Artykuły

Sopot. "Złoto Renu" w Operze Leśnej

20 lipca w Operze Leśnej w Sopocie zostanie zaprezentowany, w formie koncertowej, dramat muzyczny Richarda Wagnera "Złoto Renu". Dzieło jest pierwszą częścią tetralogii Wagnera "Pierścień Nibelungów".

Pozostałe części cyklu ("Walkiria", "Zygfryd", "Zmierzch bogów") mają zostać przedstawione w formie scenicznej w Operze Leśnej w Sopocie w przeciągu czterech lat. Artystyczną stroną projektu pokieruje brytyjski dyrygent, o gdańsko-sopockich korzeniach, Maestro Jan Latham Koenig (na zdjęciu).

W głównych partiach solowych wystąpią m.in.: Werner van Mechelen jako Wotan, słynny fiński bas Kristin Sigmundsson jako Fasolt, Tomasz Konieczny, polski artysta, gwiazda wagnerowska światowego formatu, aktualnie występujący w "Złocie Renu" w wiedeńskiej Staatsoper, jako Alberich, Vitaly Efanov jako Fafner, Kathleen Wilkinson jako Erda, Anna Lubańska czołowy mezzosopran Opery Narodowej w Warszawie jako Fricka, Brendan Gunnel jako Froh, oraz Jeffrey Martin jako Loge.

Dla tego projektu powołana zostanie wagnerowska orkiestra festiwalowa (Sopot Wagner Festival Orchestra), która składać się będzie z najlepszych polskich muzyków. Wystawienie cyklu wagnerowskiego ma przyczynić się do wskrzeszenia tradycji wagnerowskiej w Operze Leśnej, a także do promocji Sopotu na arenie międzynarodowej.

Prapremiera całości "Pierścienia Nibelungów" odbyła się, w specjalnie na potrzeby twórczości Wagnera wzniesionym teatrze operowym w Bayreuth, w dniach 13-17 sierpnia 1876 roku. Nikt nie pozostał obojętnym wobec realizacji dzieła - zyskało zarówno gorących wielbicieli, jak i zagorzałych przeciwników. Dziś uchodzi za jedno z najwybitniejszych osiągnięć europejskiej kultury. Oparte na starogermańskim micie, operuje symbolami, tym samym jest utworem wieloznacznym, w którym każda generacja odnajduje swoje treści. To muzyczno-sceniczno-filozofoczna zagadka bez jednoznacznej odpowiedzi na pytania o najważniejszych wartości.

Tetralogia (czyli dzieło składające się z czterech części) opowiada losy bogów, których pragnienie władzy i posiadania prowadzi do zguby. Nie są w stanie pomóc im herosi. Czeka ich nieubłagany koniec, który jednak wieści początek nowej opowieści - jej bohaterami tym razem staną się ludzie, wolni od przywar, jakie zgubiły bogów.

W "Złocie Renu" jeden z kasty niewolników, czyli Nibelungów, reprezentujący najniższe instynkty karzeł Alberyk wykrada z Renu złoto - symbol odwiecznego ładu natury. Złoto daje ogromną władzę, nic więc dziwnego, że chce je zdobyć ojciec bogów - Wotan. Żądza władzy doprowadza do tego, że w walce o złote leje się krew, a na skarb zostaje rzucone przekleństwo, które spadnie na każdego, kto go zdobędzie. Pierwsza część dramatu kończy się obrazem wejścia germańskich bogów do ich nowej siedziby - Walhalli, zbudowanej za cenę przeklętego złoto. Uroczystej chwili towarzyszy złowrogi lament Rusałek Renu, strażniczek złota, które opłakują jego stratę. Przekleństwo nań rzucone będzie zbierało żniwo przez wszystkie pozostałe trzy części tetralogii.

Dziś muzyka Wagnera nadal porywa swym wyrafinowaniem, często monumentalnym brzmieniem. Interesująca wydaje się niesztampowa treść przypominająca opowieść z gatunku fantasy - bohaterami są nie tylko starogermańscy bogowie, rusałki, ale i herosi walczący ze smokami przy pomocy magicznych mieczy, hełmów, rozumiejący język natury, a także zwykli śmiertelnicy, których świat ściśle powiązany jest ze światem boskim

Cały cykl, po prapremierze w Bayreuth bardzo prędko został zaprezentowany w Gdańsku, wielokrotnie był także prezentowany na scenie Opery Leśnej w Sopocie. Po wojnie jedynie Teatr Wielki w Warszawie i Opera Wrocławska zdobyły się na pełną prezentację cyklu.

Organizatorami są: Syrinx-Kotlinski Management, Opera Bałtycka w Gdańsku oraz BART.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji