Metoda. 51 pytań do
"Metoda" Jordiego Galcerána w reż. Piotra Łazarkiewicza z Teatru Komedia w Teatrze Polonia w Warszawie. Pisze Zbyszek Dramat.
Na temat tego spektaklu, a szczególnie jego treści napisano już wszystko albo prawie wszystko. W związku z tym będzie on dla mnie semantycznym i teatrologicznym pretekstem do zaprezentowania pytań, które w związku z nim zadałbym grającym tam aktorom:
1. Jaka jest Pani/Pana ulubiona metoda teatralna?
2. Co to jest właściwie teatr w teatrze?
3. W jaki (najlepszy) sposób wchodzi się w rolę i co ważniejsze z niej wychodzi?
4. Jak należy rozumieć pojęcie "sprawność aktorska"?
5. Czy chwiejność emocjonalna jest domeną stanu aktorskiego?
6. Jaki jest dziś katalog wartości najbliższy środowisku aktorskiemu w Polsce?
7. Pani/Pana definicja kryzysu aktorskiego?
8. Czym jest konflikt i empatia dla aktorki/aktora?
9. Czy w teatrze jest miejsce dla wytwarzania przestrzeni intelektualnej?
10. Kłamstwo w pracy aktorki/aktora?
11. Wina i kara w teatrze?
12. Kim/czym jest osobowość teatralna?
13. Co jest najlepszą/największą nagrodą dla aktorki/aktora?
14. Czy aktorstwo bardziej niż inne zawody wpływa na życie rodzinne człowieka?
15. Czy to prawda, że w środowisku aktorskim dominuje paradygmat piękności i młodości?
16. Czym jest zwątpienie w pracy aktorki/aktora?
17. W jaki sposób aktorzy dbają o swe zdrowie?
18. Jak aktorzy rozumieją metaforę drzwi (wejście, wyjście)?
19. Pani/Pana stosunek do widzów?
20. Czym jest czekanie w świecie aktorskim?
21. Kiedy aktorka/aktor przestaje kochać to, co robi?
22. Czułe punkty aktorki/aktora?
23. W czym przejawia się "siła aktorstwa"?
24. Czego najbardziej potrzebuje aktorka/aktor?
25. Jak należy interpretować ciekawość aktorską?
26. Co sprawia aktorce/aktorowi przyjemność na scenie?
27. Czy aktorzy powinni interesować się tym, co się dzieje w Polsce i na świecie?
28. Pani/Pana stosunek do wulgaryzmów na scenie?
29. Jak należy definiować "zaskoczenie" na scenie?
30. Samotność w świecie aktorskim?
31. Czy teatr powinien się wtrącać?
32. Czy aktorka/aktor to z założenia nadwrażliwiec?
33. Czym jest prawda w teatrze?
34. Czy w świecie teatru przemoc (w tym przemoc symboliczna) to zjawisko powszechne?
35. Co to jest przekraczanie granic w teatrze/ na scenie?
36. Pani/Pana definicja zmiany?
37. Czym jest zespołowość w teatrze?
38. Co robić, aby nie nudzić się grą występując w sztuce 100 i więcej razy?
39. Co to jest rutyna w zawodzie aktorskim?
40. Dlaczego aktorom zdarza się popełniać błędy w czasie spektaklu?
41. Rola pieniędzy w życiu aktora?
42. Czym różni się praca w teatrze publicznym i teatrze prywatnym?
43. Czy teatr może być metafizyczny?
44. Jak Pani/Pan rozumie fenomenologię teatru i w teatrze?
45. Po co widzowie przychodzą do teatru?
46. Czyta Pani/Pan recenzje teatralne?
47. Pani/Pana definicja dobrego krytyka teatralnego?
48. Jaka jest współczesna kondycja teatru w Polsce?
49. Pani/Pana najważniejsza sztuka teatralna?
50. Pani/Pana ocena polskiej dramaturgii teatralnej?
51. Idealny reżyser. Oksymoron?