Artykuły

Łódź. Giorgio Madia i jego "Kopciuszek"

Oryginalne widowisko baletowe z librettem opracowanym przez Giorgia Madię będzie premierą inaugurującą XIX Łódzkie Spotkania Baletowe.

Oparte na powszechnie znanej bajce libretto zostało przez Madię przeniesione w lata 50. Znany w Łodzi ze znakomitej realizacji "Śpiącej królewny" Czajkowskiego (nagrodzonej "Złotą Maską" ) - wybitny choreograf i reżyser Giorgio Madia należy do grupy tych inscenizatorów, którzy tradycję teatralną przenoszą w uniwersalny wymiar, nadając treściom zawartym w libretcie nowy sens i znaczenie, różnorodność interpretacji i niepospolitą plastykę. Sam język choreograficzny i inscenizacyjny Madii jest niezwykle oryginalny i indywidualny; z jednej strony daje możliwość technicznych popisów tancerzy, z drugiej - jest dla widza atrakcyjny i zrozumiały. "Kopciuszek" w takiej wersji interpretacyjnej i estetycznej to baśń dla widza w każdym wieku.

Giorgio Madia

Choreograf, tancerz, pedagog. Urodził się w Mediolanie i tam w 1984 roku ukończył szkołę baletową przy Teatro alla Scala, również na tej scenie odbył się jego debiut. Później kolejno był: solistą w Balecie XX Wieku Maurice'a Béjarta, solistą w Béjart Ballet Lausanne, solistą w Pennsylvania Ballet i Milwaukee Ballet. Podczas tournée po Europie, Azji, obu Amerykach i Australii występował w spektaklu zatytułowanym "Nurejew i przyjaciele", gdzie tańczył między innymi w duecie z samym Rudolfem Nurejewem.

W latach 1990-1992 był solistą San Francisco Ballet, następnie: pierwszym tancerzem Pennsylvania Ballet, pierwszym tancerzem Aterbaletto i solistą Zurich Ballett. W roku 1997 zakończył karierę tancerza i został pedagogiem oraz baletmistrzem Baletto di Toscana. Później pełnił funkcje maître de ballet i asystenta choreografa w Berlin Ballett przy Komische Oper oraz dyrektora artystycznego baletu Teatru Wielkiego w Łodzi. Giorgio Madia zatańczył w ponad 90. baletach, współpracował z najznakomitszymi cho-reografami, takimi jak: Merce Cunnigham, Alicja Alonso, William Forsythe, Josef Russillo, Richard Tunner, Glen Tetley, David Bintley, Hans van Manen, Roland Petit. Prowadził także klasy mistrzowskie na uniwersytecie i w college'ach w Luizjanie i Kolorado i współpracował z Augsburg Theater Ballett, Portugal National Ballet, Spain National Ballet. Madia stworzył wiele choreografii dla różnych zespołów. Są wśród nich: "Wesoła wdówka" dla Opery w Zurychu, "Stück" dla Zuercher Ballett, "Per un bacio", zaprezen-towana na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym na Elbie, "Bolero", "Umierający łabędź" oraz "Giuseppe" (autorskie fragmenty) dla Teatru Wielkiego w Łodzi. Jest także twórcą przedstawień (reżyseria i choreografia): "Księżniczka czardasza", "Giuditta", "Hrabina Marica" "Wesoła wdówka" i "Hrabia Luksemburg". Z utworzonym przez siebie zespołem baletowym przy Volksoper w Wiedniu zrealizował z wielkim sukcesem dwa pełnospektaklowe balety: "Nudo" i "Alice", w których w pełni ujawnił swój indywidualny styl choreograficzny, a z zespołem Volksoper w Wiedniu - swoje wersje operetek: "Boccacio", "Noc w Wenecji", "Wiedeńska krew". W 2006 roku zrealizował w Teatrze Wielkim w Łodzi własną wersję choreograficzną "Śpiącej królewny", wyróżnioną Złotą Maską - nagrodą krytyków.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji