Łódź. Logo dla Europejskiej Stolicy Kultury
Kandydatura Łodzi do tytułu "Europejskiej Stolicy Kultury 2016" potrzebuje znaku graficznego. Otwarty konkurs na identyfikację wizualną projektu ogłaszają Łódź Art Center, Urząd Miasta Łodzi i Urząd Marszałkowski w Łodzi. Czasu jest mało, termin zgłoszeń upływa 21 lutego. Do wygrania 15 tysięcy złotych.
Każdy może zaprojektować znak, który przez następne dziewięć lat będzie towarzyszyć staraniom Łodzi o tytuł "Europejskiej Stolicy Kultury 1216". Konkurs jest jednak skierowany przede wszystkim do grafików, projektantów, artystów plastyków oraz osób i firm zajmujących się projektowaniem reklamowym. Bo chociaż logo jest prostym znakiem, to ważny jest jego każdy element. Operowanie skrótem sprawia, że liczy się kształt liter, ich proporcje, odstępy między znakami i kąt ich nachylenia, kolory, a także figura geometryczna, w jaką da się wpisać całość. Doświadczenie wyniesione ze sztuki wizualnej zostaje tu wykorzystane w celu marketingowym. Ważna jest ciekawa graficznie forma i funkcjonalność - w tym wypadku rola informacyjna i wywołanie pozytywnych skojarzeń z ideą projektu.
Organizatorzy zostawiają zupełną dowolność jeśli chodzi o technikę i kolory, rodzaj kombinacji słów i rysunków. Po prostu trzeba pamiętać o tym, że logo ma przyciągać uwagę, być łatwo zapamiętywane i rozpoznawalne.
Logotyp powinien być przygotowany w dwóch wersjach językowych: "ŁÓDŹ Europejska Stolica Kultury 2016" i "LODZ European Capital of Culture 2016", a projekt ma objąć użycie logo na takich gadżetach jak koszulki, smycze do identyfikatorów i kubki, a także na stronie internetowej. Na zwycięzcę czeka nagroda 15 000 zł.
- Mamy nadzieję, że propozycje będą nie tylko zgodne z prawidłami sztuki projektowania, ale także na tyle ciekawe, że my sami się zdziwimy. Kilka miast ma już ciekawe loga, wierzę że Łódź do nich dołączy - mówi Michał Piernikowski z Łódź Art Center.
Najciekawsze projekty zostaną opublikowane na portalach internetowych Urzędu Miasta Łodzi, Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi, Łódź Art Center oraz "Gazety Wyborczej", a najlepsze logo stanie się elementem kampanii promocyjnej i będzie pojawiało się na materiałach reklamowych.
- To jest tak jak w przypadku miast startujących do organizowania Olimpiady. Wygraną jest już sam start. Nawet jeśli nie zajmiemy pierwszego miejsca, to i tak niedługo projekt zacznie przynosić sukcesy promocyjne - cieszy się Małgorzata Ludwisiak z Łódź Art Center.
Prace należy nadsyłać jako pliki graficzne (jpg) w formie elektronicznej na adres e-mailowy: konkurs@lodzartcenter.com (w tytule maila "Zgłoszenie Łódź 2016"). Termin zgłoszeń upłynie 21 lutego. Szczegółowy regulamin można znaleźć na stronach internetowych: www.lodzartcenter.com, www.cityoflodz.pl, www.lodzkie.pl oraz patrona medialnego konkursu: www.gazeta.pl.
Zakodowane prace oceni dziewięcioosobowa komisja konkursowa, składająca się z dyrektorów Biura Promocji Urzędu Miasta Łodzi, Departamentu Promocji Urzędu Marszałkowskiego, Wydziału Kultury Urzędu Miasta Łodzi, Departamentu Kultury Urzędu Marszałkowskiego, Łódź Art Center, Działu Promocji Łódź Art Center i trzech niezależnych ekspertów związanych z kulturą, sztuką i marketingiem.