Hipnoza
W poszukiwaniu treści i wątków sensacyjno-przygodowych teatr TV sięga po twórczość pisarza, który wniósł do naszej literatury przygodę z nauką. "Hipnoza" Antoniego Cwojdzińskiego (1896-1972) jest, jak większość sztuk tego autora, tzw. komedią scjentystyczną. Jej twórcą na naszym gruncie, obok Bruno Winawera, był właśnie Cwojdziński. Popularyzował w ten sposób w atrakcyjnej formie literackiej głośne teorie naukowe XX wieku, przedstawiając zarazem różne reakcje opinii powszechnej na hipotezy i rzeczywiste odkrycia nauki. Teorie i praktyki psychoanalizy popularyzował w sztuce "Freuda teoria snów" (napisanej i granej w 1937 r.), która od razu postawiła go w gronie autorów znanych i szczególnie poszukiwanych przez dyrektorów teatrów. Do tej samej formy i tematyki Cwojdziński powraca po wojnie, już na emigracji. Pisze "Obronę genów", komedię obrazującą rewelacyjne odkrycia biologii, ale i ich niebezpieczeństwo, następnie powstaje "Hipnoza", rzecz o zjawiskach telepatii i jasnowidzeniu, w tonie niezobowiązującej rozmowy o osobliwościach natury i fascynacji nimi przeciętnych ludzi. Kolejną bardziej znaną sztuką, poświęconą zagadnieniom cybernetyki, jest "Sprzężenie zwrotne". Wszystkie te komedie powstawały w Londynie, gdzie Antoni Cwojdziński spędził ostatnie dziesięć lat życia, utrzymując stałe kontakty z krajem. Teatry nasze bowiem, szczególnie w latach sześćdziesiątych, grały prawie wszystkie jego sztuki. On sam był nie tylko pisarzem, ale i człowiekiem teatru, studiował reżyserię w PłST w Warszawie, a po wybuchu wojny, przebywając od 1939 roku na emigracji, zorganizował w Nowym Jorku Polski Teatr Artysty, z którym jeździł do różnych miast Ameryki.
"Hipnozę" przygotowuje w teatrze TV Anna Minkiewicz, która zapewniła przedstawieniu udział znanych aktorów. Grają Joanna Żółkowska, Piotr Fronczewski i inni.