Artykuły

Łódź. Wiosła Kultury rozdane. Kto dostał nagrodę "Wyborczej" i Monopolis?

To dzięki nim Łódź staje się miastem kolorowym i niepowtarzalnym, a kultura - mimo pandemii - jest blisko nas. W czwartek w Scenie Monopolis przyznaliśmy Wiosła Kultury, nową nagrodę łódzkiej "Wyborczej" i Monopolis - piszą Aleksandra Pucułek i Lena Gontarek w Gazecie Wyborczej-Łódź.

To dzięki nim Łódź staje się miastem kolorowym i niepowtarzalnym, a kultura - mimo pandemii - jest blisko nas. W czwartek w Scenie Monopolis przyznaliśmy Wiosła Kultury, nową nagrodę łódzkiej "Wyborczej" i Monopolis - piszą Aleksandra Pucułek i Lena Gontarek w Gazecie Wyborczej-Łódź.

Czarno-białe, kolorowe, z napisami. Każde niepowtarzalne i jedyne w swoim rodzaju. Nietypowe statuetki, czyli prawdziwe drewniane wiosła, które ozdobili artyści z łódzkiej ASP, po miesiącach oczekiwania są już w rękach laureatów naszego plebiscytu.

W czwartek w Scenie Monopolis po raz pierwszy przyznaliśmy Wiosła Kultury, nową nagrodę kulturalną łódzkiej "Wyborczej" i Monopolis.

Ustanawiając Wiosła Kultury, chcieliśmy doceniać tych, dzięki którym Łódź staje się miastem barwnym, niepowtarzalnym i pasjonującym. Teraz, w tych trudnych czasach, po tygodniach lockdownu i ograniczeń, jeszcze wyraźniej dostrzegamy, jak bardzo potrzebna nam jest kultura. Wspomniała o tym Joanna Żarnoch-Chudzińska, redaktor naczelna łódzkiej "Wyborczej", witając zebranych gości.

- Na ten moment czekaliśmy bardzo długo, bo najpierw Wiosła Kultury chcieliśmy przyznać w marcu, potem w maju. Koronawirus pokrzyżował nam plany, przewracając cały świat i życie wielu z nas do góry nogami. Na szczęście są w naszej rzeczywistości elementy niezmienne - przypomniała. - Jednym z nich jest to, że my wciąż zamierzamy nagradzać tych, dzięki którym Łódź staje się miejscem barwnym, niepowtarzalnym, energetycznym. I zamierzamy to robić w najpiękniejszym miejscu na świecie, co potwierdziło niedawno międzynarodowe jury w Paryżu, w Monopolis - dodała.

Krzysztof Witkowski, prezes Monopolis, zwrócił się do nominowanych i nagrodzonych: - To, co robicie, wzbudza zachwyt, ale jest też tak bardzo potrzebne nam, mieszkańcom Łodzi - podkreślił. - Dzisiejsza gala to wielkie święto kultury w Łodzi. Niech będzie w tych szalonych czasach promykiem na lepsze jutro, bo to, co robicie, jest nadzieją na to że przetrwamy. Człowiek bez kultury przeżyje, ale cywilizacja upadnie - zaznaczył. Nagrody artyści otrzymali w czterech kategoriach.

Debiutant

Pierwsza - Debiutant - ma docenić utalentowanych młodych ludzi, którzy dopiero chwytają wiatr w żagle.

Zwycięzcą - decyzją naszych czytelników - został zespół Mortas, którego single "Dom" i "Za tysiąc lat" przez wiele tygodni utrzymywały się w czołówce Listy Przebojów Programu Trzeciego Polskiego Radia.

Jest ich trzech. Adam Mortas (wokal), aktor Teatru Nowego w Łodzi, Bartłomiej Tarkowski (gitara akustyczna), psycholog i muzykoterapeuta oraz Michał Korpecki (instrumenty klawiszowe), psychiatra. Poznali się w liceum i tam zaczęli razem grać. Zajmowała ich głównie poezja śpiewana i piosenka aktorska. Teraz, jak mówią, mają fuzję gatunków muzycznych, czyli elementy popu, rocka, muzyki elektronicznej, ale poezja śpiewana wciąż się przewija. Wiosną 2020 r. wyszedł ich debiutancki album "Tu".

W kategorii Debiutant nominowani byli jeszcze: aktorka Paulina Walendziak, projektant mody Adrian Krupa i skrzypek Robert Łaguniak.

Animator

Druga nagroda - Animator - honoruje tych, którzy docierają na łódzkie osiedla i podwórka, pokazując społeczny wymiar kultury.

Nasi czytelnicy w głosowaniu internetowym zdecydowali, że wiosło w tej kategorii powinno powędrować do Stowarzyszenia Tylko #KsiężyMłyn.

Organizuje ono sąsiedzkie śniadania na Księżym Młynie, targi promujące lokalne rzemiosło, czy wystawy fotografii. Dzięki nim miejsce tętniące historią przemysłowej Łodzi, właśnie rewitalizowane, mogą odkrywać nie tylko turyści, ale też - na nowo - mieszkańcy Łodzi.

- Dla nas bardzo ważną częścią są mieszkańcy. Wszystko, co organizujemy, robimy dla łodzian i mieszkańców Księżego Młyna, towarzysząc im w trudnym, przełomowym momencie rewitalizacji - podkreśliła Agnieszka Nowak, wiceprezes stowarzyszenia.

W kategorii Animator nominowani byli jeszcze: Wojciech Augustyniak, organizator plenerowych przeglądów filmowych TME Polówka, Fundacja Łódzki Szlak Kobiet i Maria Nowakowska, twórczyni Łódzkiego Detalu.

Mecenas

Trzecie wiosło powędrowało do mecenasa kultury, czyli przedsiębiorcy, dzięki którym łódzcy artyści mogą rozwinąć skrzydła.

Laureatem został Jerzy Czubak, prezydent Amcor Specialty Cartons - twórca i patron Galerii AMCOR, w której prace prezentują malarze i graficy.

Firma Amcor wspiera finansowo m.in. Festiwal Muzyczny im. Rubinsteina, Festiwal Jazzowy Jazz Melomani i Nagrodę im. prof. Kotarbińskiego. W tym przypadku zwycięzcę wskazała redakcja "Wyborczej" i zespół Monopolis. Niestety Jerzy Czubak, który na co dzień mieszka w Szwajcarii, nie dotarł na galę ze względu na przełożony lot. Jego "Wiosło" zostanie przekazane przez organizatorów, kiedy dotrze do Łodzi.

W kategorii Mecenas wśród nominowanych znaleźli się także: Stanisław Zaręba, współwłaściciel Wi-My w latach 2009-2020, Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna oraz mBank.

Wydarzenie

Czwarta nagroda ma doceniać twórców wydarzenia, które doceniono w kraju i za granicą, dzięki czemu Łódź mogła wypłynąć na szerokie wody. A przyznała ją kapituła, w której zasiedli producentka Ewa Puszczyńska, aktorka Agnieszka Więdłocha, grafik Andrzej Pągowski, prezeska ARTkombinatu Anna Rubaj, aktor i dyrektor artystyczny Sceny Monopolis Kamil Maćkowiak, aktor Borys Szyc, muzyk Piotr Rogucki, Jędrzej Słodkowski, wiceszef działu Kultura w "Gazecie Wyborczej", Krzysztof Witkowski, prezes Virako, Joanna Żarnoch-Chudzińska, redaktorka naczelna "Gazety Wyborczej" w Łodzi.

Jury za najlepsze wydarzenie uznała Igrzyska Wolności, które w 2019 roku odbyły się po raz szósty.

Przez trzy dni w Atlas Arenie wystąpiło kilkuset panelistów, wśród nich Agnieszka Holland, Krystian Lupa, Jerzy Stuhr. Z udziałem publiczności dyskutowano m.in. o wolności w sztuce. W programie znalazły się też spotkania autorskie z reportażystami, pisarzami i koncerty.

- Życie bez kultury jest niewiele warte, więc postarajmy się, żebyśmy, jak wyjdziemy z tej pandemii, nie znaleźli się na kulturalnej pustyni - apelował Leszek Jażdżewski, redaktor naczelny "Liberté!".

W kategorii Wydarzenie nominacje dostały także: opera „Człowieka z Manufaktury”, Andrzej Sapkowski i „Wiedźmin” oraz Light Move Festival.

Gala Wioseł Kultury. "Wyborcza" przyznała "Wiosło specjalne"

Redakcja łódzkiej "Gazety Wyborczej" przyznała nagrodę dodatkową - "Wiosło specjalne".

- Postanowiliśmy przyznać je komuś, kto dostał już wiele nagród, ale nasze miało zostać wręczone w marcu, więc miało szansę zapoczątkować tę serię wyróżnień. "Wiosło specjalne" otrzymuje ktoś, kogo z pewnością możemy nazywać mecenasem kultury, bo wspiera łódzkich artystów, kogo możemy nazwać animatorem kultury, bo zaprosił nas na wiele wydarzeń i możemy też o nim powiedzieć "debiutant", bo niedawno zadebiutował na łódzkiej scenie teatralnej - mówiła Joanna Żarnoch-Chudzińska.

Nagrodę otrzymał Krzysztof Witkowski, twórca Monopolis i Sceny Monopolis.

- W wielu przypadkach robimy w Monopolis rzeczy nie tylko z myślą o najbogatszych, których na "bywanie" stać, ale też o tych, którzy na "bywanie" nie mogą sobie pozwolić. Wszystko robimy z myślą o mieszkańcach, bo wychodzimy z założenia, że jeśli coś nam w życiu wychodzi, to warto się przy okazji tym dzielić - podkreślił prezes Monopolis.

Po gali, którą poprowadzili Jakub Michalski i Jan Jarmuż, goście mogli wysłuchać koncertu zespołu Limboski.

Jak zmieni się kultura po epidemii koronawirusa?

Galę poprzedziła debata, podczas której dyskutowaliśmy o tym, jak zmieni się kultura po epidemii koronawirusa.

Chcąc zapewnić bezpieczeństwo naszym gościom, listę zaproszonych ograniczyliśmy do osób nominowanych i partnerów wydarzenia. Zarówno galę, jak i debatę transmitowaliśmy na Facebooku łódzkiej „Wyborczej”.

To pierwsza i na pewno nie ostatnia edycja Wioseł Kultury. Do zobaczenia w przyszłym roku! Mamy nadzieję, że już w realu.

Partnerami wydarzenia są Clariant (partner strategiczny), Rossmann, Uniwersytet Łódzki i Veolia.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji