Artykuły

Powrót

Plusy:

1. Przestrzeń. Historia czterdziestoletniego Pawła, który po latach wraca do domu dzieciństwa, rozpoczyna się w po­ciągu. Na wyciemnionej scenie bohater siedzi przy oknie, w którym - zamiast przesuwających się pejzaży - majaczy obraz matki przy stole. Z niewielkiego okna stopniowo wyłaniają się kontury opowieści. Na rozpiętym przed sceną ekranie i na tylnej ścianie izby oglądamy obrazy - czarno-białe slajdy (zdjęcia, które robi główny bohater). W ten spo­sób podwojone obrazy (przedni - nieco rozmyty) organizu­ją przestrzeń wewnętrzną bohatera: uwikłanie w pełną pytań i wątpliwości sytuację powrotu do bliskich; rozczulenie przeszłością i zarazem poczucie obcości. Dom rodziców to bielona izba ze stołem, łóżkiem, portretem małżonków, pie­cem. W głębi - sień.

2. Miśkiewicz nie upoetyzował historii. Aktorzy grają w skupieniu, z żarliwością acz bez emfazy. Raczej przysłu­chują się tematowi niż go prezentują. Na wyróżnienie za­sługuje Bożena Adamek. Jej Halina jest skromna, cicha, przygaszona. To postarzała kobieta, która pogodziła się z sa­motnością, odrzuceniem, brakiem miłości. Cierpiąca, wzru­szająco ciepła. Udana rola Miśkiewicza, który - występując jako główny bohater komentujący zdarzenia i własne emo­cje - gra oszczędnie, jakby w "drugim planie".

3.Klamrą dźwiękową jest saksofonowa melodia usły­szana na dworcu - znak świata, z którego przyjeżdża i do którego wraca bohater. Pomiędzy - melancholijne, polskie w duchu smyczkowe frazy kojarzące się chwilami z utwo­rami Henryka Góreckiego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji