Artykuły

Łódź. Teatralne Złote Maski rozdane

W Teatrze Jaracza niedzielny spektakl "Róży jerychońskiej" poprzedziła uroczystość rozdania Złotych Masek za sezon 2018/19 przyznawanych przez łódzkich recenzentów, za łódzkie realizacje sceniczne.

W Teatrze Jaracza niedzielny spektakl "Róży jerychońskiej" poprzedziła uroczystość rozdania Złotych Masek za sezon 2018/19 przyznawanych przez łódzkich recenzentów, za łódzkie realizacje sceniczne. Najwięcej laurów - aż 6 - zebrał "Jaracz". Tylko jeden teatr - Teatr Nowy - nie trafił do "złotego" werdyktu (recenzenci nie przyznają "Czarnych Masek").

Za najlepsze inscenizacje uznane zostały: "Opera za trzy grosze" Brechta/Weila przygotowana z rozmachem, w intrygującej formie scenicznej przez Wojciecha Kościelniaka w Teatrze Jaracza, oraz "Wracaj" P. Pilarskiego - kameralny, nowatorski spektakl wystawiony na Małej Scenie Teatru Powszechnego, zrealizowany w koprodukcji z Teatrem Współczesnym w Szczecinie w reż. Anny Augustynowicz.

W Teatrze Jaracza została Złota Maska za reżyserię "Idiotów" przyznana Marcinowi Wierzchowskiemu (dramaturgia eksperymentalnego widowiska - J. Klimaszewski). Za scenografię do "Nocy Hel­vera" I. Villqista była nagroda dla Joanny Jaśko-Sroki, a za kostiumy do "Operetki" W. Gombrowicza dla Marii Balcerek. Złotą Maskę za najlepszą rolę męską odebrał Michał Staszczak - Jonatan Jeremiasz Peachum, szef firmy "Przyjaciel żebraka" w "Operze za trzy grosze". Za najlepsze role żeńskie były dwie nagrody.

Laureatki to: Agnieszka Skrzypczak (za Nataszę w "Trzech siostrach" A. Czechowa, Jenny Knajpiarkę w "Operze za trzy grosze" - na zdjęciu, oraz Monikę Sokalską w "Idiotach") i Anna Januszewska (za rolę Bobby'ego Kleksa) w spektaklu "Wracaj". Złotą Maskę za debiut aktorski dostała Elżbieta Zajko - Harper Pitt w "Aniołach w Ameryce" T. Kushnera w Teatrze Studyjnym PWSFTviT. Najlepszy debiut wokalno-aktorski to występ 18-letniej Joanny Gorzały w Teatrze Muzycznym w roli Kim w musicalu "Miss Saigon" Schönberga i Boublila.

Za muzykę do "Włókniarek" według książki Marty Madejskiej (Teatr Arlekin) nagrodzony został Tomasz Man. Złota Maska za najlepszy spektakl w teatrach lalkowych była dla Teatru Pinokio za "Don Kichota" Miguela de Cervantesa w reż. Konrada Dwora­kowskiego - przedstawienie podkreślające znaczenie artystyczne jego dziesięcioletniej dyrekcji w "Pinokiu".

Najwyżej oceniona pozycja Off-owa to "Tragedia Jana" J. Gawatowica wystawiona w Teatrze Chorea w reż. Waldemara Raźniaka.

Nadzwyczajną Złotą Maskę dostał Teatr Wielki: za unikalny projekt konkursu na operę współczesną "Człowiek z Manufaktury", zwieńczony spektakularną premierą w teatrze oraz pokazem plenerowym na Rynku Manufaktury, który okazał się wydarzeniem o znaczeniu ogólnopolskim.

Nadzwyczajną Złotą Maską uhonorowani zostali soliści baletu Teatru Wielkiego Monika Maciejewska-Potockas i Gintautas Potockas. To wyróżnienie w uznaniu prezentowanego niezmiennie od wielu sezonów baletowego kunsztu w partiach solowych i duetach.

Szczególnym momentem uroczystości była Nadzwyczajna Złota Maska dla upamiętniania zmarłego w 2019 roku malarza, grafika i scenografa, autora projektu Złotych Masek Ryszarda Kai - za wybitne osiągnięcia życia, niezwykłą wszechstronność, wyjątkową miłość do teatru, sztuki i ludzi, niezapomnianą osobowość.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji