La lotta continua
"IXXI - La Lotta Continua" w choreogr. Bartłomieja Raźnikiewicza na I Festiwalu Premier Atelier Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu. Pisze Lilia Łada w portalu Tutej.pl.
Czym jest dla nas terroryzm? Odpowiedź na to pytanie, zwłaszcza po wydarzeniach z 11 września wydaje się oczywista i prosta. Ale wcale taka nie jest, bo wszystko zależy od punktu widzenia. La lotta continua.
To włoskie zdanie było hasłem używanym przez Czerwone Brygady oznaczającym, że walka trwa, że będzie trwała. Ale z powodzeniem to stwierdzenie można by odnieść do fanatyków islamskich, którzy wysadzili w powietrze Twin Towers, którzy cały czas organizują samobójcze zamachy na całym świecie. Mają wiele wspólnego: na przykład to, że próbują osiągnąć swój cel siejąc śmierć i zniszczenie wśród niewinnych ludzi.
Jednak zdaniem Bartłomieja Raźnikiewicza, twórcy spektaklu "IXXI - La Lotta Continua", który w sobotę zainaugurował Festiwal Premier Polskiego Teatru Tańca, prawda o terroryźmie nie jest taka prosta. Bo jeśli się sięgnie do źródeł tej przemocy, źródeł antagonizmów między cywilizacją zachodnią a światem islamu - to może się okazać, że wcale nie my z Zachodu jesteśmy tymi dobrymi...
W spektaklu na tle filmowych obrazów przedstawiających którąś z wojen toczących się ciągle na Bliskim Wschodzie toczy się historia jednej kobiety. Ma na głowie chustę, więc zapewne nie jest Europejką ani Amerykanką, ale zakochuje się dokładnie tak samo jak wszystkie inne kobiety na świecie bez względu na rasę czy wyznanie. Ale potem wojna wkracza w jej życie, pojawia się przemoc, brutalność, poniżanie, gwałt i walka z odwiecznymi zwyczajami, które tylko dlatego, że są inne - mają być gorsze. Czy można się dziwić, że to doprowadziło do narodzin potwora terroryzmu? Przemoc rodzi przemoc...
Przedstawienie jest niezwykle emocjonalne - co bywa zaletą, ale akurat w tym przypadku sprawia, że ciąg wydarzeń nie zawsze jest jasny i logiczny, a nadmiar szczegółów zaciemnia obraz i utrudnia zrozumienie przesłania. Fascynuje kreacja doskonałego jak zawsze Janusza Stolarskiego, który perfekcyjnie odnajduje się w świecie tańca. Ale to, co urzeka w tym spektaklu, to jego niezwykła plastyczność. Operowanie kolorem, światłem i przestrzenią jest niezwykłe i zdumiewająco sugestywne. Właśnie to sprawia, że widz jest wciągnięty w wir wydarzeń i choćby chciał - nie może pozostać obojętny.
IXXI - LA LOTTA CONTINUA
scenariusz, reżyseria, choreografia: Bartłomiej Raźnikiewicz
współpraca reżyserska: Johnny Popiel
konsultacje reżyserskie: Janusz Stolarski
współpraca choreograficzna: Agnieszka Błacha, Ewa Sobiak
muzyka, projekcje, projekty graficzne: Piotr "Fala" Falkowski
wiolonczela: Małgorzata Ruszniak
vocal: Johnny Popiel
kostiumy: Bartłomiej Raźnikiewicz, Johnny Popiel
światło: Arkadiusz Kuczyński, Bartłomiej Raźnikiewicz
realizacja dźwięku: Mateusz Rogaliński
tłumaczenie tekstów na język arabski: Żamila El-Khatib
inspicjent: Mariola Hendrykowska
Wykonawcy: Agnieszka Błacha, Ewa Sobiak, Bartłomiej Raźnikiewicz gościnnie: Małgorzata Ruszniak, Johnny Popiel, Janusz Stolarski oraz Olga Ryl-Krystianowska, Małgorzata Opala, Żamila El-Khatib, Dawid Najduszyński, Marek Brychcy