Artykuły

Dobrymi chęciami...

Tytuł sztuki, którą napisała i wyreżyserowała Inka Dowlasz, wskazuje jas­no na źródło – książkę amerykańskiej psychoterapeutki Susan Forward. Sce­niczna opowieść prezentuje dwie pary „toksycznych rodziców”, chodzącą rów­nież w parze dwójkę ich dorosłych dzie­ci oraz Susan. Główne miejsce akcji to gabinet psychoterapeutyczny.

Rodzice i dzieci przychodzą do gabi­netu, ponieważ już nie potrafią ze sobą rozmawiać. Susan ma to umożliwić. Ulubioną metodą, jaką wobec nich sto­suje, jest mówienie do krzesła zastępu­jącego nieobecnego rozmówcę. Z krze­słem, które reprezentuje ich ojców i matki, rozmawiają odwiedzający ga­binet rodzice, do krzesła mówią dzieci. Terapeutka, zależnie od potrzeb, wy­zwala w nich bunt albo zgodę, przywra­ca poczucie własnej wartości. Sztuka kończy się optymistycznie – ostatnie słowa zwracających się do siebie – już bez pośrednictwa stołka – matki i cór­ki mówią o konieczności szczerej roz­mowy.

Tekst Inki Dowlasz, choć razi schema­tyzmem i sprawia wrażenie konwersacyjnego zestawu do przeprowadzenia założonej tezy, mógłby się jakoś obro­nić w teatrze. Żeby tak było, aktorzy musieliby stworzyć wiarygodne posta­ci. Niestety, na przeszkodzie w obco­waniu widza z pokazywaną na scenie osobą stoi bezradny, nie potrafiący zna­leźć właściwego tonu, aktor. Widowi­sko, mimo najszczerszych, może cza­sem zbyt widocznych chęci, przeradza się w szkolną deklamację.

Swój udział w tworzeniu „szkolnej” atmosfery ma scenografia Jacka Szczot­ki – z papierowym oknem na tylnej ku­lisie i zbyt wysokim, nie pasującym do reszty sprzętów lekarskim taboretem, z którego przemawia do pacjentów nie­naturalnie skulona Susan.

Honoru domu broni trójka aktorów – występujący na scenie po sześcioletniej przerwie dyrektor Teatru Ludowego Je­rzy Fedorowicz oraz „toksyczne dzie­ci” – Tomasz Wysocki i Agata Jakubik. To właśnie ich gra świadczy, że speł­nienie pomysłu Inki Dowlasz – stwo­rzenie widowiska przemawiającego bezpośrednio, bez teatralnych ozdób, do wrażliwości widza – nie musiało zakoń­czyć się niepowodzeniem.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji