Artykuły

Podsumowanie znakomitego sezonu 2018/2019

Szanowni Państwo, drodzy widzowie! To był znakomity sezon dla Teatru Wybrzeże. Zaprezentowaliśmy 54 tytuły, zagraliśmy 474 spektakli w tym aż 12 premier. Odwiedziło nas blisko 100 tysięcy widzów. Frekwencja na naszych scenach wyniosła 97 procent! Nasze przedstawienia zdobyły wysokie noty krytyków teatralnych. Artyści Teatru Wybrzeże zostali uhonorowani prestiżowymi laurami artystycznymi. Nasze spektakle z powodzeniem prezentowaliśmy na ważnych festiwalach teatralnych. W minionym sezonie otworzyliśmy nowy obiekt teatralny, szóstą z kolei scenę Teatru Wybrzeże - Starą Aptekę! W sezonie 2018/2019 zorganizowaliśmy z powodzeniem 10. jubileuszową edycję Wybrzeże Sztuki. Przeprowadziliśmy także 270 działań edukacyjnych dla ponad 5 tysięcy uczestników - pisze Grzegorz Kwiatkowski, rzecznik gdańskiej sceny.

Oczywiście to nie wszystkie wydarzenia. Było ich znacznie więcej, a ich szczegółową listę znajdą Państwo poniżej.

Do zobaczenia w sezonie 2019/2020 w Teatrze Wybrzeże!

PREMIERY

1. Eurypides, TROJANKI, reż. Jan Klata, premiera: 8 września, Duża Scena

"Klata buduje poczucie tragizmu, a potem pokazuje, że to był tylko błysk, bo już do takich myśli i uczuć nie jesteśmy zdolni. Przyzwyczajamy się. I właśnie to w znakomitych gdańskich TROJANKACH jest najbardziej przerażające."

Jacek Wakar, kwartalnik Więź

2. Radosław Paczocha, RUSCY, reż. Adam Orzechowski, prapremiera: 11 listopada, Stara Apteka

"I Paczocha, i Orzechowski kładą mocny akcent na polską współczesność, stawiając pytanie: czy jesteśmy mentalnie gotowi na przyjęcie repatriantów? Czy widzimy w nich swoich czy obcych? I czy polskość zesłańców i rodaków znad Wisły jest tym samym? Odpowiedź jest bolesna dla obu stron. [...] RUSCY spodobają się miłośnikom teatralnej tradycji.[...] Warto wejść w ten świat."

Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza

3. Paco Bezerra, LITTLE PONY, reż. Rudolf Zioło, prapremiera: 20 grudnia, Stara Apteka

"Dobrze, że Teatr Wybrzeże zabrał głos w tej sprawie, przygotowując spektakl skłaniający do refleksji nad losem szkolnych ofiar."

Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl

4. Jarosław Murawski i Michał Buszewicz na podstawie dzienników i relacji reżyserki spektaklu Oleny Apczel, WIĘZI, prapremiera: 6 stycznia, Stara Apteka

"Rewersem inteligentnej gry ze stereotypami i opresyjną martyrologią jest subtelna, liryczna opowieść o poszukiwaniu swojego miejsca w świecie i o tym, co sprawia, że jesteś tym, kim jesteś. I właśnie ten kameralny, poetycki portret rodziny jest największą siłą WIĘZI."

Michał Centkowski, Newsweek

5. Artur Oppman, ZACZAROWANA KRÓLEWNA, reż. Michał Derlatka, premiera: 9 lutego, Stara Apteka

"Spektakl porywa wręcz widzów i jest jedną z najlepszych propozycji dla dzieci, jakie zdarzyło mi się oglądać. Choć zalecany jest dla widzów od szóstego roku życia, dwanaście wciąż nie jest barierą. Ba! Warto nawet pożyczyć od kogoś dziecko by mieć pretekst do obejrzenia ZACZAROWANEJ KRÓLEWNY."

Marek Nowak, Informator Pomorza

6. Arthur Miller, ŚMIERĆ KOMIWOJAŻERA, reż. Radek Stępień, premiera: 2 marca, Stara Apteka

"Jestem porażony prostotą tego przedstawienia, które jest po prostu smutne i nie sili się na więcej, na głębiej, na mądrzej. [] Nie jest pustym artystowskim gestem - i mógłbym tak dalej opisywać ją apofatycznie, to znaczy czym nie jest. Prosto: sceny montowane światłem, a w drugiej części meble gdzieś zniknęły, najpewniej sprzedane, bo tak by wynikało z tekstu. Reżyser przeczytał tekst, dał aktorom go zagrać, dał się widzom wzruszyć. Ja jestem zadowolony."

Maciej Stroiński, Przekrój

7. Jean Racine, FEDRA, reż. Grzegorz Wiśniewski, premiera: 6 kwietnia, Scena Kameralna

"Od lat oglądam teatr Grzegorza Wiśniewskiego i sądzę, że FEDRA to jego najbardziej ascetyczne przedstawienie. I dowód na to, że artysta nie stoi w miejscu, nie powiela sprawdzonych rozwiązań. Reżyser Grzegorz Wiśniewski - jeden z najwybitniejszych naszych inscenizatorów średniego pokolenia - zbudował z tragedii Jeana Racine'a teatr klasyczny, a jednak na wskroś nowoczesny."

Jacek Wakar, Kultura Liberalna

8. Williama Shakespeare, JAK WAM SIĘ PODOBA, reż. Krystyna Janda, premiera: 28 czerwca, scena Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego

"Doświadczona aktorka i reżyserka wydobyła z komedii Szekspira nie tylko śmieszność, ale i wiele życiowych mądrości, choćby relatywizm kilku sytuacji, które świetnie rozgrywa na scenie praktycznie bez dekoracji. [...] Utalentowani aktorzy Teatru Wybrzeże tworzą kolekcję barwnych postaci. Ich prawda pobudza do śmiechu."

Bronisław Tumiłowicz, Przegląd

9. Torben Betts, NIEZWYCIĘŻONY, reż. Jarosław Tumidajski, premiera: 13 lipca, Scena Letnia

"Spektakl Tumidajskiego jest gorzką przypowieścią o tym, że przynależność klasowa niezmiennie determinuje nasz los, wyznaczając horyzont marzeń, lęków i aspiracji."

Michał Centkowski, Newsweek

10. Ulrike Syha, PAN SCHUSTER KUPUJE ULICĘ, reż. Tomasz Cymerman, prapremiera: 19 lipca, Stara Apteka

"Na widowni panowała - rzadko spotykana, bezwzględna - cisza. Po spektaklu długo wybrzmiewały oklaski. Treść przedstawienia budzi niepokój, kontrowersje, nie pozwala widzowi pozostać obojętnym."

Katarzyna Korczak, Nasz Gdańsk

Ponadto w minionym sezonie współprodukowaliśmy spektakle ONE i KONIEC WIELKIEJ WOJNY Teatru Dada von Bzdülöw (28 września, Czarna Sala, 23 sierpnia, Stara Apteka).

NAGRODY / NOMINACJE / WYRÓŻNIENIA

3 września aktorka Magdalena Gorzelańczyk znalazła się w 26. edycji Subiektywnego spisu aktorów teatralnych krytyka Jacka Sieradzkiego: "Można powiedzieć, że znakiem jej Jadwigi ze ŚMIERCI BIAŁEJ POŃCZOCHY jest ciało: nagie, chude, pozbawione włosów, nieuformowane ciało podlotka, które uczy się dopiero własnej kobiecości a i tak za chwilę zostanie skonsumowane przez dzikiego Litwina. To dojrzewanie jest fascynujące, dziecinada sąsiaduje z kokieterią, bezbronność z wyrachowaniem. Jeszcze przed szkołą aktorską zetknęła się z teatrem tańca, to, wolno sądzić, procentuje siłą wyrazu, uzupełnia skąpy tekst, który krakowskiej królowej ofiarował Marian Pankowski w starej a nie grywanej sztuce. Świetny nabytek gdańskiego Wybrzeża; ma się z czego cieszyć reżyser jej debiutu, Adam Orzechowski."

18 września Artyści Teatru Wybrzeże zostali docenieni w prestiżowej ankiecie miesięcznika Teatr "Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2017/2018"! Krytycy teatralni wyróżnili Adama Orzechowskiego, Grzegorza Wiśniewskiego, Magdalenę Gajewską, Mirka Kaczmarka, Radosława Paczochę, Magdalenę Gorzelańczyk, Agatę Bykowską, Marcina Nenko, Jacka Labijaka i Jakuba Mroza.

Najlepsza reżyseria wg Kaliny Zalewskiej (Teatr) i Zbigniewa Majchrowskiego (Uniwersytet Gdański): Adam Orzechowski, ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY

Najlepsza reżyseria wg Wiesława Kowalskiego (teatrdlawas.pl): Grzegorz Wiśniewski, BELLA FIGURA

Najlepsza rola kobieca wg Przemysława Skrzydelskiego (Sieci Prawdy, Do Rzeczy): Agata Bykowska jako Andrea, BELLA FIGURA

Najlepsza rola męska wg Anety Kyzioł (Polityka): Jacek Labijak w ŚWIĘCIE WINKELRIDA. REWII NARODOWEJ

Najlepsza rola epizodyczna wg Kaliny Zalewskiej: Jakub Mróz jako Krzyżak i Pątnik w ŚMIERCI BIAŁEJ POŃCZOCHY

Najlepsza adaptacja teatralna (opracowanie tekstu) wg Wiesława Kowalskiego: Radosław Paczocha, ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY

Najlepsza scenografia wg Wiesława Kowalskiego: Mirek Kaczmarek, BELLA FIGURA, Magdalena Gajewska, ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY

Najlepsza scenografia wg Kaliny Zalewskiej: Mirek Kaczmarek, BELLA FIGURA

Najlepsza muzyka wg Wiesława Kowalskiego: Marcin Nenko, ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY

Najciekawszy debiut wg Jacka Kopcińskiego (Teatr): Magdalena Gorzelańczyk jako Jadwiga w ŚMIERCI BIAŁEJ POŃCZOCHY

Najciekawszy debiut wg Wiesława Kowalskiego: Magdalena Gorzelańczyk jako Jadwiga w ŚMIERCI BIAŁEJ POŃCZOCHY, debiut w głównej roli - Agata Bykowska jako Andrea w BELLA FIGURA

Najciekawszy debiut wg Jacka Sieradzkiego (Dialog): Magdalena Gorzelańczyk jako Jadwiga w ŚMIERCI BIAŁEJ POŃCZOCHY

Najlepsza nowa sztuka obcojęzyczna (ogłoszona drukiem lub wystawiona) wg Wiesława Kowalskiego: BELLA FIGURA Yasminy Rezy

19 września że wicedyrektor i kierownik literacki Teatru Wybrzeże Cezary Niedziółka został nominowany do 1. edycji Pomorskiej Nagrody Literackiej WIATR OD MORZA w kategorii Pomorska Książka Roku za redakcję wydawnictwa TEATR WYBRZEŻE 1946-2017. KRONIKA!

30 listopada Piotr Biedroń został laureatem Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska Młodzi Twórcy Kultury 2018 "za spektakularną rolę marynarza w spektaklu URODZINY, CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA oraz za kreację Neda Alleyna i jego widowiskową śmierć w spektaklu ZAKOCHANY SZEKSPIR". Do nagrody nominowano także Magdalenę Gorzelańczyk.

27 grudnia nasza nowa scena Stara Apteka została uznana za jedną z najlepszych inwestycji kulturalnych, natomiast TROJANKI za najlepszy spektakl dramatyczny w podsumowaniu 2018 roku sporządzonym przez redakcję portalu Trójmiasto.pl! O Stare Aptece - "Wybudowana na terenie średniowiecznych fortyfikacji miejskich (fragmenty historycznego muru zostały zachowane i wyeksponowane w budynku teatru) Stara Apteka zwieńczyła pierwszy etap remontu Teatru Wybrzeże, realizowanego w latach 2014-2020. Trwa kolejny etap prac, czyli remont sceny Malarnia, która gotowa ma być pod koniec 2019 roku (wtedy zacznie się najtrudniejszy, ostatni etap, czyli przebudowa Dużej Sceny). Stara Apteka dopiero nabiera rozpędu (otwarto ją w listopadzie), ale już teraz jej działalność wykracza poza ramy, do jakich przyzwyczajał publiczność Teatr Wybrzeże w ostatnich latach. Poza spektaklami teatralnymi odbywają się tam spotkania z autorami i ich twórczością pod szyldem Recepta w Starej Aptece." O TROJANKACH - "Długo czekaliśmy na spektakl nowoczesny, uruchamiający inscenizacyjną machinę, a zarazem popisowo poprowadzony aktorsko. Wybitna kreacja Doroty Kolak jako Hekabe, brawurowy epizod Grzegorza Gzyla w roli Menelaosa i Katarzyny Figury jako pięknej Heleny, zapadająca w pamięć Kasandra Małgorzaty Gorol, ciekawe role pozostałych aktorów, a przede wszystkim dyscyplina inscenizacyjna, wręcz asceza środków świetnie utrzymana przez reżysera na wodzy - to robi wielkie wrażenie. To teatr, który pochłania widza. Strach, cierpienie i żałoba sprzęgnięte są z losem trojańskich kobiet, stanowiącym ponury rewers każdej wojny, niemal udzielają się oglądającym. Spektakl Jana Klaty nie ma żadnej konkurencji w mijającym roku wśród przedstawień dramatycznych."

28 grudnia wicedyrektor i kierownik literacki Teatru Wybrzeże Cezary Niedziółka został laureatem Nagrody Specjalnej Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechniania i ochrony kultury na rzecz mieszkańców Województwa Pomorskiego "za całokształt działań na rzecz promowania sztuki scenicznej w naszym regionie, z podziękowaniem za prace i wkład w budowanie marki pomorskiej sceny teatralnej." Ceremonia wręczenia nagród obyła się w Nadbałtyckim Centrum Kultury w ramach Festiwalu Metropolia jest Okey.

2 stycznia Magdalena Gorzelańczyk znalazła się w noworocznym zestawieniu Gazety Wyborczej O nich będzie głośno w 2019 roku!: "Prezentujemy Państwu 12 osób, o których, zdaniem dziennikarzy Wyborczej Trójmiasto, będzie głośno w rozpoczynającym się właśnie 2019 roku [...] Magdalena Gorzelańczyk - aktorka teatralna i filmowa, od 2017 roku związana z Teatrem Wybrzeże. Znana z brawurowej roli Jadwigi w spektaklu ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY i Wiery w RUSKICH (reż. Adam Orzechowski) oraz Polykseny w Trojankach (reż. Jan Klata)."

3 stycznia TROJANKI, ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY i BELLA FIGURA zostały uznane przez Gazetę Wyborczą za jedne z najważniejszych wydarzeń kulturalnych 2018 roku.

8 stycznia Dorota Kolak została doceniona w podsumowaniu aktorskim 2018 roku sporządzonym przez Tomasza Miłkowskiego z Tygodnika Przegląd: "Dorota Kolak jako Lola w spektaklu WYJEŻDŻAMY daje soczysty portret kobiety żądnej życia. Choć dotykają ją nieszczęścia, śmierć męża i kochanka, wciąż wierzy w wygraną. Grę o życie lokuje przy karcianym stoliku, wbrew wszelkim przeciwnościom losu. W tym samym sezonie wstrząsająco zagrała Hekabe w TROJANKACH według Eurypidesa w reżyserii Jana Klaty w Teatrze Wybrzeże. I w komedii, i w tragedii istnieje na scenie intensywnie, skupia uwagę widzów."

10 stycznia ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY znalazła się w finale 4. edycji Konkursu KLASYKA ŻYWA. Przedstawienie zostanie zaprezentowane wraz z pozostałą szóstką finalistów na 44. edycji Opolskich Konfrontacji Teatralnych. Ponadto Komisja Artystyczna Konkursu Klasyka Żywa przyznała nagrodę dodatkową Magdalenie Gajewskiej za scenografię do spektaklu DAMY I HUZARY albo Play Fredro!

25 stycznia spektakl BELLA FIGURA ze scenografią Mirka Kaczmarka został nominowany do ZŁOTEJ KIESZENI, nagrody Festiwalu Scenografii i Kostiumów Scena w Budowie. Przedstawienie zostanie zaprezentowane na Festiwalu w czwartek, 25 kwietnia o godzinie 19.00 w Sali Operowej Centrum Spotkań Kultur w Lublinie.

14 marca Dorota Kolak została nominowana do nagrody Splendor Gedanensis za kreację Hekabe w TROJANKACH Eurypidesa w reżyserii Jana Klaty. Kapituła nagrody nominowała ponadto do tytułu Mecenasa Kultury Gdańska firmę ZIAJA za wsparcie finansowe Teatru Wybrzeże.

14 marca Radek Stępień, reżyser ŚMIERCI KOMIWOJAŻERA został laureatem prestiżowej Nagrody im. Leona Schillera!

14 marca Adam Orzechowski, Dorota Kolak i Krzysztof Matuszewski zostali nominowani do Pomorskiej Nagrody Artystycznej za rok 2018. Adam Orzechowski "za mistrzowską i nowoczesną reżyserię i inscenizację ŚMIERCI BIAŁEJ POŃCZOCHY Mariana Pankowskiego, sztukę znakomicie przyjętą przez publiczność i krytykę teatralną." Dorota Kolak "za wybitną kreację Hekabe w spektaklu TROJANKI Eurypidesa w reżyserii Jana Klaty na deskach Teatru Wybrzeże. Jej Hekabe to królowa cierpienia, matka roju ofiar, co chwila poszerzająca wyobrażenie o granicy bólu i krzywdy." Krzysztof Matuszewski "za kreacje w dwóch spektaklach w reżyserii Adama Orzechowskiego. Jego Jagiełło w ŚMIERCI BIAŁEJ POŃCZOCHY na długo zapada w pamięć - jest silny, bezkompromisowy, z pańskim zadęciem; natomiast w RUSKICH, Matuszewski grający seniora społeczności, uwiarygodnia najbardziej niezwykłe fragmenty opowieści."

27 marca Jerzy Gorzko otrzymał Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Wręczenie odznaczeń odbyło się w siedzibie Ministerstwa Kultury z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru.

27 marca Dorota Kolak i Magdalena Gorzelańczyk zostały laureatkami nagrody Pomorskie Sztormy. Wręczenie nagród odbyło się podczas uroczystej gali w Muzeum Emigracji w Gdyni. Dorota Kolak otrzymała nagrodę w kategorii Człowiek Roku za rolę Hekabe w TROJANKACH w reżyserii Jana Klaty oraz za kreacje w spektaklu WYJEŻDŻAMY w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego (Nowy Teatr w Warszawie) i w filmie Kingi Dębskiej Zabawa, Zabawa. Magdalena Gorzelańczyk zdobyła nagrodę w kategorii Odkrycie Roku za brawurowa rolę Jadwigi w spektaklu ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY i Wiery w RUSKICH w reżyserii Adama Orzechowskiego oraz Polykseny w TROJANKACH w reżyserii Jana Klaty.

1 kwietnia na Dużej Scenie z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru odbyła się uroczystość wręczenia Nagród Teatralnych Marszałka Województwa Pomorskiego i Nagród Teatralnych Miasta Gdańska za wybitne osiągnięcia sceniczne w 2018 roku. Z dumą informujemy, że nasi znakomici artyści i spektakl ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY zdobyli następujące laury i wyróżnienia!

*Nagroda Specjalna Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dedykowana pamięci prof. Jana Ciechowicza dla Magdaleny Gorzelańczyk "za pasję i nieustanną pracę nad poszerzaniem palety środków scenicznej ekspresji; za bardzo udany artystycznie rok 2018 na scenie Teatru Wybrzeże, szczególnie za kreacje: Jadwigi w spektaklu ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY Mariana Pankowskiego, Wiery w RUSKICH Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego oraz Polykseny w spektaklu TROJANKI Eurypidesa w reżyserii Jana Klaty."

*Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dla Krzysztofa Matuszewskiego "za bardzo udany twórczy rok, szczególnie za trzy wyjątkowe, wyraziste i dojrzałe kreacje: Jagiełły w ŚMIERCI BIAŁEJ POŃCZOCHY Mariana Pankowskiego, Dziadka w spektaklu Ruscy Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego oraz Polymestora w TROJANKACH Eurypidesa w reżyserii Jana Klaty - wszystkie na scenie Teatru Wybrzeże."

*Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dla Mirka Kaczmarka "za serię wysmakowanych, uzupełniających treść i tworzących idealne tło opowieści: scenografię i kostiumy do TROJANEK Eurypidesa w reżyserii Jana Klaty oraz scenografie do spektakli BELLA FIGURA w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego i ŚWIĘTO WINKELRIDA. REWIA NARODOWA w reżyserii Marcina Libera - wszystkie zrealizowane w Teatrze Wybrzeże."

*Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dla Adama Orzechowskiego "za reżyserię spektaklu ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY Mariana Pankowskiego w Teatrze Wybrzeże; za świetnie zbudowany, mocny i drapieżny spektakl, który nie pozostawia widza obojętnym."

*Nagroda Honorowa Marszałka Województwa Pomorskiego za Przedstawienie Roku dla spektaklu ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY Mariana Pankowskiego w reżyserii Adama Orzechowskiego w Teatrze Wybrzeże.

*Nagroda Teatralna Miasta Gdańska dla Doroty Kolak za rolę Hekabe w TROJANKACH Eurypidesa w reżyserii Jana Klaty w Teatrze Wybrzeże.

*Honorowa Nagroda Specjalna Miasta Gdańska za Przedstawienie Roku dla Teatru Wybrzeże za spektakl ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY Mariana Pankowskiego w reżyserii Adama Orzechowskiego.

*Jubileuszowe Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, ochrony kultury i jej upowszechniania na rzecz mieszkańców Gdańska dla Ewy Jendrzejewskiej (25-lecie pracy artystycznej), Adama Orzechowskiego (25-lecie pracy artystycznej), Mirosława Baki (30-lecie pracy artystycznej) oraz Krzysztofa Matuszewskiego (35-lecie pracy artystycznej).

4 kwietnia Dorota Kolak została laureatką nagrody Splendor Gedanensis za kreację Hekabe w TROJANKACH. Uzasadnienie: "Wstrząsająco zagrana postać królowej Troi, która po podstępnym zdobyciu miasta przez Greków traci nie tylko pozycję, ale po kolei wszystkich członków rodziny, jest głosem oskarżenia wobec sprawców wszystkich wojennych zbrodni. Zapadająca w pamięć, wyrazista rola została znakomicie przyjęta przez krytyków teatralnych i doceniona przez publiczność."

14 kwietnia jury konkursu 44. Opolskich Konfrontacji Teatralnych Klasyka Żywa przyznało nagrodę aktorską w wysokości 10 000 zł Magdalenie Gorzelańczyk za rolę Jadwigi w ŚMIERCI BIAŁEJ POŃCZOCHY oraz nagrodę w wysokości 10 000 zł dla Magdaleny Gajewskiej za scenografię, kostiumy i światło do ŚMIERCI BIAŁEJ POŃCZOCHY. Festiwalowym przedstawieniom przyglądało się także jury dziennikarskie, które przyznało nagrodę dla ŚMIERCI BIAŁEJ POŃCZOCHY oraz indywidualną nagrodę dla Magdaleny Gorzelańczyk za kreację aktorską w tym przedstawieniu.

24 kwietnia najnowsza inwestycja Teatru Wybrzeże - adaptacja zabytkowej Starej Apteki na scenę teatralną - zdobyła wyróżnienie w prestiżowym konkursie architektonicznym Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ZABYTEK ZADBANY w kategorii Adaptacja obiektów zabytkowych. Uzasadnienie: "Wyróżnienie dla Teatru Wybrzeże za kompleksowe działania adaptacyjne w dawnej prochowni - Starej Aptece - w Gdańsku pozwalające w sposób harmonijny wprowadzić nową funkcję w historyczny układ przestrzenny oraz prace rewaloryzacyjne o wysokiej jakości zarówno w sferze rozpoznania badawczego, jak i wykonawstwa."

25 kwietnia Dorota Kolak została laureatką Pomorskiej Nagrody Artystycznej w kategorii Kreacja Artystyczna "za wybitną kreację Hekabe w spektaklu TROJANKI Eurypidesa w reżyserii Jana Klaty na deskach Teatru Wybrzeże. Jej Hekabe to królowa cierpienia, matka roju ofiar, co chwila poszerzająca wyobrażenie o granicy bólu i krzywdy."

19 maja aktorka Magdalena Gorzelańczyk otrzymała Cykliczną Specjalną Nagrodę Aktorską 59. Kaliskich Spotkań Teatralnych za rolę Jadwigi w spektaklu ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY.

28 czerwca Teatr Wybrzeże otrzymał nagrodę w konkursie IDOL 2019 organizowanym przez Fundację Szansa dla Niewidomych w kategorii Placówka kultury przyjazna niewidomym w Województwie Pomorskim. Uzasadnienie: "Teatr Wybrzeże, jako jedyna placówka kultury oferuje nam spektakle dostosowane do naszych potrzeb. Dzięki audiodeskrypcji każdy spektakl widzimy oczami naszej wyobraźni. Przez to środowisko osób niewidomych i słabowidzących może być bliżej kultury."

28 czerwca reżyser i dyrektor Teatru Wybrzeże Adam Orzechowski został uhonorowany tytułem RADIOWA OSOBOWOŚĆ ROKU. Uzasadnienie: "To znakomity menedżer kultury. Jego ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY została obsypana licznymi nagrodami. Najnowszym dzieckiem Adama Orzechowskiego jest scena Stara Apteka, którą otwarto w zeszłym roku."

22 lipca Klub Krytyki Teatralnej i sekcja polska Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych (AICT/IATC) przyznały jednogłośnie tegoroczną Nagrodę im. Ireny Solskiej za całokształt osiągnięć artystycznych Dorocie Kolak, znakomitej aktorce Teatru Wybrzeże.

NOWA SCENA STARA APTEKA

Za nami wydarzenie nadzwyczajne, niezwykle rzadkie, istotne nie tylko dla naszego teatru, ale dla naszego miasta, naszego regionu, naszego kraju, otwarcie nowego obiektu teatralnego, otwarcie nowej sceny na teatralnej mapie Polski i szóstej z kolei sceny Teatru Wybrzeże - Starej Apteki. Ceremonia otwarcia kameralnej, nowoczesnej, w pełni profesjonalnej i komfortowej sceny odbyła się 18 października. Uświetnili ją licznie zgromadzeni mieszkańcy Trójmiasta, a także znakomici goście, m.in. Marszałek Senatu, Bogdan Borusewicz, Przedstawicielka Unii Europejskiej i Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej, Anna Modzelewska, Marszałek Województwa Pomorskiego, Mieczysław Struk oraz Prezydent miasta Gdańska, Paweł Adamowicz. Nasza nowa scena teatralna wraz z kameralną widownią i niezbędnym zapleczem powstała w efekcie dostosowywania przestrzeni zabytkowych do współczesnych zadań. Nowoczesne zaplecze i foyer, które w przyszłości służyć będzie także rewitalizowanej właśnie Scenie Malarnia, zlokalizowano w zabytkowym budynku Starej Apteki, natomiast scena wraz z widownią została wkomponowana w przestrzeń pomiędzy ścianą tego historycznego gmachu, a Wielką Zbrojownią. Obiekt jest nowoczesny i komfortowy, w pełni klimatyzowany, dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Nazwa naszej nowej sceny nawiązuje do nazwy budynku, który powstał tu w 1636 roku, żartobliwie przez Gdańszczan nazwanego Starą Apteką, gdyż wytwarzano tu kamienne piguły, czyli kule armatnie. W roku 1945 budynek został całkowicie zrujnowany. W 1966 roku odbudowano go jako jedno z pomieszczeń gospodarczo-magazynowych przywróconego właśnie Gdańskowi w tradycyjnej lokalizacji Teatru Wybrzeże. Projekt budowy sceny został współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

ULICA TEATRALNA OTWARTA - TRWAJĄCE INWESTYCJE TEATRU WYBRZEŻE

W lipcu zakończony został kolejny etap realizowanego przez nas przedsięwzięcia inwestycyjnego - przebudowy ulicy Teatralnej w Gdańsku. Ta wąska, urokliwa uliczka, położona pomiędzy budynkiem Dużej Sceny Teatru, a budynkami scen Malarnia i Stara Apteka jest lubianym przez mieszkańców i turystów skrótem łączącym Targ Węglowy z ulicą św. Ducha. Ulica Teatralna była przez ostatnie lata zamknięta dla przechodniów ze względu na prowadzone w sąsiedztwie prace budowlane związane z budową sceny Stara Apteka, a następnie - modernizację samej ulicy. Zakres prac obejmował odwodnienie ulicy, przebudowę nawierzchni oraz wykonanie nowego oświetlenia, w tym oświetlenia eksponującego walory zabytkowego budynku Starej Apteki. Podczas prowadzenia prac ziemnych wykonano także izolację fundamentów budynku głównego Teatru na odcinku graniczącym z ulicą. Inwestycja była możliwa dzięki współpracy pomiędzy Teatrem Wybrzeże a Gminą Miasta Gdańska, która sfinansowała większą część prac. Na mocy zawartego porozumienia Teatr Wybrzeże, jako inwestor wiodący, wyłonił wykonawcę robót. Prace wykonywane były od października 2018 do czerwca 2019.

Obecnie w Teatrze trwają prace przy realizacji kolejnego etapu inwestycji - modernizacji sceny Malarnia. Z końcem czerwca 2019 ukończony został stan surowy budynku, wykonano m. in. konstrukcje stalowe, wzmocnienie stropu i ścian zewnętrznych, zagospodarowanie przestrzeni poddasza, konstrukcje i pokrycie dachu. W najbliższych miesiącach wykonywane będą prace wykończeniowe i instalacyjne, technologia sceny, a następnie dostawy sprzętu elektroakustycznego, oświetleniowego i pozostałego wyposażenia. Planowany termin ponownego otwarcia zmodernizowanej sceny Malarnia dla publiczności to I kwartał 2020. Po zakończeniu prac związanych z przebudową sceny Malarnia Teatr Wybrzeże przystąpi do realizacji ostatniego, największego z dotychczasowych etapów przedsięwzięcia - modernizacji budynku Dużej Sceny. W ramach tego zadania wykonana zostanie kompleksowa przebudowa foyer oraz widowni, wraz z instalacją nowoczesnych urządzeń technologii teatralnej i mechaniki sceny. Ponadto, wykonana zostanie przebudowa wejść bocznych do budynku oraz wymiana frontowej fasady szklanej od strony Targu Węglowego, co zdecydowanie poprawi estetykę elewacji budynku. Dzięki tej przebudowie Gdańsk zyska nowoczesną scenę teatralną, komfortową zarówno dla widzów, jak i dla artystów, dającą znacznie szersze możliwości techniczne dla działalności artystycznej niż obecnie. Prace planowane są na lata 2020-2022.

WYJAZDY / FESTIWALE

*Prezentacja BABY CHANEL w Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie.

*Prezentacja RAJU DLA OPORNYCH na 12. edycji Katowickiego Karnawału Komedii.

*Prezentacja TROJANEK na 25. edycji Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi.

*Prezentacja TROJANEK na 39. edycji Warszawskich Spotkań Teatralnych.

*Prezentacja spektaklu BELLA FIGURA na 3. edycji Festiwalu Scenografii i Kostiumów Scena w Budowie w Lublinie.

* Prezentacja ŚMIERCI BIAŁEJ POŃCZOCHY na 59. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych.

*Prezentacja TROJANEK na 29. edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego BEZ GRANIC w Cieszynie.

*Prezentacja RAJU DLA OPORNYCH na 10. edycji Krakowskich Miniatur Teatralnych.

*Prezentacja spektakl Teatru Wybrzeże JAK WAM SIĘ PODOBA na 23. edycji Festiwalu Szekspirowskiego.

WYBRZEŻE SZTUKI

W dniach 8 - 16 września trwała jubileuszowa 10. edycja naszego przeglądu Wybrzeże Sztuki. W jego ramach zaprezentowaliśmy z powodzeniem premierę TROJANEK Eurypidesa w reżyserii Jana Klaty, spektakl MURZYNI WE FLORENCJI Vedrany Rudan w reżyserii Iwony Kempy z Teatru Nowego Proxima, POD PRESJĄ wg scenariusza i w reżyserii Mai Kleczewskiej z Teatru Śląskiego, ZAPISKI Z WYGNANIA Sabiny Baral w reżyserii Magdy Umer z Teatru Polonia, PRZEBUDZENIE WIOSNY Franka Wedekinda w reżyserii Kuby Kowalskiego z Teatru Studyjnego Szkoły Filmowej, BELLA FIGURA Yasminy Rezy w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego oraz ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY Mariana Pankowskiego w reżyserii Adama Orzechowskiego. Frekwencja na wszystkich przedstawieniach wyniosła sto procent! Przegląd spotkał się ze znakomitym przyjęciem krytyki teatralnej:

"Gdyby szukać wspólnego mianownika dla tegorocznego Wybrzeża Sztuki, z pewnością wskazać by wypadało koncentrację na losie kobiet niezrozumianych i porzuconych, niemieszczących się w ramach społecznych oczekiwań, hańbionych, upokarzanych i cierpiących. Dopiero na tle ich dramatu rozgrywają się dramaty całych społeczności. Skromnie, ale treściwie - tak najkrócej można by podsumować mijającą, dziesiątą edycję Wybrzeża Sztuki - wydarzenia, które decyzją dyrekcji Teatru Wybrzeże nie pretenduje do miana festiwalu i jest przeglądem bieżącej polskiej dramaturgii oraz próbą uchwycenia pulsu teatru, który wywołuje emocje, polemiki i jest szeroko komentowany w kraju."

Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl

"Jubileuszowa edycja okazała się jedną z ciekawszych, festiwalowych propozycji tego roku na Pomorzu."

Wiktoria Formella, Nowa Siła Krytyczna

11. SEZON SCENY LETNIEJ

Podczas wakacyjnych miesięcy na Scenie Letniej z powodzeniem zaprezentowaliśmy premierę spektaklu NIEZWYCIĘŻONY Torbena Bettsa w reżyserii Jarosława Tumidajskiego, a także RESET, RUSKICH, PAR PARANOJE, DAMY I HUZARY albo Play Fredro, RANDKĘ Z FEMINISTĄ, SEANS i LEKCJE NIEGRZECZNOŚCI. Nasze spektakle obejrzało 15 tysięcy widzów!

EDUKACJA

W minionym sezonie prowadziliśmy niezwykle intensywną działalność edukacyjną: zorganizowaliśmy m.in. 38 warsztatów do spektakli, a także 45 Lekcji Teatralnych, 106 tur Zwiedzania Teatru, 5 Warsztatów Krytyki Teatralnej i 6 Recept w Starej Aptece. W ubiegłym sezonie udostępniliśmy także 19 tur autorskiego Escape Roomu - PRZESIEDLEŃCY. We wszystkich 270 działaniach edukacyjnych uczestniczyło ponad 5 tysięcy osób!

INNE WYDARZENIA

W zeszłym sezonie zorganizowaliśmy 10. edycji Rodzica w Teatrze, inicjatywy skierowanej do rodziców, którzy wcześniej ze względu na konieczność opieki nad małymi dziećmi nie mogli wybrać się do teatru. Z naszej oferty skorzystało około 286 osób.

Teatr Wybrzeże w minionym sezonie wziął udział w kolejnej edycji Programu KULTURA DOSTĘPNA. W ramach realizacji tego projektu zaprezentowaliśmy 5 spektakli z tłumaczeniem na język migowy dla osób niesłyszących i niedosłyszących, oraz audiodeskrypcją dla osób niewidzących i niedowidzących. Pokazom towarzyszyły warsztaty do spektakli. Udział w projekcie wzięło ponad 400 osób.

Od 19 do 21 października trwały Drzwi Otwarte Starej Apteki. W trakcie trzech dni poprowadziliśmy 22 tury zwiedzania nowej sceny. Z dumą informujemy, że odwiedziło nas blisko tysiąc osób!

W dniach świętowania Stulecia Polskiej Niepodległości, ale także naszego Wybrzeżowego Święta - pierwszej premiery nowej sceny Starej Apteki, w jej właśnie przestrzeniach pokazaliśmy pierwszą odsłonę Kajowego Polski portretu własnego - 90 plakatów z serii Plakat-Polska: Ryszarda Kai PÓŁ POLSKI.

W dniach 11-20 listopada odbył się przegląd ...DO POLSKI, czyli prezentacja naszych wybrzeżowych spektakli związanych ze stuleciem odzyskania przez Polskę niepodległości. W ramach przeglądu zaprezentowaliśmy znakomicie przyjętą przez publiczność i krytykę teatralną prapremierę RUSKICH, a także ŚWIĘTO WINKELRIDA. REWIĘ NARODOWĄ, ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY, WILLKOMMEN W ZOPPOTACH, PRZEDWIOŚNIE, URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA oraz BRONIEWSKIEGO.

28 listopada we foyer głównym Dużej Sceny Teatru Wybrzeże odbył się wernisaż wystawy HALINA SŁOJEWSKA. PORTRETY SCENICZNE. PORTRETY PRYWATNE poświęconej wybitnej aktorce naszego teatru.

10 grudnia Teatr Wybrzeże zainaugurował Receptę w Starej Aptece, cykl spotkań na nowo otwartej scenie, które odbywają się od grudnia do czerwca, w każdy drugi poniedziałek miesiąca. W minionym sezonie odbyło się 6 edycji - spotkanie z Jackiem Hugo-Baderem, prezentacja nagrania spektaklu ZABIJ EUROPEJCZYKA! ZABIJ GO! ZABIJ GO! ZABIJ GO! ZABIJ GO!, czytanie performatywne dramatu SMUTEK I RADOŚĆ W ŻYCIU ŻYRAF, prezentacja nagrania spektaklu KINGS OF WARS, spotkanie z Wojtkiem Blecharzem oraz prezentacja nagrania spektaklu H.

1 lutego firma Ziaja i Teatr Wybrzeże przedłużyły umowę o współpracy na kolejny rok. Mecenat firmy jest wsparciem dla bieżącej działalności teatru, który przyznał przedsiębiorstwu tytuł Mecenasa Teatru.

W lutym zorganizowaliśmy Ferie w Teatrze Wybrzeże w których uczestniczyło ponad 900 osób. Okres ferii zainaugurowała premiera Zaczarowanej królewny w reżyserii Michała Derlatki. Nasz najnowszy spektakl familijny obejrzało blisko 700 widzów. W ramach tegorocznej edycji przeprowadziliśmy 10 tur zwiedzania teatru, 4 lekcje teatralne, 2 warsztaty do Zaczarowanej królewny oraz kolejną edycję Rodzica w Teatrze. Zajęcia poprowadziła Weronika Łucyk, Anna Augustyniak oraz Piotr Piniecki.

25 lutego w Starej Aptece odbył się wieczór poświęcony pamięci Joanny Puzyny-Chojki, wybitnej gdańskiej teatrolożki, krytyczki, recenzentki, wykładowczyni Uniwersytetu Gdańskiego i animatorki życia teatralnego, która 28 czerwca 2018 roku zginęła w tragicznym wypadku na Bałkanach. Wieczorowi towarzyszyła promocja tomu TEATR WYBRZEŻE W LATACH 1996-2016. ZJAWISKA - LUDZIE - PRZEDSTAWIENIA pod redakcją Joanny Puzyny-Chojki, Katarzyny Kręglewskiej i Barbary Świąder-Puchowskiej, dedykowanego pamięci Puzyny-Chojki oraz drugiej wybitnej postaci polskiej i gdańskiej teatrologii, Jana Ciechowicza, który zmarł we wrześniu 2017 roku.

Uroczystości wręczenia nagród Marszałka Województwa Pomorskiego i Prezydenta Miasta Gdańska za wybitne osiągnięcia sceniczne w minionym roku towarzyszyło otwarcie wystawy poświęconej zmarłemu aktorowi Teatru Wybrzeże Florianowi Staniewskiemu FLORIAN STANIEWSKI. PÓŁ WIEKU W WYBRZEŻU.

Premierze spektaklu FEDRA towarzyszyło otwarcie wystawy z cyklu Autorzy Naszych Plakatów WIKTOR SADOWSKI.

6 i 7 kwietnia odbyły się DRZWI OTWARTE W TEATRZE WYBRZEŻE. W ramach wydarzenia po raz trzynasty odkryliśmy przed naszymi widzami na co dzień skrywane tajemnice sceny i otworzyliśmy podwoje teatralnych pracowni. W ponad 31 wydarzeniach wzięło udział blisko 600 osób.

11 maja odbyły się DNI OTWARTE, w trakcie których nasi widzowie zwiedzili Starą Aptekę.

Teatr Wybrzeże współorganizował wraz z Uniwersytetem Gdańskim program teatralny Festiwalu BETWEEN.POMIĘDZY w ramach którego zaprezentowaliśmy 18 maja w Starej Aptece spektakl RUSCY, natomiast 19 maja na Scenie Kameralnej RAPORT KASANDRY.

Z okazji Dnia Teatru Publicznego Teatr Wybrzeże włączył się do akcji BILET ZA GROSZE i bilet na spektakl TAJEMNICZA IRMA VEP prezentowany 22 maja kosztował jedynie 350 groszy.

Od 30 maja we foyer Dużej Sceny eksponujemy wystawę plakatów RYSZARD KAJA PÓŁ POLSKI CZĘŚĆ 2.

3 czerwca odbyła się szósta Recepta w Starej Aptece, podczas której zaprezentowaliśmy nagranie spektaklu Teatru Wybrzeże - H. w reżyserii Jana Klaty. Prezentacja odbyła się w ramach ŚWIĘTA WOLNOŚCI I SOLIDARNOŚCI, czyli uroczystych obchodów 30. rocznicy odzyskania wolności i upadku komunizmu w Europie. W ramach obchodów 1 i 2 czerwca na Dużej Scenie zaprezentowaliśmy także ŚWIĘTO WINKELRIDA. REWIĘ NARODOWĄ w reżyserii Marcina Libera oraz kontynuowaliśmy ekspozycję plakatów Ryszard Kaja PÓŁ POLSKI część 2. we foyer Dużej Sceny.

Od 10 czerwca do końca lipca Teatr Wybrzeże dysponował dodatkowym punktem sprzedażowym w Forum Gdańsk.

15 i 16 czerwca w Czarnej Sali odbyły się warsztaty teatralne w ramach współpracy polskich i niemieckich ekspertów w zakresie edukacji kulturalnej.

Od 17 czerwca do 26 lipca budynek Starej Apteki był dostępny dla zwiedzających. W tym czasie obecny na miejscu pracownik Teatru Wybrzeże oprowadzał gości po nowoczesnym i nagradzanym obiekcie.

Od 27 do 31 sierpnia trwał współorganizowany przez Teatr Wybrzeże Festiwal Teatru Dokumentalnego i Rezydencja Artystyczna Sopot Non-Fiction. Podczas tegorocznej edycji pokazane zostały m.in. trzy spektakle, których zaczątki można było oglądać w poprzednich latach: RZECZY, KTÓRYCH NIE WYRZUCILIŚMY w reżyserii Magdy Szpecht, MOSKWIN w reżyserii Leny Frankiewicz oraz GROTOWSKI NON-FICTION w reżyserii Katarzyny Kalwat. Dodatkowo pokazany został spektakl PODRÓŻ DO BUENOS AIRES w reżyserii Adama Nalepy oraz pokaz przedpremierowy duetu [Ć/DŹ] KOŃCZĄ MI SIĘ SŁOWA.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji