Artykuły

Warszawa. Inauguracja projektu Bartosza Frąckowiaka w IT

31 stycznia o g. 18.00 w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, Al. Ujazdowskie 6 odbędzie się pierwsze spotkanie z cyklu Performatyka warszawska. Tytuł spotkania: Performatyka miejska - performatyka warszawska. Autorem projektu jest Bartosz Frąckowiak.

Projekt Bartosza Frąckowiaka (dramaturga współpracującego z reżyserami młodego pokolenia: Wiktorem Rubinem i Agnieszką Olsten) z pogranicza wykładów i performansu, teorii i działań artystycznych. W cyklu sześciu spotkań (od stycznia do czerwca) autor przeanalizuje różne rodzaje performansów, których jesteśmy świadkami lub uczestnikami w różnych sytuacjach miejskich.

Pierwsze trzy wykłady będą dotyczyć przestrzeni Warszawy funkcjonującej jako scena performansów władzy i krytyki władzy (analiza technik teatralnych i performasowych stosowanych przez polityków w celach propagandowych, strategii krytycznych przyjmowanych w czasie takich wydarzeń, jak Białe Miasteczko, Manifa, szczyt alerglobalistyczny, Parada Równości, demonstracje i manifestacje).

Kolejne spotkania poświęcone będą analizie performansów rozrywki i zabawy (Warsaw Night Fever), życia codziennego (Miasto, Kapitał, Religia), performansu architektury i miejsca.

Projektowi towarzyszyć będzie strona internetowa poświęcona performatyce miejskiej (szczegóły już niedługo) oraz projekcje i akcje artystyczne. Spotkania odbywają się co miesiąc w różnych miejscach Warszawy.

Performatyka miejska - performatyka warszawska.

Wykład wprowadzający do projektu i dyskusja. Jakimi kategoriami posługuje się badacz performatyki miejskiej? W jakich relacjach pozostają założenia performatyki do nauk zajmujących się miastem (antropologia obszarów miejskich, filozofia miasta), podejmujących tematykę widowiska (antropologia widowisk) oraz do takich obszarów sztuki jak teatr, sztuka wideo, fotografia i happening? Na czym polegają techniki i taktyki działania w polu tej metodologii i jakie istnieją metody opisu i rejestracji zjawisk performatywnych? W wykładzie na te i inne pytania o performatywność postara się odpowiedzieć Bartosz Frąckowiak. Autor postawi śmiałą tezę, że życie i procesy miejskie można traktować jako performance, redefiniując tym samym samo pojęcie życia w wielkim mieście.

Tytuły kolejnego spotkania za miesiąc:

PERFORMANSE POLITYCZNE vol.1 PERFORMANSE WŁADZY

***

Bartosz Frąckowiak studiował na Międzywydziałowych Indywidualnych Studiach Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim i w Akademii Artes Liberales. Trzykrotny stypendysta Ministra Edukacji Narodowej. Autor tekstów poświęconych teatrowi i pokrewnym dziedzinom sztuki, które publikował w Didaskaliach, Obiegu i Teatrze. Pracował jako dramaturg spektakli: "Tramwaj zwany pożądaniem" Tennesee Williama, "Przebudzenie wiosny" Franka Wedekinda i "Drugie zabicie psa" Marka Hłaski (Teatr Polski im. Konieczki w Bydgoszczy), "Terrordrom Breslau" Tima Staffela w Teatrze Polskim we Wrocławiu, "Lilla Weneda" Juliusza Słowackiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Obecnie pracuje z Agnieszka Olsten nad "Otellem" Wiliama Szekspira w Teatrze Narodowym. Interesuje się nowymi mediami, antropologią i filozofią kultury.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji