Poszerzanie pola walki o emancypację (nauka jako broń)
Wydanie książki Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie można uznać za krok milowy w udostępnianiu i promowaniu narracji naukowych na temat doświadczenia niepełnosprawności. Antologia wprowadza wiele podstawowych perspektyw badawczych dla reprezentacji niepełnosprawności w sztuce teatralnej i performansie, będąc jednocześnie wprowadzeniem do teorii studiów nad niepełnosprawnością. Badaczki i badacze, których teksty zgromadziły redaktorki publikacji — Ewelina Godlewska-Byliniak i Justyna Lipko-Konieczna — zwracają uwagę na zjawiska oraz doświadczenia, których nie opisuje się w Polsce łatwo ze względu na nieobecność, po pierwsze, rzetelnej debaty na temat braku pełnej sprawności jako jednego z wielu stanów życia, po drugie — języka dla naukowego opisu przedstawień niepełnosprawności oraz niedostępność dzieł obcojęzycznych z nurtu disability studies, po trzecie wreszcie — brak społecznego popytu na narracje o różnicy w sytuacji nadpodaży narracji o jednolitej tożsamości zbiorowej.
Odzyskiwanie obecności… częściowo te braki wypełnia. Prezentuje teksty, które problematyzują obecność osób z niepełnosprawnościami w teatrze i sztuce performatywnej, skupiając się nie tylko na analizie artystycznych reprezentacji doświadczenia niepełnosprawności i przedstawieniu zarysu historii społecznej tego doświadczenia, lecz przede wszystkim na analizie zmian, jakie obecny na scenie nie w pełni sprawny/a aktor/ka wprowadza w przestrzeni powstawania, prezentacji i odbioru dzieła scenicznego oraz w postrzeganiu osoby niepełnosprawnej jako wykonawcy pracy kreatywnej. Teatr jako przestrzeń emancypacji i miejsce spotkania — jak zaznaczają redaktorki we wstępie do książki — pozwala na krytykę oraz performatywne przekształcenie narracji i dyskursów na temat niepełnosprawności, jakie funkcjonują w przestrzeni odbioru, a także na ponowne przetestowanie możliwości teatralnego medium. Omawianą publikację można potraktować również jako naukową odpowiedź na rosnącą popularność różnego rodzaju projektów artystycznych z udziałem osób niepełnosprawnych.
Tematyczny podział zebranych w antologii tekstów układa się w bardzo spójny przegląd dominujących perspektyw analizowania niepełnosprawności. Pierwszą perspektywą jest badanie przedstawień ciała niepełnosprawnego, naznaczonego w dyskursie publicznym „negatywnym markerem różnicy” (jak powiedziałaby Elizabeth Barnes) ze względu na fizyczną odmienność albo powiązany z ciałem atrybut niepełnej sprawności (np. laska, wózek inwalidzki czy proteza). Ciała niepełnosprawne zostają wyeksponowane, na przykład, w tańcu jako ciała wystawione na widok publiczny, rozgrywające swoją niepełną sprawność jako splot stereotypów, oczekiwań oraz emancypacyjnej, ruchowej relacji na temat osobistego doświadczenia. W tekstach Ann Cooper Albright, w wywiadzie z Rafałem Urbackim czy w analizie spektaklu Teatr Niepełnosprawny Jerôme'a Bela na pierwszy plan wysuwa się możliwość stworzenia silnej reprezentacji niepełnosprawności, opartej na doświadczeniu autobiograficznym, kwestionującej przekonanie o tym, że osoba z niepełnosprawnością nie może kontrolować swojego ciała i narracji na własny temat, a w konsekwencji nie może być aktywnym aktorem życia społecznego. Badacze i badaczki zestawiają społeczne przekonania z manifestacjami zdolności i możliwości podejmowania różnorodnych działań przez osoby niepełnosprawne, czynionych nie po to, by sprostać społecznie określonej normie, ale po to, by podkreślić nieredukowalną wartość własnej tożsamości i wkładu w różnicowanie społecznych narracji. Tymi manifestacjami w Polsce są między innymi Klauni, czyli o rodzinie i Upadki Teatru 21, Paradiso w reżyserii Michała Borczucha, Podopieczni Pawła Miśkiewicza czy Jeden gest Wojtka Ziemilskiego.
Kolejną istotną perspektywą uwzględnioną w publikacji są badania nad wizualnością i performatywnym oddziaływaniem przedstawień. W wielu tekstach w Odzyskiwaniu obecności… pojawia się kluczowy w obszarze badań nad niepełnosprawnością temat patrzenia na niepełnosprawne ciało i tworzenia jego obrazu, a w konsekwencji — tworzenia wzoru tożsamości kulturowej osoby z niepełnosprawnością. W antologii nie mogło zabraknąć tłumaczenia tekstu Rosemarie Garland-Thompson — badaczki, która podjęła temat emfatycznego gapienia się na to, co odmienne, niezgodne z wyuczoną i wizualnie przyswojoną normą, ani tekstu Tobina Siebersa — jednego z najbardziej znanych badaczy z nurtu disability stu- dies, autora tekstu na temat strategii ukrywania piętna, która może stać się strategią subersywną, pozwalającą na krytyczną analizę mechanizmów zmuszających do ukrycia tego, co inne.
Kolejnymi perspektywami badań nad niepełnosprawnością, uwzględnionymi w Odzyskiwaniu obecności…, są perspektywa historyczna i ekonomiczna. Ważne wątki historyczne przypominają prace na temat akcji eksterminacyjnej o kryptonimie T4, realizowanej przez Trzecią Rzeszę (tekst Katarzyriy Ojrzyńskiej), oraz niewydolnego systemu wsparcia stworzonego przez PRL (tekst Natalii Pamuły). Te wypowiedzi uzupełniają narracje na temat artystycznych przedstawień doświadczenia niepełnosprawności o konieczny historyczny kontekst, który (przynajmniej częściowo) wyjaśnia dystans, jaki współcześnie naznacza relacje między pełnosprawnymi a niepełnosprawnymi członkami społeczeństw. Historia relacji między państwem a osobą z niepełnosprawnością dowodzi też, że polityki wobec niepełnosprawności opierają się zazwyczaj nie tyle na realnym rozpoznaniu potrzeb osób nie w pełni sprawnych, ile na wyobrażeniu o jakości życia tych osób, formułowanym, na przykład, w oparciu o medyczny dyskurs na temat niepełnosprawności. Krytyka tego ostatniego jest jedynie sugerowana w niektórych tekstach antologii, co nie stanowi znaczącego braku w publikacji — to dyskursywne miejsce, które trzeba będzie w przyszłości wypełnić.
Jednym z tekstów na temat ekonomicznych uwarunkowań aktywności osób niepełnosprawnych jest tekst Sharon L. Snyder i Davida T. Mitchella, dotyczący pracy osób niepełnosprawnych w systemie kapitalistycznym, który klasyfikuje je jako „nieproduktywne” z powodu niepełnosprawności. Autorzy analizują nie tylko praktyki otwierania i dostosowywania rynku pracy, lecz postulują także dowartościowanie pracy, docenienie i odpowiednie wynagradzanie pracy kreatywnej, a także opiekuńczej osób z niepełnosprawnościami, o zrównanie szans na uzyskiwanie niezależności. Ocena status quo splata się w tekście Snyder i Mitchella z politycznym sprzeciwem wobec czynienia osób z niepełnosprawnościami „ciałami nieproduktywnymi”, usuwanymi poza kapitalistyczny stosunek pracy.
Omawiana książka jest bardzo ważną manifestacją obecności osób z niepełnosprawnościami w przestrzeni sztuki, a także manifestacją obecności krytycznego namysłu nad dyskursami, jakimi posługujemy się w opisie doświadczeń tych osób. Oprócz narracji na temat konkretnych zdarzeń artystycznych, otrzymujemy bardzo bogate dyskursywne wyposażenie, które pozwala rzetelnie wypowiadać się na temat współczesnych rewolucji przygotowywanych i przeprowadzanych przez osoby z niepełnosprawnościami. Dzięki tej publikacji bardzo istotna przestrzeń kulturowa została odzyskana, a narracja naukowa zaprezentowana jako broń przydatna w działaniach na rzecz emancypacji.