Artykuły

Białystok. Studenci Akademii Teatralnej w sieci

Teatry ciągle jeszcze zamknięte, ale placówki teatralne próbują łączyć się z widzami choć online. I udostępniają swoje archiwa ze spektaklami. We wtorek (12 maja) tak czyni Akademia Teatralna. Od dziś do końca maja w sieci zobaczyć można bezpłatnie przedstawienie sprzed pięciu laty - "Kuchnia bez pokoju. Piosenki Toma Waitsa".

Teatry udostępniają spektakle na różne sposoby - jednorazowo, przez kilka godzin, czasem kilka dni. Z białostockich placówek najdłuższą możliwość daje właśnie Akademia Teatralna, której przedstawienia online można oglądać w dowolnym terminie i przez kilkanaście dni. Kolejny udostępniony przez nią spektakl to zrealizowany w 2015 roku egzamin studentów IV roku z piosenki aktorskiej. Link do spektaklu (pod opieką artystyczną Wojciecha Kościelniaka, znanego reżysera spektakli muzycznych), uczelnia opublikuje we wtorek (12 maja) o godz. 18.30 w poście na Facebooku AT

Akademia Teatralna. Ktoś trze buraki

Zobaczymy coś, co na razie do zrealizowania na żywo możliwe nie jest: oto 14 młodych aktorów stłoczonych na 9 metrach kwadratowych, w tytułowej kuchni, ożywia postaci z ballad ekscentrycznego amerykańskiego poety, kompozytora i wokalisty. Pozornie banalne codzienne czynności przeplatają się z mrocznymi egzystencjalnymi tekstami, z których Waits jest znany.

IV rok białostockiego Wydziału Sztuki Lalkarskiej podjął spore ryzyko. Waits to w końcu wyzwanie: chrypliwy głos nie do podrobienia, mroczny klimat, surrealistyczne często teksty. A jednak śpiewają często wyraziście i ciekawie, po swojemu, na siłę Waitsa nie podrabiając.

Wściekłość nad burakami. Studenci i Waits w kuchni

Wiele z interpretacji może zapaść w pamięć, a niektóre piosenki (choćby z powodu aktorskiego sztafażu i humorystycznej nuty), potrafią się do widza przysłowiowo "przyczepić" i trzymać do dnia następnego. Tak jest choćby w przypadku piosenki "Burbon mnie wypełnia", w brawurowym wykonaniu trzech... sprzątaczek, czyszczących kuchnię z tego, co pozostawił poprzedni lokator.

A w kuchni dzieje się, oj dzieje. Przetaczają się przez nią coraz to dziwniejsze postaci - w dresach, papuciach, na obcasach, w szlafroku. Z mopem, piwem, mięsem, burakami, chipsami. I innymi rekwizytami. Pozornie niby nic - z kranu ciurka woda, przygasa żarówka. Ktoś zabiera się za mielenie mięsa, ktoś trze z wściekłością buraki, ktoś gapi się smętnie na herbatę albo piwo. Ale nawet w tak oczywistej przestrzeni niespodzianek bywa sporo. Czy to inscenizacyjnych (zamrażarka zacznie nagle żyć własnym życiem), czy wykonawczych - nieoczekiwanie bowiem w tej kuchennej przestrzeni słowa Waitsa o samotności, braku bliskości, rozczarowaniu potrafią intrygująco wybrzmieć.

Akademia Teatralna. No, klaszcz!

To też okazja, by zobaczyć, jeszcze w studenckim wcieleniu, młodych aktorów, którzy dziś grają już w niezależnych projektach, lub na scenach Białostockiego Teatru Lalek czy Teatru Dramatycznego (m.in. Magdalena Dąbrowska, Daniel Lasecki, Urszula Mazur, Patryk Ołdziejewski, Rafał Pietrzak).

Czternastce młodych aktorów akompaniował w każdym spektaklu na żywo zespół muzyków. W składzie: Marcin Nagnajewicz - instrumenty klawiszowe, akordeon, gitara, Tomasz Witek - instrumenty dęte, Karol Sypytkowski (niestety zmarł przed rokiem) - kontrabas. Oraz gościnie: Patryk Ołdziejewski - dzwonki chromatyczne, Daniel Lasecki - tuba, Cezary Jabłoński i Milena Jabłońska - instrumenty perkusyjne.

Znawcy twórczości Waitsa szybko wyłapią znane utwory, dla tych, którzy dopiero przygodę z Waitsem rozpoczną - lista utworów: "Czekając na wczoraj", "Cmentarna polka", "No, klaszcz!", "Deszczowe psy I", "Bóg wyjechał w interesach", "Tuż za oknem mym", "W brzuchu wieloryba", "Rybi puzon", "W głębokim dole", "Niewinna, kiedy śni", "W koloseum świata", "Telefon z Istambułu", "Singapur", "Rozpacz płynie rzeką poprzez świat", "Underground", "Burbon mnie wypełnia", "Tysiące barw"

**

Spektakl. Twórcy

występują: Olimpia Bogusz, Magdalena Dąbrowska, Rafał Iwański, Cezary Jabłoński, Milena Kobylińska (obecnie Jabłońska), Daniel Lasecki, Zuzanna Łuczak, Helena Marczewska, Urszula Mazur (obecnie Schmidt), Patryk Ołdziejewski, Rafał Pietrzak, Małgorzata Rytel, Agnieszka Turek, Izabela Zachowicz

opieka pedagogiczna: Wojciech Kościelniak

współpraca: Maria Żynel

kierownictwo muzyczne: Piotr Nazaruk

przygotowanie wokalne: Marcin Ozga

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji