Twarze morderców
Bohaterowie dramatu "Bash " Neila La Bute'a to przebojowy menedżer, dwoje inteligentnych studentów, młoda atrakcyjna kobieta. Każdy z nich kryje w sobie mroczną tajemnicę
Przed nami kolejny spektakl w teatrze Wybrzeże dla widzów o silnych nerwach. "Bash" wyreżyserowany przez Rudolfa Zioło to debiut dramaturgiczny amerykańskiego scenarzysty i reżysera filmowego nagradzanego na festiwalach w Sundance i Salzburgu. Dramat dotyka problemu moralnej odpowiedzialności za zbrodnie popełnione przez niczym nie wyróżniających się młodych ludzi.
Autor przygląda się postępowaniu zbrodniarzy, ich motywacjom, wyrzutom sumienia. Na "Bash" składają się trzy monologi - trzy odrębne historie.
Sztuka łamie stereotyp mordercy jako prymitywnego dresiarza, człowieka z marginesu o brudnych paznokciach i nieogolonej twarzy. Tu zabójcami są młody menedżer (Mirosław Baka), para modnie ubranych studentów (Anna Kociarz i Maciej Brzoska) czy atrakcyjna młoda kobieta (Małgorzata Brajner), która jako nastolatka została uwiedziona przez nauczyciela, a następnie porzucona. Wszyscy są odpowiedzialni za śmierć. Wszyscy próbują się z tego rozliczyć, zmierzyć z winą, ukazać swoje racje i przekonać do nich innych. Tak jak robi to w realnym życiu Sławomir Sikora - pierwowzór bohatera filmu "Dług" Krzysztofa Krauzego. Sikora podczas przerwy w odbywaniu kary wydał książkę "Mój dług", zdecydował się na spotkania autorskie, zdobył poparcie ważnych postaci życia publicznego. Walczy w ten sposób o skrócenie kary.
Jaką rolę wyznaczył widzom w swoim spektaklu Rudolf Zioło? Słuchaczy? Świadków? Spowiedników? Sędziów? Okaże się dziś.
RUDOLF ZIOŁO
Do reżysera gdańskiego spektaklu przylgnęły określenia: poeta teatru i artysta metafizyczny. W jego przedstawieniach często przenikają się dwa światy - realistyczny i duchowy. Gdańscy widzowie pamiętają jego inscenizację "Woyzecka" z roku 1995 i ubiegłoroczne "Noże w kurach". Jest absolwentem filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i reżyserii w leningradzkim Państwowym Instytucie Teatru, Muzyki i Kinematografii.