Artykuły

Arka Wiśniewskiego przybiła do Izraela

"Arka Noego. Nowy koniec Europy" w reż. Janusza Wiśniewskiego z Teatru Nowego w Poznaniu, gościnnie w Teatrze Cameri w Tel Awiwie. Opinie izraelskich recenzentów.

"Arka Noego. Nowy Koniec Europy" w The Cameri Theatre of Tel Aviv, 4-6 maja 2009 r.

www.meadnighteast.com

Ayelet Dekel

Arka Noego. Nowy Koniec Europy jest wydarzeniem teatralnym, którego nie wolno przegapić.

***

www.habama.co.il

Zvi Goren

Niezwykłość przedstawienia polega na bezprecedensowej współpracy sześciu teatrów z Polski, Niemiec, Austrii, Włoch, Kosowa i Izraela.

O dwudziestu pięciu aktorach można śmiało powiedzieć, że są doskonali.

Epilog sztuki łączy teatr i jego posłannictwo z nadzieją na pojawienie się nowej tęczy ponad nadciągającymi nad nas chmurami.

***

YEDIOTH AHRONOTH

Shai Bar-Ya'akov

Wizualna moc Arki Noego. Nowego Końca Europy wystawionej przez wybitnego polskiego reżysera Janusza Wiśniewskiego jest niepodważalna.

Wiśniewski zbudował liryczny, cyrkowy, plastyczny, zabawny

i mroczny spektakl pokazujący ludzkość i cywilizację europejską na krawędzi katastrofy.

***

Ben Ami Feingold

Nie jest to spektakl, który stawia sobie za cel udramatyzowanie biblijnego przekazu, lecz ukazanie bieżącej rzeczywistości każdego czasu i miejsca, w tym chwili obecnej w wymiarze moralnym, uczuciowym i egzystencjalnym.

***

THE JERUSALEM POST

Helen Kaye

Apokalipsa z powiewem nadziei to temat tego świadomie niezwykłego, drwiąco-błyskotliwego, będącego nie lada wyzwaniem spektaklu.

Strach, cierpienie, śmierć, okrucieństwo, obojętność i zgroza przenikają tę niezwykłą opowieść o biblijnym potopie, którą łagodzą jedynie nieliczne momenty liryki czy czułości.

Gra aktorska jest wybitna, pełna wyobraźni, i wiarygodna, a odbywa się w niemal nieprzerwanym synkopowanym rytmie. Ten sam tekst, powtarzany przez różne postacie nabiera całkowicie nowego znaczenia. Wcielając się w Konie, Osły, Trusie, przerażającego doktora Dixa (czyli Śmierć) czy w inne człowieczo-zwierzęce twory, postacie są metaforami ludzkich zachowań.

Gra wszystkich bez wyjątku aktorów zapiera dech w piersiach.

Arka Noego: uwierająca, w żadnym wypadku mało istotna.

***

www.jewish-theatre.com

Andy Dubrov

Niezwykły spektakl Janusza Wiśniewskiego.

Arka Wiśniewskiego przybiła do Izraela, by publiczności The Cameri Theatre dać zapadający w pamięć pokaz.

Na tle złowróżbnej muzyki Jerzego Satanowskiego, spektakl przedstawia tęsknotę, przemoc, odchodzenie i cierpienie, pogoń za iluzją, bunt i otępienie, które utrudniają nasze wzajemne relacje. Aktorzy z różnych krajów uosabiają wielorakie ludzkie bestie i zarazem piękno naszych różnorodnych kultur.

Wiśniewski splatając ze sobą w spójną całość różnorakie symboliczne i historyczne obrazy, języki i formy teatralne osiąga jedność. Delikatna wizualna i emocjonalna równowaga, która umożliwia pokój musi być zachowana, o ile nie chcemy, aby świat zupełnie się rozpadł.

***

www.cafe.themarker.com

Alice Blitental

Ten pełen ekspresji spektakl jest rzadkim doświadczeniem teatralnym. Ponad dwudziestu pierwszorzędnych aktorów demonstruje swoje nadzwyczajne teatralne zdolności, wirtuozerskie operowanie ciałem w ruchu, mimikę, a także niespotykane umiejętności fizyczne i aktorskie. Tekst przedstawienia jest zarówno poetycki, jak i filozoficzny.

Obrazy krwi, śmierci i zniszczenia zagrażających naszemu światu składają się na apokaliptyczny spektakl przywodzący na myśl dzieła Hieronima Boscha z przełomu XV i XVI wieku.

Kiedy choreograficzne sekwencje pantomimy aktorów przedstawiających zwierzęta w Arce przeplatają się z obrazami obarczonych walizkami uciekinierów, zatrzymywanych i deptanych - trudno jest nie wrócić pamięcią do najstraszliwszego Holocaustu w historii ludzkości.

Polak Janusz Wiśniewski, jeden z najwybitniejszych reżyserów dziś, wykorzystuje różnorakie kody kulturowe. Używa słów, które dają siłę w czasach najtrudniejszych, także teraz; to słowa, które pomagają wznieść się ponad grzęzawisko i nie pozwalają na całkowite poddanie się jego niszczącej sile. W przedstawieniu jest wiele prawdziwie poetyckich scen - zdumiewało nas i robiło na nas piorunujące wrażenie ich wysublimowane piękno.

Ogólnie rzecz biorąc wszyscy aktorzy zachwycają idealną dykcją w swoich językach ojczystych - polskim, niemieckim, włoskim, albańskim i hebrajskim - co umożliwia pozawerbalne zrozumienie ich kwestii.

Noam Semel, dyrektor naczelny Cameri Theatre, godzien jest pochwały za inicjatywę współpracy z teatrami europejskimi, dzięki czemu Izrael i jego partnerzy teatralni budują swoje pozycje istotnych ośrodków sztuki teatralnej na mapie świata. Sam fakt sprowadzenia tak wyśmienitej i wyjątkowej produkcji daje izraelskiej publiczności doświadczenie teatru najwyższej próby. Oby więcej takich spektakli.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji