Artykuły

Wrocław. Werdykt V Konkursu Dramaturgicznego Strefy Kontaktu

W sobotę, 4 lutego poznaliśmy Laureatów V Konkursu Dramaturgicznego Strefy Kontaktu organizowanego od 2015 roku przez Wrocławski Teatr Współczesny oraz Miasto Wrocław.

W sobotę, 4 lutego poznaliśmy Laureatów V Konkursu Dramaturgicznego Strefy Kontaktu organizowanego od 2015 roku przez Wrocławski Teatr Współczesny oraz Miasto Wrocław.


Spośród 28 tekstów autorów zaproszonych na V Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU, Jury piątej edycji w składzie: Anna Augustynowicz, Agnieszka Jakimiak, Katarzyna Niedurny, Ryszard Koziołek i Zbigniew Majchrowski (Przewodniczący), przyznało następujące nagrody:


- nagrodę w wysokości 40 tys. zł: Ignacy Karpowicz za sztukę Rozmowy mijane


- wyróżnienie w wysokości 15 tys. zł: Zenon Fajfer za sztukę Uwolnienie


- wyróżnienie w wysokości 15 tys. zł: Vera Popova i Wojciech Ziemilski za sztukę Zadania aktorskie


- wyróżnienie w wysokości 15 tys. zł: Małgorzata Sikorska-Miszczuk za sztukę Dziennik szału i chciwości


- wyróżnienie w wysokości 15 tys. zł: Michał Walczak za sztukę Budowniczy schronów.


Komisja Artystyczna WTW w składzie: Krzysztof Boczkowski, Anna Dąbrowska, Marek Fiedor (Przewodniczący), Agnieszka Majcher, Katarzyna Migdałowska oraz Ryszard Nowak przyznała nagrody w postaci scenicznej realizacji sztuki, które otrzymali:


- Zenon Fajfer za sztukę Uwolnienie


- Jakub Tabaczek za sztukę Stulejka


- Filip Zawada za sztukę Kolejność fal.


Do udziału w Konkursie zapraszani są nie tylko dramatopisarze, ale również twórcy innych gatunków literackich oraz artyści działający w innych niż teatr dziedzinach sztuki. Głównym założeniem ideowym Konkursu jest tworzenie impulsu do poszerzania języka scenicznego i konstruowania nowych form teatralnych.


Wydarzenie nawiązuje programowo do tradycji naszego teatru – od początku lat sześćdziesiątych minionego wieku WTW był miejscem, w którym powstawały i były realizowane na scenie ważne zjawiska polskiego dramatu współczesnego, utwory Helmuta Kajzara, Tymoteusza Karpowicza i Tadeusza Różewicza. Każdy z przywołanych twórców na swój sposób wytyczał własną ścieżkę poszukiwań, ale wspólna im była niezgoda na zastane narracje teatralne oraz potrzeba poszukiwania nowego języka scenicznego.


Nazwa konkursu – STREFY KONTAKTU – nawiązuje do koncepcji estetycznej sformułowanej około 1972 roku przez Krzysztofa Zarębskiego. Dwa lata później Helmut Kajzar nawiązał z nim ścisłą współpracę i przejął jego koncepcję „sfer kontaktu", przenosząc ją na grunt doświadczeń teatralnych.


„To nadzwyczajne, niesamowite wprost bogactwo nas samych, tego, co ze sobą niesiemy, a więc naszych ubrań, fryzur, zachowań itp. w zestawieniu z ubogą, odczynową, rygorystyczną konwencją teatralną, z rygorami gier chcących uchodzić za klasyczne. Jest to również rozgrywka z pewnym totalitaryzmem sztuki" – mówił Helmut Kajzar.


Biogramy laureatów V Konkursu Dramaturgicznego STREFY KONTAKTU:


ZENON FAJFER


Poeta, dramaturg, twórca i teoretyk liberatury, w którym fizyczny kształt książki tworzy z tekstem integralny przekaz. Pracuje indywidualnie i w duecie z Katarzyną Bazarnik, z którą napisał trójksiąg Oka-leczenie oraz (O)patrzenie. Wspólnie redagują też serię Liberatura i arkusz liberacki Ha!artu, w Krakowie założyli pierwszą Czytelnię Liberatury. Zenon Fajfer napisał także między innymi poemat w butelce Spoglądając Przez Ozonową Dziurę, a ostatnio cykl wierszy Pieśń słowronka. Liberaturę i twórczość poetycką prezentował w wielu krajach Europy, w USA, Japonii, Tajwanie, a ostatnio w Indiach. Jest także współzałożycielem Teatru Zenkasi, w którym wystawił dwie autorskie sztuki. W 2012 roku w Łaźni Nowej w Krakowie premierę miał jego dramat Pieta. A w 2021 w Teatrze Współczesnym w Szczecinie Anna Augustynowicz wyreżyserowała Odlot jego autorstwa. Spektakl wielokrotnie nagradzany i prezentowany na największych festiwalach teatralnych w Polsce.


Na V Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU Zenon Fajfer napisał dramat pt. Uwolnienie.


IGNACY KARPOWICZ


Pisarz, prozaik, tłumacz literacki, laureat Paszportu „Polityki” 2010 za powieść Balladyny i romanse. Wcześnie otrzymał nominację do tej nagrody za swoją debiutancką powieść pt. Niehalo, wydaną w 2006 roku. Rok później ukazała się kolejna powieść pt. Cud. Cztery następne tytuły –Gesty, Balladyny i romanse, Ości i Sońka – znalazły się w finale Nagrody Literackiej „Nike”, a Ości otrzymały także nagrodę w plebiscycie czytelników. Ostatnia jego powieść – Cicho, cichutko – ukazała się w 2021 roku. Ignacy Karpowicz tłumaczy literaturę piękną z języka angielskiego, hiszpańskiego i amharskiego.


Na V Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU Ignacy Karpowicz napisał dramat pt. Rozmowy mijane.


VERA POPOVA


Ukraińska artystka teatralna, dramaturżka, performerka. W Polsce od sześciu lat pracuje głównie przy oddolnych inicjatywach artystycznych, realizowanych między innymi w Scenie Roboczej w Poznaniu, Biennale Warszawa, Strefie WolnoSłowej. Popova to także tłumaczka i aktywistka społeczna, działa w Fundacji Ocalenie oraz JASNEJ 10: Społecznej Instytucji Kultury Krytyki Politycznej; jest zaangażowana w działania skierowane do osób migranckich i uchodźczych.


Współtwórczyni podcastu feministycznego Beethoven Was A Lesbian oraz podcastu ukraińskiego Karta Warszawiaka, opisującego społeczno-kulturowe aspekty życia w Polsce i Warszawie z perspektywy migranckiej.


Na V Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU Vera Popova wraz z Wojtkiem Ziemilskim napisała dramat pt. Zadania aktorskie.


WOJTEK ZIEMILSKI


Reżyser teatralny i artysta tworzący na pograniczu teatru, performansu, sztuk wizualnych i choreografii. Prowadzi warsztaty z nowych form eksperymentu w teatrze. Wyreżyserował między innymi spektakle Mała narracja” w Teatrze Studio w Warszawie i Jeden Gest w Nowym Teatrze w Warszawie. Jego instalacja performatywna Pokrewni miała premierę na festiwalu Malta.


We Wrocławskim Teatrze Współczesnym prezentowany jest jego spektakl pt. W tłumaczeniu, jest to monodram Adama Stoyanova, głuchego aktora, który przekłada na polski język migowy poezję Tadeusza Różewicza.


Na V Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU Wojtek Ziemilski wraz z Verą Popovą napisał dramat pt. Zadania aktorskie.


MAŁGORZATA SIKORSKA-MISZCZUK


Dramatopisarka, scenarzystka, dramaturżka. Jest autorką wielu sztuk teatralnych, scenariusza pełnometrażowego filmu animowanego Tytus, Romek i A’Tomek wśród złodziei marzeń, współautorką wielojęzycznej sztuki Europa, autorką libretta do opery Czarodziejska góra oraz scenarzystką seriali telewizyjnych. Jej dramaty zostały przetłumaczone na kilkanaście języków. Spektakle na podstawie jej tekstów reżyserowali między innymi: Paweł Łysak, Marcin Liber, Jan Klata, Piotr Kruszczyński, Natalia Korczakowska, Michał Zadara.


Otrzymała wiele nagród w Polsce i zagranicą. Między innymi jej sztuka pt. Walizka została nagrodzona w Konkursie Metafory Rzeczywistości, Konkursie na wystawienie polskiej sztuki współczesnej oraz na Festiwalu Dwa Teatry w Sopocie; sztuka pt. Burmistrz była finalistką Konkursu Dramaturgicznego R@port w Gdyni oraz międzynarodowego konkursu Stückemarkt w Berlinie.


Na V Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU Małgorzata Sikorska-Miszczuk napisała dramat pt. Dziennik szału i chciwości.


JAKUB TABACZEK


Pisarz, psycholog, nauczyciel akademicki. Jego zbiór opowiadań Czytajcie, co jest Wam pisane w 2019 roku został nominowany do Nagrody Literackiej im. Witolda Gombrowicza i nagrody WARTO. Publikował między innymi w Twórczości i Odrze. Jego opowiadania znalazły się w antologiach Swoją drogą" i Nikt, nigdy wydanych w ramach Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania. Prowadzi kurs pisania opowiadań w Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Zajmuje się również fotografią portretową. W 2022 roku ukończył książkę Ja tylko tędy przejeżdżałem stanowiącą zapis rocznego pobytu w Indiach. W 2021 roku jego dramat Biały miś, napisany na IV Konkurs został zaprezentowany w postaci czytania performatywnego przez stowarzyszenie Teatr Nowy Świat.


Na V Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU Jakub Tabaczek napisał dramat pt. Stulejka.


MICHAŁ WALCZAK


Dramatopisarz, reżyser, scenarzysta, współtwórca teatralno-kabaretowej grupy Pożar w burdelu, autor kilkunastu sztuk teatralnych między innymi: Piaskownica, Podróż do wnętrza pokoju, Amazonia, Depresja komika. Napisał także wiele sztuk dla dzieci: między innymi Smutna królewna, Piraci z dna Wisły, tłumaczonych na kilkanaście języków świata. Studiował w Szkole Głównej Handlowej i Wiedzę o Teatrze, skończył reżyserię teatralną w Akademii Teatralnej w Warszawie i reżyserię filmową w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Jego sztuka Powrót Króla została nagrodzona w III Konkursie i wystawiona w 2019 roku we Wrocławskim Teatrze Współczesny w koprodukcji ze stowarzyszeniem Teatr Nowy Świat.


Na V Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU Michał Walczak napisał dramat pt. Budowniczy schronów.


FILIP ZAWADA


Fotograf, pisarz, muzyk, psycholog sportu. W wolnych chwilach rysuje gadające ziemniaki.


Tworzył muzykę do filmów Bodo Koxa, spektakli i filmów Przemysława Wojcieszka oraz przedstawień Pawła Palcata, a we Wrocławskim Teatrze Współczesnym do spektakli Piotra Łukaszczyka Jutro przypłynie królowa oraz Kobieta i życie.


Komponował i realizował muzykę do filmów niezależnych. Instrumentalista między innymi zespołów Pustki i Indigo Tree. Autor książek poetyckich i prozatorskich, najnowsza nosi tytuł Weź z nią zatańcz. Był dwukrotnie nominowany do Nagrody Literackiej Gdynia i Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej "Silesius". Książka Rozdeptałem czarnego kota przez przypadek znalazła się w finale Nagrody Literackiej Nike 2020.


Nagrodzona w IV Konkursie sztuka Widzę nic, miała swoją prapremierę w 2022 roku i została zrealizowana przez Wrocławski Teatr Współczesny w koprodukcji z Teatrem Modrzejewskiej w Legnicy.


Na V Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU Filip Zawada napisał dramat pt. Kolejność fal.


Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji