Artykuły

Gdańska „Traviata”

Już od dawna zapowiadana premiera Traviaty Giuseppe Verdiego w gdańskiej operze budziła spore zainteresowanie. Nic więc dziwnego, że w sobotni wieczór publiczność zgromadziła się tłumnie na prapremierze przygotowanej z okazji 185 rocznicy urodzin wielkiego kompozytora.

Bez wątpienia było to wydarzenie artystyczne sezonu operowego. Do współpracy zaproszono niemieckich artystów: kierownictwo muzyczne powierzono Klausowi Eisenmannowi, a reżyserii podjęła się Gwenda Berendt. Ciekawą scenografię przygotował Urlich Hustebeck.

Libretto Traviaty powstało na podstawie Damy kameliowej Aleksandra Dumasa — syna. Opowiada znaną zapewne większości melomanów historię zabłąkanej (la Traviata), „zawsze wolnej, zawsze płochej” jak o sobie opowiada tytułowa bohaterka, Wioletty Valery, zagranej z powodzeniem przez Rosjankę, Ładę Mienszeninę, śpiewającą pięknym sopranem. Romantycznego kochanka, hrabiego Alfreda zagrał Władimir Sołodownikow, który śpiewał interesująco brzmiącym tenorem.

Publiczność przyjęła ciepło, nagradzając długimi oklaskami również odtwórcę Germontana, granego przez Leszka Skrlę.

W Traviacie Verdi zredukował rolę chóru do minimum (do tej pory twórca pisał całe arie dla chórów, np. w Nabucco) i skoncentrował całość utworu na przeżyciach głównych bohaterów.

Poznajemy stopniowo subtelnie wydobywane uczucia Wioletty i Alfreda, charakterystykę i styl zachowań postaci w otaczającej ich rzeczywistości. Piękno melodii, nastrojowość i subtelny koloryt dzieła w pełni oddaje miłosną historię pary bohaterów, ich wewnętrzne przeżycia i zmagania.

Współczesnych Verdiemu miłośników muzyki gorszyła treść Traviaty, jednakże liryczność dzieła z biegiem czasu sprawiła, że stała się ona najbardziej znanym i łubianym dziełem włoskiego mistrza. Muzyka Giuseppe Verdiego, stworzona do tej pięknej opery, oddaje klimat epoki artysty, a równocześnie stanowi pomost pomiędzy dwoma światami: tym, w którym należy się do określonej grupy społecznej, i współczesnością, w której tęskni się do prawdziwej miłości.

Takiej, o jakiej opowiada libretto przedstawienia.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji