Gańczarczyk

Piotr Gruszczyński

Remigiusz Grzela

Sebastian Majewski

Katarzyna Migdałowska

Łukasz Pawłowski

Jakub Roszkowski

Piotr Rudzki

Marzena Sadocha

Małgorzata Sikorska-Miszczuk

Maria Spiss

Magdalena Stojowska

Igor Stokfiszewski

Paweł Sztarbowski

Joanna Wichowska

Szymon Wróblewski

Wojtek Zrałek-Kossakowski

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji