Artykuły

Boski Komediant w teatrze świata

I Festiwal Boska Komedia w Krakowie. Pisze Justyna Nowicka w Rzeczpospolitej.

Zakończył się festiwal Boska Komedia w Krakowie. Spektakl Krystiana Lupy "Factory 2"[na zdjęciu] ze Starego Teatru otrzymał Grand Prix. Pierwsza edycja nowego teatralnego projektu odniosła sukces, który zaskoczył nawet organizatorów. Sale teatralne pękały w szwach.

Autorski pomysł Bartosza Szydłowskiego, szefa Łaźni Nowej i inicjatora wielu wydarzeń kulturalnych w Krakowie, okazał się strzałem w dziesiątkę. Szydłowski postanowił pokazać współczesny polski teatr na tle wydarzeń ze świata. Zderzył w Krakowie egzotyczne spektakle z RPA, Kolumbii, Iranu i Indii z najlepszymi polskimi przedstawieniami minionego sezonu.

I zaprosił do Krakowa kilkudziesięciu kuratorów i dyrektorów festiwali teatralnych ze świata: od wiedeńskiego Wienerfestwochen po Seul Performing Festival z Seulu.

Idea Boskiej Komedii wydawała się początkowo nieco hermetyczna. Można było odnieść wrażenie, że adresatami festiwalu są przede wszystkim owi teatralni prominenci.

- Dla ludzi zajmujących się teatrem taki przegląd to rzeczywiście nadzwyczajna okazja - podkreślała Iphigenia Taxopoulou, kuratorka Athens Festiwal i festiwalu Ingmara Bergmana w Sztokholmie. - Ucieszyło nas przede wszystkim, że teatr polski objawił się nam jako niezwykle różnorodny, mówiący tak odmiennymi językami. Że współistnieją obok siebie Wierszalin, nawiązujący do Kantora i Grotowskiego, a z drugiej strony skupiony, autorski teatr Lupy.

Nieoczekiwanie okazało się, że formuła Boskiej Komedii jest szalenie atrakcyjna dla krakowskiej publiczności. Bilety rozeszły się błyskawicznie, a publiczność regularnie zasiadała na schodach i dostawkach. Także na tych spektaklach, które były już wcześniej pokazywane w Krakowie.

- Kierowałem się intuicją, mając nadzieję, że podążam we właściwym kierunku - przyznaje dziś Szydłowski. - Założyłem, że gorącą atmosferę wokół festiwalu wytworzą egzotyczni goście, teatry z Iranu czy RPA. Aura teatralnej fiesty przeniosła się potem na teatr polski. Cieszę się, że zadziałała magia teatru.

I chyba rzeczywiście trzeba mówić o magii, gdyż nie wszyscy zagraniczni goście zachwycili. Bezdyskusyjną gwiazdą Boskiej Komedii okazała się grupa hinduskich muzyków, którzy porwali publiczność steatralizowanym koncertem "Uwiedzenie". Ale już pokaz Narodowego Teatru Johannesburga z RPA niebezpiecznie przypominał działania teatralnych amatorów.

Festiwalowe emocje wywoływał też konkurs dla polskich spektakli - o nagrodę Boskiego Komedianta w wysokości 100 tys. zł. Był ważnym, ale chyba nie najważniejszym wydarzeniem. Spojrzenie międzynarodowych jurorów okazało się zaskakująco zbieżne z opiniami polskiego środowiska. W spektaklu Lupy jury doceniło "połączenie niezwykłej wizji reżyserskiej" z wybitnym aktorstwem i scenografią. Nie zaskoczyło, że nagrodę za reżyserię "Sprawy Dantona" otrzymał Jan Klata. Może najciekawsze jest to, że specjalną, pozaregulaminową nagrodę otrzymało "Wesele" Anny Augustynowicz - czterogodzinny minimalistyczny spektakl bazujący przede wszystkim na sile tekstu. Docenili to "Wesele" goście i z Nowego Jorku, i z Chile. Kilka polskich przedstawień otrzymało także zaproszenia na międzynarodowe festiwale.

Producentem Festiwalu Boska Komedia jest Krakowskie Biuro Festiwalowe

***

Nagrody jury I Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Boska Komedia

GRAND PRIX: "Factory 2" w reż. Krystiana Lupy

Uzasadnienie: nagrodę przyznano jako wyraz uznania dla połączenia niezwykłej wizji reżyserskiej, wybitnych innowacji scenograficznych oraz umiejętności aktorskich w uchwyceniu i zgłębieniu znaczenia, istoty oraz metod sztuki.

NAJLEPSZY REŻYSER: Jan Klata za "Sprawę Dantona"

Uzasadnienie: nagrodę przyznano jako wyraz uznania za odważną i świeżą interpretację znanej opowieści, nowatorską tak pod względem filozoficznym jak i artystycznym

NAJLEPSZA AKTORKA: Iwona Bielska za rolę Brigid w "Factory 2"

Uzasadnienie: Nagrodę przyznano w uznaniu siły przekazu oraz wielkiej odwagi w stworzeniu postaci emanującej wielkim ciepłem, które uosabiało istotę Brigid Berlin.

NAJLEPSZY AKTOR: Piotr Skiba za rolę Andy'ego Warhola w "Factory 2"

Uzasadnienie: Nagrodę przyznano w uznaniu pełnego wczucia się w ikonę popu, Andy'ego Warhola i równie subtelne co głębokie przedstawienia go.

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA: Mirek Kaczmarek za "Sprawę Dantona"

Uzasadnienie: Nagrodę przyznano w uznaniu twórczego i inteligentnego zorganizowania przestrzeni, w mistrzowski sposób dopełniającego interpretację tekstu.

NAJLEPSZA MUZYKA: Piotr Nazaruk za "Wierszalin. Raport o końcu świata".

Uzasadnienie: Nagrodę przyznano jako wyraz uznania za oryginalną interpretację muzyki liturgicznej we współczesnym kontekście.

SPECJALNA NAGRODA JURY: "Wesele"

Uzasadnienie: Za pełen mocy przekaz sceniczny, pozwalający współczesnej publiczności odkryć na nowo klasyczny tekst.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji