Artykuły

Na czołowych scenach. Warszawski tydzień teatralny

[...] Teatr Narodowy powierzając Wandzie Laskowskiej reżyserię oddał jej poetycki przekład Kazimierza Brończyka, z którego wydobyła całą psychologiczną prawdę i prawdziwie ludzkie konflikty, rozgrywające się na dworze młodego cezara Nerona. "Brytanik" jest dramatem władzy, tragedią zafascynowania władzą. W tej tragedii wszyscy - cezar, jego matka Agripina, przyrodni brat Brytanik, rzymski wódz legionów Burrus, nawet wyzwolony niewolnik Narcyz - dążą do władzy i gotowi dla niej popełniać najbardziej nieludzkie zbrodnie. Te jednak zbrodnie umiał Jean Racine (1639-1699) tak umotywować, że stają się w oczach widzów naturalną konsekwencję postaw, a nie (jak to bywa choćby u Słowackiego) mechanicznym działaniem. Dzięki Laskowskiej, Irenie Eichlerównie (w roli matki Nerona Agripiny). Ignacemu Gogolewskiemu (któy wroli Nerona osiągnął szczyty aktorskiego kunsztu), Śmiałowskiemu, Szczepkowskiemu i Staniszewskiej, stara francuska tragedia nabrała blasku i prawdy. To piękne przedstawienie pozostanie na długo w pamięci teatralnej Warszawy. [...]

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji