Artykuły

Kielce. Spotkanie z Pavlem Kohoutem u Żeromskiego

W sobotę, 8 marca w Teatrze im. Żeromskiego w Kielcach odbędzie się spotkanie z czeskim dramaturgiem Pavlem Kohoutem (na zdjęciu).

Spotkanie dotyczyć będzie polskiej prapremiery jego sztuki "Bolero", która odbyła się na kieleckiej scenie 12 stycznia oraz prezentacji książki, wydanej właśnie przez Agencję Dramatu i Teatru ADiT, która jest zbiorem sześciu utworów scenicznych Pavla Kohouta ("Klaun", "Wojna na trzecim piętrze", "Biedny morderca", "Cyjanek o piątej", "Bolero Artura", "Maria walczy z aniołami").

Spotkanie w Teatrze im. S. Żeromskiego poprzedzi spektakl "Bolero", na którym Kohout będzie obecny. Spotkanie z dramatopisarzem rozpocznie się około godz. 21.30 na dużej scenie.

PAVEL KOHOUT ur. 20 lipca 1928 r. w Pradze. Poeta, dramaturg, scenarzysta filmowy, prozaik i publicysta. W młodości ideologicznie związany z ruchem socjalistycznym. Jego wczesne tomy poetyckie wyrażały bezkrytyczny zachwyt nowym ustrojem. Cezurą życiową dla Kohouta okazał się rok 1968 i interwencja wojsk Układu Warszawskiego w Czechosłowacji. W latach 1967-1968 Kohout napisał dramat "August August, August" (w Polsce znany pod tytułem "Klaun") będący paraboliczną krytyką totalitarnego sposobu sprawowania władzy. Pisarz został usunięty z partii i zdegradowany ze stopnia oficerskiego. Od początku lat 70. był prześladowany. Z żarliwego propagatora komunistycznej rzeczywistości stał się jedną z czołowych postaci opozycji czeskiej. Należał do głównych inicjatorów Karty 77.

Od 1977 r. mieszka w Wiedniu, przyjął obywatelstwo austriackie. Na emigracji powstały jego najwybitniejsze powieści: "Kacica" (Katyne, 1979), "Gdzie jest pies pogrzebany" (Kde je zakopán pes, 1987), "Lekcja tańca i miłości" (Hodina tance a lásky, 1989), które są pozbawionym dosłowności rozrachunkiem z totalitaryzmem ujętym często w nową postmodernistyczną poetykę. W czasach "normalizacji" sztuki Kohouta były zakazane w Czechosłowacji, natomiast za granicą były często grane. Kohout do dziś jest uznawany za najwybitniejszego dramaturga czeskiego. W jego dorobku znajdują się takie tytuły jak: "Wojna na III piętrze" (Válka ve třetím poschodí) była napisana w 1970 roku, "Biedny morderca" (Ubohý vrah, 1976, grana na Broadwayu), "Ruletka" (Ruleto, 1976), 3 jednoaktówki: "Atest, Marast i Safari" (1979, których bohaterem Kohout uczynił, zapożyczonego ze sztuk Václava Havla, Ferdynanda Vańka), trylogia "Życie w cichym domu" (Źivot v tichém dome, 1975 napisana dla "teatru domowego"), "Maria walczy z aniołami" (Marie bojuje s andely, 1980), "Degrengolada" (Marast, 1981, dramat poświęcony Václavowi Havlowi przedstawiający przesłuchanie najbardziej znanego czeskiego dysydenta w siedzibie służby bezpieczeństwa), "Ecce Constantia!" (1988, przedstawienie soboru w Konstancji, na którym przesłuchiwano i skazano na śmierć Jana Husa w formie relacji telewizyjnej), "Pat" (napisany w Austrii, absurdalny dramat o trójkącie małżeńskim, w którym zdradzony mąż przez 30 lat mści się na żydowskim rywalu, którego ukrywał czasie II wojny światowej zatajając przed nim fakt, iż wojna się już skończyła), "Cyjanek o piątej" (Kyanid o páté 1996), "Szóstka i sex" (Šest a sex, 1998 - 7 jednoaktówek), "Zera" (Nuty, 1998), "Bolero Artura" (Arturovo Bolero, sztuka z 2003 roku).

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji