Artykuły

Warszawa. Grudzień online w Nowym Teatrze

Nowy Teatr zaprasza na wydarzenia online - streamingi spektakli i koncertów oraz warsztaty.


1 grudnia | 19.00 ONLINE


Musica Pura z Austrii


Scena Muzyki Nowej


Kühr / Schaufler / Harnik / Furrer / Gander


Streaming granego na żywo koncertu zostanie udostępniony na kanale YouTube Nowego Teatru.


Muzyka absolutna, muzyka czysta, autoteliczna, która sama jest swoją treścią, nie potrzebuje słów. Jest jak nautilus, łodzik, który dobudowuje kolejne kommory swojej spiralnej muszli przemierzając podmorskie przestrzenie – tak widzi swoją twórczość Elisabeth Harnik – kompozytorka i improwizatorka.


Rock, hard rock i metal to ulubiona muzyka Bernharda Gandera, od niej zaczynał, i jej energię przenosi do muzyki „klasycznej”, ale w take nine nawiązuje nie tyle do słynnego Take five, lecz do Blue Rondo à la Turk Dave’a Brubecka i charakterystycznej nieparzystej rytmiki w metrum 9/8. I Harnik, i Gander, to uczniowie Beata Furrera. Jego „linia horyzontu” to badanie zasady transformacji cząstek, zlepiających się ze sobą i przeplatających w nieskończonej ucieczce, tworząc studium ruchomego cienia.


Program:


Gerd Kühr Música Pura (2011)


Anselm Schaufler Via (2005)


Elisabeth Harnik re-framing I (2010)


Beat Furrer linea dell'orizzonte (2012)


Bernhard Gander take nine (2011)


1 grudnia | 19.00 ONLINE


Bez tytułu (Znowu razem)


Michał Borczuch


Nagranie spektaklu, który odbył się w HAU Hebbel am Ufer w Berlinie, będzie dostępne na stronie u-jazdowski.pl oraz nowyteatr.org w Światowy Dzień AIDS, 1 grudnia, od godziny 19.00.


Performans w języku angielskim z polskimi napisami. Nagranie będzie można obejrzeć do 3 grudnia do godziny 19.00.


Reżyser teatralny Michał Borczuch wraz z grupą warszawskich i berlińskich artystów przygląda się publicznym dokumentom i prywatnym opowieściom, i bada queerowe rytuały żałobne. Inspiracją była dla niego działalność Félixa Gonzáleza-Torresa, urodzonego na Kubie amerykańskiego homoseksualnego artysty, który zmarł na AIDS w 1996 roku. Jego minimalistyczne instalacje i rzeźby można interpretować jako zapis pożądania i miłości, a także choroby i śmierci.


Sfera intymna, ujawniona publicznie, okazuje się symptomem szerszych problemów społecznych. Borczuch i jego zespół skupiają się na dawnych powiązaniach epidemii HIV/AIDS ze zmianami politycznymi, szczególnie z transformacją ustrojową w Polsce, a także na współczesnej sytuacji nieustannie narażonych na przemoc osób LGBTIQ+, by podjąć refleksję nad tym, czy sztuka może stać się miejscem mikro-oporu wobec reżimów, które pewne doświadczenia skazują na niewidzialność.


Koncepcja: Michał Borczuch, Mateusz Szymanówka


Reżyseria: Michał Borczuch


Udział biorą: Dominika Biernat, Ania Nowak, Paweł Sakowicz


Dramaturgia: Mateusz Szymanówka


Światło i instalacja: Jacqueline Sobiszewski


Dźwięk: Justyna Stasiowska


Kostiumy: Dorota Nawrot


Kurator: Michał Grzegorzek


Koordynacja projektu: Joanna Manecka


Realizacja wideo: Anu Czerwiński


10-12 grudnia | 18.00 ONLINE


Mapy śnienia, czyli jak działać w czasach dezorientacji


Anna Nowicka


Podczas intensywnych, trzydniowych warsztatów nauczymy się podążać za naszymi wewnętrznymi mapami, rozpoznawać senne krajobrazy, wsłuchiwać się w ich niepowtarzalne jakości, orientować się w ich topografii, czytać wskazówki i odkrywać odczuwalne, wypływające z ciała, znaczenia.


Liczba miejsc ściśle ograniczona.


Każde spotkanie trwa 2 godziny.


Bilety: 60 zł. za pełen cykl 3 warsztatów.


Zajęcia prowadzone będą przez zoom, link do zooma oraz informacje praktyczne wyśle prowadząca na adres mailowy podany przy zakupie biletu.


9 grudnia | 20.00 STREAMING Z FESTIWALU BOSKA KOMEDIA


Powrót do Reims


Katarzyna Kalwat


Didier Eribon wyjechał z rodzinnego miasta – przedmieść francuskiego Reims, by ujawnić swoją orientację i wejść na drogę społecznego awansu. Wyjazd do Paryża umożliwił mu odkrycie homoseksualnej tożsamości, jednocześnie jednak ujawnił wstyd związany z robotniczym pochodzeniem.


Śmierć ojca Eribona wywołuje w nim potrzebę powrotu w rodzinne strony i skonfrontowania się ze swoją tożsamością klasową. „Powrót do Reims” jest rodzajem osobistej spowiedzi, rozliczenia i oskarżenia rzuconego samemu sobie.


Główną rolę w spektaklu zagra Jacek Poniedziałek – aktor pochodzący z rodziny robotniczej z krakowskiego osiedla Olsza II, powstałego w latach 60-tych, z którego wyjechał do Warszawy. Przegląda się tym samym w biografii Eribona, jak wielu innych mieszkańców małych polskich miast, miasteczek i wsi. Symboliczne spotkanie tych dwóch nazwisk odkrywa uniwersalność i aktualność mechanizmów awansu społecznego na tle przemian, jakie dokonały się w Europie ostatnich dekad. Czy poradziliśmy sobie z naszą przeszłością i zadaniem skonstruowania nowej tożsamości? Czy polskie społeczeństwo nadal siedzi „w szafie” w strachu przed wykluczeniem?


„Powrót do Reims” jest inspirowany książką sławnego francuskiego socjologa Didiera Eribona opartą na własnych życiowych doświadczeniach. Książka z miejsca stała się bestsellerem, a w Polsce uzyskała status publikacji kultowej. Opisujące doświadczenia analogiczne dla pokolenia transformacji ustrojowej w Polsce; doświadczenia osób, które dokonały – rzeczywistego lub pozornego – awansu społecznego, dla których pochodzenie staje się wstydliwą, wypieraną tajemnicą.


Autor: Didier Eribon


Reżyseria, scenografia, kostiumy: Katarzyna Kalwat


Występują: Jacek Poniedziałek, Jaśmina Polak (10-11.10.2020), Yacine Zmit


Dramaturgia, tekst: Beniamin Bukowski


Muzyka: Wojciech Blecharz


Wideo: Antoni Grałek


Audio navigator: Piotr Pacześniak


Konsultacja choreograficzna: Agnieszka Kryst


Współpraca scenograficzna i kostiumograficzna: Anna Rogóż, Natálie Rajnišová


Asystenci: Natálie Rajnišová, Anna Rogóż, Piotr Pacześniak


Produkcja: Filip Pawlak


Inspicjent: Łukasz Jóźków


Produkcja: Teatr Łaźnia Nowa, Nowy Teatr w Warszawie


Wsparcie produkcyjne: Komuna/Warszawa


Na podstawie „Powrót do Reims” Didier Eribon © Editions Fayard, France w przekładzie Maryny Ochab © Maryna Ochab


12 grudnia | 16.00 ONLINE


Grudniowy koncert MONTu


Transmisja granego na żywo koncertu odbędzie się na Facebooku i kanale YouTube Nowego Teatru.


Koncert Młodej Orkiestry Nowego Teatru, czyli grupy młodych instrumentalistek i instrumentalistów oraz wokalistek spotykających się na cotygodniowych próbach w Świetlicy Nowego Teatru.


Skład zespołu się rozrasta, orkiestra przechodzi kolejne transformacje. Podobnie dzieje się z programem. Podczas październikowego koncertu orkiestra wykona utwory specjalnie dla niej skomponowane przez Małgorzatę Penkallę, songwriterkę, kompozytorkę i wokalistkę, założycielkę zespołu Enchanted Hunters, który niedawno wydał świetnie przyjętą płytę Dwunasty dom.


„Piosenki powstawały w czasie kwarantanny i ten motyw się w nich delikatnie przewija. Jest też dużo o emocjach, z którymi zmagają się i dzieci, i dorośli. Chciałam napisać piosenki bez lukru, ale takie, w których nawet trudniejsze sytuacje i uczucia mają swoje rozwiązanie lub jasne strony. Muzycznie postanowiłam dać dzieciom coś chwytliwego, ale ekscytującego do zagrania, formy w których są wyraźne zwrotki, refreny, mostki i dużo różnorodnych melodii”.


— Małgorzata Penkalla


Kierownictwo artystyczne: Dagna Sadkowska


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.


15 grudnia | 19.00 ONLINE


Renesans i barok dziś | Scena Muzyki Nowej


Scena Muzyki Nowej


Sciarrino / Mykietyn


Streaming granego na żywo koncertu zostanie udostępniony na kanale YouTube Nowego Teatru.


Muzyka dawna iluminowana współczesną wyobraźnią dźwiękową – najbardziej awangardowy kompozytor czasów renesansu, Gesualdo, książę i mistrz madrygałów, oraz jego współczesny odpowiednik – Sciarrino. „Głosy pod szkłem” ożywają pod jego kryształową lupą, uprzestrzennione w czasie, a instrumentarium wzorowane na renesansowym jest precyzyjnie połączone z nowymi brzmieniami. Artyzm Anny Radziejewskiej i jej głos są dla Sciarrina inspiracją od czasu, kiedy zachwyciła go w 2004 śpiewając rolę Lady Mackbeth w jego operze, tak też jest w Cantiere del poema, „placu budowy wiersza”, z tekstami samego kompozytora. Piękno barokowej fugi z Mykietynowskiej konstrukcji w takim kręgu jest jeszcze bardziej dotykalne.


Program:


Salvatore Sciarrino Le voci sottovetro: Elaborazioni da Carlo Gesualdo da Venosa (1999)


Salvatore Sciarrino Cantiere del Poema (2011)


Paweł Mykietyn 3 for 13 (1994)


Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji