Artykuły

Wrocław. O młodych reżyserach w "Notatniku Teatralnym"

Nowy, potrójny numer "Notatnika Teatralnego" w całości (688 stron) poświęcony jest grupie młodych reżyserów. W siedmiu kolejnych rozdziałach opisujemy sylwetki: Michała Borczucha, Natalii Korczakowskiej, Agnieszki Olsten, Moniki Pęcikiewicz, Wiktora Rubina, Moniki Strzępki i Michała Zadary.

Ważne teksty tego zeszytu to wywiady z reżyserami i ich współpracownikami. Aktorzy, scenografowie, dramaturdzy czy kompozytorzy opisują charakter pracy z nowym pokoleniem reżyserów, a sami bohaterowie numeru deklarują założenia swojego teatru. Na końcu każdego rozdziału podajemy kronikę twórczości i wybór recenzji.

Niezwykle ważna w tym numerze "Notatnika Teatralnego" jest również próba opisu młodego teatru "Siedmiu wspaniałych". Na wstępie Marzena Sadocha pisze: "W monoreligijnym państwie, po wielkich wyniesionych na ołtarze, ojcu Lupie i bracie Warlikowskim, przychodzi siedmiu wspaniałych. Nie są bandą pod jednym masztem, zakonem jednego wyznania, pokoleniem jednej idei". Ale jak dowodzi Paweł Sztarbowski: "Tradycja to zagadnienie, które wyznacza myślenie o generacji najmłodszych reżyserów. Bo ich teatr to nic innego jak wypadkowa dotychczasowych wysiłków reformatorskich" ("Sceptycy teatralni"). Wobec tego warto zastanowić się: Dlaczego mieliby być pokoleniem? Dlaczego mieliby być inni od "młodszych zdolniejszych" czy "nowych niezadowolonych"? (Joanna Derkaczew, "Interface"). Odpowiedzi szukamy w kolejnych rozdziałach: w Przybliżeniach między innymi rozmowa z Kingą Preis ("Można pozwolić sobie na wszystko w ramach nowego odczytania danego utworu"; "Małymi krokami"), w Próbach syntezy Krystyna Duniec dowodzi obecności we współczesnym teatrze założeń teatru Heinera Müllera ("To z jego bezpośredniej inspiracji powstają być może spektakle, które zajmują się paradoksem kultury współczesnej [...]"; "Nieobecny?"), a Piotr Rudzki, w obszernym tekście przeglądowym, wskazuje zbieżności z teatrem Tadeusza Kantora ("Witkacy Tadeusza Kantora").

Nowe światło na teatr, w którym tworzą młodzi reżyserzy rzucają rozmowy w rozdziale System, gdzie między innymi znalazły się rozmowy z dyrektorami teatrów. W numerze ponadto: Krystian Lupa mówi o młodym teatrze ("Generacyjny owoc" jest czymś, co młode pokolenie pożera, przetrawia, zmienia się w tym procesie, dojrzewa do śmielszej intuicji czy protestu - i rodzi nową wersję.) oraz spektaklu "Factory 2" ("My Fucking Me").

Na zakończenie tekst o pokoleniu młodych reżyserów rozdziałem CDN, w którym zamieszczamy wywiad z debiutującym w poprzednim sezonie reżyserem Krzysztofem Garbaczewskim ("Na czele barbarzyńskiego wojsk").

Nowy numer "Notatnika Teatralnego" (2008 nr 49-51) jest już dostępny w salonach Empik i Ruchu. Wkrótce pojawi się w księgarni internetowej Prospero.

Spotkania promocyjne odbędą się we Wrocławiu 31 stycznia 2009 o godz. 16:00 w siedzibie Mediateki (plac Teatralny 5) i w Warszawie 9 lutego 2009 o godz. 19:00 w Instytucie Teatralnym.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji