Toruń. Teatr im. Wilama Horzycy zajmie się końcem świata
Poznaliśmy plany repertuarowe toruńskiej sceny dramatycznej. W związku z sytuacją epidemiczną część wydarzeń odbędzie się online.
Hasłem tego sezonu będzie „Koniec Świata”. - To hasło ironiczne. Czy świat się kończy? A może nie zmieni się nic? W spektaklach sezonu i w prowadzonych wokół nich dyskusjach będziemy powracać do kwestii eschatologicznych, do pytania o perspektywę ostateczności – nie tylko w kontekście aksjologii chrześcijańskiej, ale w ujęciu szerokim i uniwersalnym – mówią przedstawiciele teatru.
Za nami już pierwsza premiera nowego sezonu. Spektakl „Cholernie mocna miłość” w reżyserii reż. Aleksandry Jakubczak opowiada o tragicznej miłości mieszkańca Torunia do żołnierza podczas drugiej wojny światowej.
Co nas jeszcze czeka w tym sezonie?
7 listopada odbędzie się premiera sztuki „Biblia: próba” Jerneja Lorenciego. Zwycięzca Kontaktu z 2016 roku przygotuje widowisko w oparciu o wybrane księgi Biblii. „Wyspa” Darii Kopiec będzie zaś dotyczyła Apokalipsy. Projekt przygotowywany w trybie laboratorium. Praca nad scenariuszem rozpoczęła się na warsztatach wyjazdowych w Wiatrakach pod Olsztynkiem w lipcu 2020, a następnie w procesie prób w Toruniu będzie kontynuowana w styczniu i lutym 2021.
Paweł Paszta zmierzy się zaś z „Zemstą” Aleksandra Fredry. - Sztuka może jawić się dziś jako komedia o Polakach w obliczu zarówno małych codziennych sporów, jak i historii. Jest to też znakomicie napisana komedia z charakterystycznymi rolami. Choreografia Natalii Iwaniec, muzyka Tomasza Opałki, a scenografia i kostiumy Eweliny Brudnickiej – to znany już z ostatnich realizacji w Toruniu zespół realizatorów – opowiadają przedstawiciele teatru.
W nowym sezonie zobaczymy także „Biesy” Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Damiana Josefa Necia i „Tramwaj zwany pożądaniem” Tennessee Williamsa w inscenizacji Doroty Androsz. Jeśli chodzi o Scenę Propozycji Aktorskich, swój monodram przygotowała Agnieszka Wawrzkiewicz. „Testament Marii” Colma Toibina w reżyserii Piotra Kurzawy to opowieść o Marii, matce Jezusa, jako kobiecie cierpiącej z powodu sławy i niebezpieczeństw, na które naraża się jej syn.
Od marca 2020 w związku z sytuacją pandemiczną teatr prowadzi działania na kanale wideo Scenoptikon, tworząc tzw. wideospektakle. Ideą kanału jest wsparcie repertuaru podstawowego przez produkcje artystyczne, a także przez debaty, dyskusje, formy dokumentalne i działania edukacyjne. W sezonie 2020/21 planowana jest co najmniej jedna większa premiera w sieci.
W programie pojawił się także projekt „Show me the dark side of your moon”. To eksperymentalny w
wideo-performance na dwójkę aktorów, łączący aktorstwo, taniec, tekst i elementy wykładu performatywnego. Premiera spektaklu odbędzie się online.
Teatr ma w planach organizację zaległej edycji festiwalu Kontakt. Hasłem jubileuszowej odsłony będzie robocze „Na granicy” – odwołujące się do Torunia jako miasta z tradycjami miasta granicznego. Wydarzenia związane z obchodami 100-lecia polskiego teatru w Toruniu częściowo przesunięte zostaną na początek roku 2021. Wśród nich są m.in. działania edukacyjne, inscenizacje, konkursy, wystawy, wydawnictwa i inne projekty twórcze. W listopadzie 2021 odbędzie się premiera Picturebooka o teatrze autorstwa Iwony Chmielewskiej z tekstem Pawła Kowalskiego.
Remonty w teatrze
Teatr im. Wilama Horzycy przystąpił w tym roku do finalizowania prac remontowych, o których sfinansowanie i przeprowadzenie zabiegał od kilku lat. Prace obejmują m.in. naprawę i malowanie elewacji zewnętrznych wraz z przeglądem i uzupełnieniem wykończeń blacharskich, renowację i wymianę podłóg widowni parteru, pierwszego i drugiego balkonu, wymianę foteli na wszystkich poziomach widowni ze zmianą ich rozmieszczenia. - Przywracamy teatrowi wentylację, która nie działała od kilkudziesięciu lat. Urządzenia do jej obsługi pochodziły z początku ubiegłego wieku. Stare wentylatory z silnikami z około 1900 roku zastąpi nowoczesna centrala klimatyzacyjna usytuowana na poddaszu, skąd przy wykorzystaniu pierwotnych kanałów wentylacyjnych i nieużywanych przewodów kominowych powietrze będzie tłoczone pod podłogi parteru i obu pięter, skąd nowymi otworami wentylacyjnymi trafi w przestrzeń widowni – informują przedstawiciele teatru.