Artykuły

Białystok-Warszawa. Wspólna premiera niezależnych i Romy

23 lutego w warszawskim Teatrze Roma odbędzie się premiera spektaklu "Kąsanie", będącego koprodukcją Teatru Muzycznego Roma, Stowarzyszenia Promocji Artystycznej oraz Akademii Teatralnej im. Al. Zelwerowicza, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Białostocka premiera 31 marca.

"Kąsanie" to sztuka na motywach twórczości Gabriela Garcii Marqueza, Brata Luisa de Leon, Świętego Jana od Krzyża, Francisca de Quevedo, Lope Feliksa de Vega Carpio.

Historia uczucia, jakie połączyło rzekomo opętaną Siervę Marię de Todos Los Angeles i jej egzorcystę Cayetano de Laurę jest jawnym przykładem siły demona miłości a jednocześnie przykładem na to, jak łatwo owego demona przepędzić.

Świat przedstawiony przez Marqueza pełen jest demonów, zdawałoby się szalejących wokół nas. Ale czy na pewno? Czy sami nie pielęgnujemy małe i wielkie demony w sobie?

Zapraszamy na spektakl zainspirowany magicznym światem Marqueza. Światem, gdzie życiem przepełniona jest najmniejsza cząstka pozornie martwej materii, która zaczyna do nas mówić.

Nasze demony wyśpiewają i zagrają odwieczną historię kuszenia i gorączki w świecie, gdzie nie ma takiego lekarstwa, które wyleczy z tego, z czego nie leczy szczęście.

Idea projektu

Spektakl "O miłości i innych demonach" wg Marqueza jest wspólną inicjatywą Stowarzyszenia Promocji Artystycznej, zajmującego się teatrem niezależnym i Akademii Teatralnej w Białymstoku. W spektaklu wezmą udział profesjonalni aktorzy oraz dyplomanci AT, którzy stworzą w ten sposób role dyplomowe. Reżyser spektaklu - Marcin Bikowski, absolwent kierunku aktorskiego WSL - również stworzy swój spektakl dyplomowy na kierunku reżyserskim.

Założenia spektaklu, to wykorzystanie różnorodnych środków wyrazu - teatru ożywionej formy, elementów teatru tańca, partii śpiewanych oraz teatru dramatycznego w celu stworzenia autorskiej wypowiedzi inspirowanej opowiadaniem Marqueza.

Projekt jest kontynuacją dotychczasowych działań Stowarzyszenia. Stanowi próbę ułatwienia startu młodym artystom po ukończeniu szkoły oraz ma na celu promocję współczesnego, poszukującego teatru ożywionej formy, który nie znalazł dotąd trwałego miejsca w instytucjonalnych teatrach lalek.

Koncepcja spektaklu

Opowiadanie Marqueza zostało zainspirowane obrazem wylewającej się z otwartego grobu, kaskady rudych żywych włosów młodej kobiety, zmarłej ponad sto lat temu, który Marquez zobaczył na kolumbijskiej prowincji. O miłości i innych demonach opowiada o zakazanym uczuciu, które połączyło młodą, uznaną za opętaną, Sierwę Marię i jej egzorcystę Cayetano de Laurę. Głównym tematem opowiadania jest zderzenie obsesji i odpowiedzialności. Marquez zadaje pytania o granice posłuszeństwa wobec instytucji i ogólnie przyjętych praw. Szuka obszarów granicznych między miłością i szaleństwem.

Te tematy zostaną w spektaklu przetransponowane na obrazy, muzykę i ruch, wsparte dialogiem, zaczerpniętym z opowiadania. Głównym bohaterem adaptacji Marcina Bikowskiego staje się Cayetano de Laura, zakonnik postawiony przed trudnym wyborem między uczuciem a karierą. Całość ma schemat dramatu kuszenia, gdzie trzy zakonnice przybierają różne postaci, inspirowane przez ludycznego, rozśpiewanego diabła. Sierwa Maria, główna postać historii, zostanie przedstawiona jako porcelanowa lalka o 6-cio metrowych miedzianych włosach.

W warstwie muzycznej i ruchowej koncepcja spektaklu została zainspirowana elementami kultury latynoamerykańskiej i Yoruba, obecnymi w świecie Marqueza. Stąd prymat śpiewu i tańca nad warstwą dialogową (chór zakonnic stanowiący główną oś spektaklu i podśpiewywanie diabła). W założeniu ten egzotyczny charakter spektaklu jest kostiumem dla ważnych pytań naszej codzienności.

Projekt scenografii został zainspirowany malarstwem Bacona oraz stylem wnętrz zniszczonych domów latynoamerykańskich, łączących ze sobą stare drewniane elementy z feerią kolorów.

Koordynatorzy projektu

Stowarzyszenie Promocji Artystycznej

Stowarzyszenie powstało w sierpniu 2004 w Białymstoku roku jako inicjatywa członków Kompanii Doomsday oraz ówczesnych studentów Akademii Teatralnej w Białymstoku. Jego pierwotne cele - min. działanie na rzecz rozwoju kultury, promocja młodego teatru, wspieranie środowiska aktorskiego - umożliwiły profesjonalny start grup Kompania Doomsday i Akcja dzrt oraz realizację indywidualnych projektów studentów i absolwentów AT. Niedługo po tym Stowarzyszenie rozwinęło swoją działalność, organizując "Białysztuk" - festiwal profesjonalnego teatru niezależnego, połączony z prezentacją innych dziedzin sztuki, wchodzących w żywy dialog z teatrem. Stowarzyszenie współprodukuje także spektakle. Najambitniejszy cel Stowarzyszenia - stworzenie w Białymstoku profesjonalnej sceny niezależnej o charakterze impresaryjno - repertuarowym, połączonej z ośrodkiem warsztatowym - pozostaje nadal w fazie realizacji.

Ważniejsze projekty:

Organizacja 6 edycji Białegosztuku - Przeglądu Inicjatyw Teatralnych we współpracy z Urzędem Miejskim w Białymstoku, Akademią Teatralną w Białymstoku, Teatrem Dramatycznym w Białymstoku i Odeon Jazz Club; Organizacja "Pierwszego lotu" - prezentacji Młodego Teatru na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu (2005); Współpraca ze "Sceną of" Teatru Dramatycznego w Białymstoku; Organizacja 2 tournee Kompanii Doomsday po Niemczech (październik 2004, wrzesień/październik 2005), Produkcja spektaklu "Sanatorium pod klepsydrą" we współpracy z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawa; Produkcja spektaklu "Salome" Kompanii Doomsday przy pomocy Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie oraz Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej; Produkcja oraz organizacja amerykańskiego tournee spektaklu "Szopka polska" Dagmary Sowy i Pawła Chomczyka; Promocja Białostockich grup niezależnych - Akcja dzrt/Kompania Doomsday (wyjazdy min do Niemiec, Austrii, Francji, Włoch, Słowacji, Czech, Szwajcarii, Egiptu); Promocja młodych artystów (dramaturgów i aktorów) w ramach organizowanych i współorganizowanych przeglądów

Akademia Teatralna im. A.Zelwerowicza w Warszawie Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku

Wydział Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej imienia Aleksandra Zelwerowicza z siedzibą w Białymstoku powstał w 1975 roku. Rektorem Uczelni, która nosiła do 1996 roku nazwę Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, był wówczas prof. Tadeusz Łomnicki, jeden z najwybitniejszych polskich aktorów. To jego decyzja zaważyła, że działające od 1.IX.1974. przy Białostockim Teatrze Lalek trzyletnie Studium Aktorskie Teatru Lalek, kierowane przez dyrektora Teatru Krzysztofa Raua, zostało z nowym rokiem akademickim 1975/1976 przekształcone w zamiejscowy Wydział Lalkarski warszawskiej PWST im. Zelwerowicza, a słuchacze studium otrzymali indeksy wyższej uczelni artystycznej, jednej z nielicznych wówczas w Europie (choć drugiej już w Polsce, po Wrocławiu) szkół kształcących aktorów-lalkarzy

W ciągu 30 lat istnienia uczelnię białostocką opuściło ponad 400 absolwentów, w tym kilkudziesięciu reżyserów teatru lalek. Absolwenci Wydziału Sztuki Lalkarskiej pracują w niemal wszystkich teatrach lalek, w wielu stanowią większość w zespołach aktorskich. Aż połową polskich teatrów lalek kierują wychowankowie białostockiej Akademii Teatralnej. Wielu dyplomowanych aktorów-lalkarzy znalazło zatrudnienie w teatrach dramatycznych, radiu i telewizji, gdyż szkoła białostocka oferuje wszechstronne przygotowanie aktorskie, odpowiadające zainteresowaniom współczesnego teatru (teatr plastyczny, teatr przedmiotu, lalki, maski i aktora).

Zespół realizujący spektakl

Reżyseria i scenografia - Marcin Bikowski - absolwent kierunku aktorskiego WSL Akademii Teatralnej w Białymstoku. Student V roku reżyserii na tejże uczelni. Absolwent liceum plastycznego w Zamościu. Fotograf - wystawy w Polsce (Zamość, Białystok) i Niemczech (Lipsk, Berlin, Schwabischalle). Debiut reżyserski w Białostockim Teatrze Lalek

Spektakle:

Role:

- Mistyczne, barbarzyńskie, znudzone wg Guntera Grassa (Teatr Akcja dzrt) - 2004

- Rola w autorskim spektaklu małoistotne - 2005

- Rola w międzynarodowym projekcie Babel (Koprodukcja teatrów w Charleroi/Belgia, Wels/Austria i Akademii Teatralnej w Białymstoku) - 2006

- Wiśniowy sad w reż. Olega Żugżdy (AT Białystok - rola dyplomowa) - 2006

Reżyseria i scenografia:

- Głupcy (Białostocki Teatr Lalek/Wasching maschine) - 2006

- Baldanders (Białostocki Teatr Lalek) - 2006

Nagrody:

- Stypendium Ministra Kultury 2005/2006

- Zdjęcie roku 2000/2001

- Wyróżnienia w Ogólnopolskich konkursach fotograficznych.

Muzyka - Anna Świętochowska - absolwentka klasy fortepianu prof. Jana Kadłubiskiego AMFC w Warszawie filia w Białymstoku. Dyrektor Szkoły Muzycznej I i II st. im. F. Chopina w Białymstoku oraz założyciel i dyrektor Fundacji Podlaskie Centrum Sztuki, działającej na rzecz artystycznego i kulturalnego rozwoju zwłaszcza dzieci i młodzieży. Współpracuje jako muzyk z Filharmonią Białostocką, Teatrem Dramatycznym im. A. Węgierki, Białostockim Teatrem Lalek, Akademią Teatralną Wydziałem Sztuki Lalkarskiej, Teatrem "Montownia" (Warszawa), Figurentheater Wilde-Vogel (Stuttgart) oraz Lindenfels Westflügel (Leipzig), gdzie prowadziła również międzynarodowe warsztaty muzyczno-teatralne. Jest autorem drobnych utworów fortepianowych, wykorzystywanych w pracy pedagogicznej z dziećmi i młodzieżą, a także autorem muzyki do spektakli teatralnych. Prowadzi aktywną działalność koncertową w zakresie muzyki poważnej - jako pianista i kameralista, jak również współpracuje stale z Agnieszką Możejko, z którą prezentuje z powodzeniem, również poza granicami kraju, recitale piosenki aktorskiej.

Kompozycje dla teatrów:

- Efekt cieplarniany wg St.I.Witkiewicza (spektakl nagrodzony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego) - 2003

- Tygrys Pietrek w Teatrze MASKA w Rzeszowie - 2005

- Baldanders w Białostockim Teatrze Lalek. - 2006

Udział spektaklach jako akompaniator i aranżer:

- Chory z urojenia Moliere'a (Akademia Teatralna w Białymstoku) - 2002

- Kandyd wg Voltaire'a (Akademia Teatralna w Białymstoku) - 2003

- Opera za trzy grosze Brechta (Teatr Dramatyczny im Aleksandra Węgierki w Białymstoku) - 2004

- Trzecie imię kota wg Eliota (Teatr Dramatyczny im Aleksandra Węgierki w Białymstoku) - 2006

Aktorzy:

Marcin Bartnikowski - absolwent kierunku aktorskiego WSL Akademii Teatralnej w Białymstoku. Asystent na tymże wydziale. Aktor i współzałożyciel Kompanii Doomsday i Akcji dzrt. Gościnnie w Teatrze Dramatycznym w Białymstoku i Białostockim Teatrze Lalek. Prezes Stowarzyszenia Promocji Artystycznej.

Magdalena Czajkowska - studentka IV roku WSL Akademii Teatralnej w Białymstoku.

Agnieszka Makowska - studentka IV roku WSL Akademii Teatralnej w Białymstoku. Ukończyła szkołę muzyczną II stopnia w klasie fortepianu.

Maria Żynel - absolwentka kierunku aktorskiego WSL Akademii Teatralnej w Białymstoku.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji