Artykuły

Warszawa. Konkurs architektoniczny na zabudowę Nowego Teatru

W dniach 17 i 18 stycznia 2009 roku odbyły się obrady zespołu sędziowskiego Konkursu na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej zespołu zabudowy Nowego Teatru oraz zagospodarowania terenu z uwzględnieniem charakterystyki miejsca dawnej bazy MPO w Warszawie.

Obrady były trudne, komisja sędziowska zdecydowała się sformułować generalną opinię podsumowującą ten etap konkursu oraz sprecyzować kierunki dalszych prac. Opinia zastanie w najbliższych dniach zamieszczona na stronie internetowej Teatru w zakładce Konkurs architektoniczny.

W wyniku posiedzenia ze 115 projektów, które zostały dopuszczone pod względem formalnym pod obrady komisji sędziowskiej, wybranych zostało 10 projektów, które zakwalifikowały się tym samym do drugiego etapu konkursu. W drugim etapie do 24 marca uczestnicy konkursu zobowiązani są złożyć pełną koncepcję architektoniczną wraz z makietą. Konkurs spotkał sie z dużym zainteresowaniem środowiska architektów, właściwie od lat nie było tak gorącego tematu konkursowego w architekturze Warszawy. Ostateczny werdykt zostanie ogłoszony 7 kwietnia 2009 roku. Po rozstrzygnięciu konkursu, Nowy Teatr planuje zorganizować wystawę projektów biorących udział w konkursie.

W skład Jury wchodzą: Bohdan Paczowski, Jacek Lenart, Jerzy Gurawski, Stefan Jackowski, Marek Kraszewski, Anda Rottenberg, Małgorzata Szczęśniak, Hubert Trammer oraz Krzysztof Warlikowski.

Bohdan Paczowski, przewodniczący komisji sędziowskiej:

Temat konkursu składa się z kilku elementów, wymiarów - konserwatorskiego, urbanistycznego oraz socjologicznego. Istotny jest stosunek do istniejącej już przecież hali, świadomość, że ma to być miejsce, które przyciągnie ludzi, wielostronne zamieszkiwanie miejsca. Istotny jest stosunek do obrzeżnych ulic, żeby dzielnica zyskała na wartości, a nie, żeby jej egzystencja została zakłócona. Biorąc pod uwagę charakter teatru jako szeroko rozumianego centrum kultury chcielibyśmy osiągnąć równowagę pomiędzy widzialnością a postawą moralną. Ważna jest pewna powściągliwość, by uniknąć pustych gestów. Zyskać czysty ekonomiczny rachunek - osiągnąć maksymalną wymowę przy minimum środków ekspresji.

Marek Kraszewski, dyrektor Biura Kultury Urzędu M. St. Warszawy, członek komisji sędziowskiej:

Nasze myślenie o tym miejscu, które ma powstać porządkuje zasadnicza motywacja: fakt, że to miejsce powstaje dla konkretnego artysty. Z różnorodności należy wybrać projekt najbliższy wizji tego miejsca, jaka zrodziła się w wyobraźni i wynika z potrzeb sztuki, którą tworzy Krzysztof Warlikowski. Zapoznanie się tyloma projektami i wizjami było bardzo inspirujące. W rezultacie jesteśmy świadkami społecznego budowania teatru.

Numery projektów, które przeszły do 2 etapu konkursu na stronie: www. nowyteatr.org

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji