Łódź. Jubileusz primadonny i plany Wielkiego
Najpierw "Krakowiacy i górale", potem Gala koncertowa - wszystko na cześć Teresy May-Czyżowskiej. W sobotę i w niedzielę [14-15 października] gwiazda Teatru Wielkiego, niezrównany sopran, w gronie plejady artystów, będzie świętowała 50-lecie swojej obecności na scenie.
Teresa May-Czyżowska (na zdjęciu) od 1966 roku jest związana z Teatrem Wielkim. Stworzyła dziesiątki kreacji - "Norma" i "Hrabina", Gilda w "Rigoletcie", Rozyna w "Cyruliku sewilskim", Agata w "Wolnym strzelcu", Desdemona w "Otellu", Leonora w "Fideliu", "Halka" w japońskiej realizacji tej opery. 14 i 15 bm. zapowiada się prawdziwe święto sztuki operowej.
Zapraszając na uroczyste wieczory, szefowie Teatru Wielkiego przedstawili też plany repertuarowe. - Po tym, jak niemal przestaliśmy grać, miniony sezon był pierwszy, który można uznać za normalny - mówi dyrektor naczelny Wojciech Skupieński. - W tym damy 110 przedstawień. Dotacja osiągnęła wymiar porównywalny do innych scen i wynosi 18,9 mln zł. Grając, modernizujemy teatr. Teraz najważniejsza była sprawa ogrzewania. W przyszłym roku wentylacja i klimatyzacja.
W repertuarze, po "Krakowiakach i góralach", dyrektor artystyczny Kazimierz Kowalski 28 bm. zapowiada "Halkę", a 8 grudnia "Księżniczkę czardasza" Kalmana - wymienione pozycje sam reżyseruje, a kierownictwo muzyczne sprawuje Kazimierz Wiencek.
18 listopada planowana jest premiera "Carmen" Bizeta, a 17 lutego "Cyganeria" Pucciniego. Obie opery muzycznie przygotuje Tadeusz Wojciechowski, szef artystyczny Filharmonii Łódzkiej, a wyreżyseruje Laco Adamik.
16 grudnia pod batutą Andrzeja Straszyńskiego przedstawione zostanie "Wesele Figara" Mozarta (reż. Wojciech Walasik). Pod tym samym kierownictwem muzycznym 14 kwietnia obejrzymy "Cyrulika sewilskiego" Rossiniego. Reżyseria Henryk Baranowski.
W repertuarze jest także "Valentino" Krzesimira Dębskiego (pod jego kierownictwem muzycznym), w choreografii Zofii Rudnickiej. Sezon zamkną XIX Spotkania Baletowe. Na tę okazję premierę przygotuje Giorgio Madia.