"Nie-Boska komedia" Zygmunta Krasińskiego
W cyklu "Nasza Klasyka" w najbliższy poniedziałek będziemy mogli obejrzeć inscenizację "Nie-Boskiej komedii" Zygmunta Krasińskiego. Telewizyjny spektakl miał swa premierę 11 października 1982 roku.
Przedstawienie w reżyserii Zygmunta Hübnera jest nie tylko opowieścią o typowym bohaterze romantycznym, skłóconym ze światem, popadającym w konflikt z jego prawami i ideałami. Oczywiście tych elementów pominąć nie można, gdyż niemożność przystosowania się Hrabiego Henryka do otoczenia powoduje jego mękę zarówno w życiu prywatnym, jak i w konfrontacji z wydarzeniami jego czasów. Jednak reżysera w "Nie-Boskiej komedii" interesował najbardziej problem rewolucji.
W opinii Marii Janion: "Rewelacyjność <
Telewizyjna interpretacja z towarzyszącym akcji od początku Mefistofelesem, wskazuje, że Hubner poszedł tropem najbardziej czytelnym, ale i najsłuszniejszym. Wynikającym z rozszyfrowania samego chociażby tytułu dramatu. "Nie-Boska komedia", czyli przedstawienie świata momencie upadku, tuz przed Sądem Ostatecznym. Upadek powoduje apokaliptyczna rewolucja. Czyli rewolucja i najprymitywniej pojęta demokracja są tworem nie-Bożym, a więc tworem Szatana.
Wedle Krasińskiego,w walce, która ogarnie świat nie będzie ani zwycięzców, ani zwyciężonych. Nie może wygrać obóz szlachecko-arystokratyczny, charakteryzujący się pustką wewnętrzną, zniechęcenia i utrata poczucia hierarchii moralnej. Ale nie może również zwyciężyć obóz rewolucyjny, gdyż rządzi nim nienawiść i pragnienie zemsty. Ich program to odwet i nic więcej. Zdaniem poety musi zginąć ludzkość, której brak ducha miłości. Tego ducha ma symbolizować pojawienie się wizji Chrystusa.
Poniedziałkowy spektakl jest więc zgodny z intencjami autora. Można powiedzieć, że rozstrzygnięto w nim romantyczny spór o rewolucję zgodnie z wiedza i świadomością romantyków.
Zygmunt Hübner nie używa sztafażu dwudziestowiecznych kostiumów i rekwizytów, aby utwór Krasińskiego uwspółcześnić. Wręcz przeciwnie. Inscenizacja została zarejestrowana plenerze. W prawdziwych starych murach, zamkach i ruinach. Niektóre ujęcia są jakby kopią romantycznych obrazów. Burzowe niebo, groźne chmury, strome urwisko, a nad nim bohater. Romantyzm, romantyczność i walka ideologii, Bóg, Szatan i polityka.