Artykuły

Jak stać się katem i ofiarą?

PoziomaPionowa to niezależny projekt Justyny Tomczak-Boczko, która zaprosiła do współpracy Beto Ruiza, reżysera, aktora i tancerza z Meksyku oraz Franza Hausemera, luksemburskiego muzyka, autora kompozycji do filmu Butterflies, nagrodzonego na Festiwalu w Wenecji za najlepszy film krótkometrażowy. Arbitralnie nadała tak stworzonej grupie jednoliterową nazwę: „Y”, którą w języku angielskim czyta się jak „why?”, w polskim kojarzy się raczej z niewiadomą, a w hiszpańskim jest równoznaczna z łącznikiem „i”.

Punktem wyjścia do wspólnej pracy trojga artystów była powieść Sylwii Plath Szklany klosz. Twórcy przedstawienia idąc tropem amerykańskiej poetki, próbują dotknąć tabu chorób umysłowych i prób samobójczych. Chcieliby — jak deklarują przed premierą — znaleźć odpowiedź na pytanie: jak można stać się własnym katem i własną ofiarą?

Esther Greenwood, Bohaterka powieści Sylwii Plath, żyje we własnej rzeczywistości, jej percepcja jest inna, jej mózg każdego dnia dodaje nową nić do pajęczyny, która ją oplata tak mocno, iż nie widzi ona innego wyjścia jak tylko samobójstwo.

Scenografię do spektaklu zaprojektował Adam Wojda. Konsultacją reżyserską służył Przemo Prasnowski, a konsultacją choreograficzną — Paulina Wycichowska. Przedstawienie powstało pod patronatem Stowarzyszenia No Women No Art, które zajmuje się promocją sztuki tworzonej przez kobiety. Jesienią spektakl będzie grany w Guadalajarze (Meksyk).

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji