Artykuły

Kto jest najważniejszy w teatrze?

27 marca po raz kolejny świętowaliśmy Międzynarodowy Dzień Teatru. Oddajemy w Państwa ręce dodatek teatralny "Kultury u Podstaw". Przyglądamy się w nim temu, co dzieje się obecnie na wielkopolskich scenach, rozmawiamy z ludźmi teatru, wspominamy, piszemy o wydarzeniach, których nie można przeoczyć. Zależało nam, aby dodatek był okazją do spotkania różnych osób współtworzących na co dzień teatralną rzeczywistość w Wielkopolsce.

Zapytaliśmy, kto ich zdaniem jest najważniejszy w teatrze. Napisaliśmy o wydarzeniach, na które warto wybrać się do teatru z dzieckiem - prezentujemy zarówno ofertę znanych wielkopolskich scen, jak i nowe, ważne, zjawiska na mapie teatru dla dzieci. Przypominamy postać Leokadii Serafinowicz i omawiamy jej wpływ na współczesne myślenie o teatrze dla młodych widzów. Publikujemy rozmowę z Agatą Duda-Gracz, która w Teatrze Nowym w Poznaniu zainicjowała cykl improwizacji i przygotowuje premierę inspirowaną "Hamletem".

Sprawdziliśmy również, jak wielkopolskie teatry umożliwiają i ułatwiają uczestnictwo w kulturze osobom z niepełnosprawnościami oraz kreują nowatorskie wydarzenia podejmujące grę z percepcją widzów. Zajrzeliśmy do teatralnych pracowni, bo to właśnie w nich realizacji doczekują się najbardziej niesamowite wizje twórców.

Mamy nadzieję, że dodatek teatralny "Kultury u Podstaw" stanie się dla Państwa inspiracją i przewodnikiem ułatwiającym korzystanie z bogatej, ciekawej i niezwykle różnorodnej oferty wielkopolskich scen, które coraz bardziej otwierają się na potrzeby widzów.

Życzymy dobrej lektury!

***

Kto jest najważniejszy teatrze?

Teatr to wspólnota łącząca wszystkich, tworzą, oraz widzów, którzy każdego wieczora przychodzą, aby stać się częścią scenicznej opowieści.

Międzynarodowy Dzień Teatru to dobra okazja, by zapytać: "Kto jest najważniejszy w teatrze?". Przygotowując dodatek, przesłaliśmy to pytanie do wielkopolskich instytucji. Wytypowano osoby, które - z racji doświadczenia lub sprawowanego stanowiska - najlepiej znają tajemnice teatrów i potrafią udzielić odpowiedzi. Niektóre głosy są zaskakujące! Jeśli chcą się Państwo dowiedzieć, kto naprawdę jest najważniejszy w teatrze, zapraszamy do lektury naszej sondy.

Maria Dutkiewicz

Centrum Rezydencji Teatralnej Scena Robocza

Jako że Scenie Roboczej bliskie jest hasto "Wolność, Równość, Teatr", wydawało mi się, że odpowiedź sama ciśnie się na usta - nie ma ważniejszych i mniej ważnych osób w teatrze. Teatr, jak maszyna, nie będzie sprawnie działać, jeśli wszystkie elementy ze sobą nie współpracują. Ale po zadaniu tego pytania w naszym teatrze odpowiedzi padło kilka: może jednak widz, może artysta? Wachlarz naszych opinii świetnie podsumowała biurowa koleżanka, Ada: "Dobrze, kiedy nie ma zgody co do odpowiedzi na to pytanie - bo w Kościele to wiadomo: papież, a w Polsce... prezydent".

--

Przemysław Kieliszewski

dyrektor Teatru Muzycznego w Poznaniu

Teatr to organizm, w którym każdy jest ważny. Istotną rolę odgrywają ci, których nie widać. Za kulisami pracuje sztab ludzi niewidocznych z widowni - rekwizytor, akustycy, oświetleniowcy, garderobiane, brygada techniczna. Podczas prób i spektakli stery w teatrze przejmuje inspicjent czuwający nad ich przebiegiem. Jednak najważniejszy w teatrze jest widz, bo to dla niego wszystko tworzymy. Widz z kolei staje się fanem artystów występujących na scenie - i tak teatralny krąg życia się zamyka.

--

Piotr Klimek

dyrektor Teatru Animacji w Poznaniu

W teatrze najważniejszy jest zawsze widz. Jego wyobraźnia, wrażliwość i pojemność tornistra na emocje. Wysiłek dziesiątek osób ze wszystkich działów - od aktorów, przez artystów rzemieślników, po księgowość i kadry - skoncentrowany jest na tym, aby opuszczając nasze progi, wracał do domu z głową pełną nowych myśli i obrazów, z sercem uskrzydlonym nieznanymi wcześniej przeżyciami i szeroko rozwartymi źrenicami. Bez widza fenomen teatru nie ma sensu.

--

Kuba Kapral

twórca teatralny, dramatopisarz, członek grupy Circus Ferus

Kto jest najważniejszy w teatrze? A to różnie. Przed ranną próbą - ktoś, kto zaparzy kawusi i przyniesie pączusie. W trakcie próby - oczywiście reżyser (a przynajmniej takie powinien odnosić wrażenie). W trakcie spektaklu najważniejsi są aktorzy, wszak bez ich heroicznych wysiłków teatr byłby tylko pustą skorupą. A pod koniec miesiąca najważniejszy jest główny księgowy, wiadomo. Chociaż, w sumie to dyrektor jest najważniejszy, dba o nas jak ojciec. A, byłbym zapomniał, widzowie. To oni są tu najważniejsi! Czy ktoś ich widział!?

--

Andrzej Maciej "Kobra" Górnicki

rekwizytor, Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu

Wszyscy w teatrze są najważniejsi. Każda osoba pracująca przy powstawaniu przedstawienia ma swoje zadania: garderobiane, montażyści, aktorzy, rekwizytorzy, fryzjerki, dyrektorzy, administracja... Teatr potrzebuje zespołu, żeby dobrze funkcjonować.

--

Emilia Mańkowska

Biuro Obsługi Widzów, Teatr Nowy w Poznaniu

Kto jest najważniejszy w teatrze? Pierwsza odpowiedź, która nasuwa się z naszej (eowowej) perspektywy, to oczywiście widz!

Wszystkie działania, które podejmujemy na co dzień, są ukierunkowane na dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców i przekonania ich, że Teatr Nowy jest miejscem dla wszystkich i że każdy (niezależnie od płci, wieku, sytuacji społecznej, poglądów politycznych etc.) znajdzie w naszym repertuarze coś dla siebie. Największą satysfakcję przynosi wypełniona po brzegi widownia, która jeszcze długo po zakończeniu spektaklu dyskutuje na temat tego, co zobaczyła na scenie. Wtedy czujemy, że wszystkie działania składające się na proces tworzenia spektaklu mają sens. Bo tak naprawdę teatr to wspólnota -łącząca wszystkich, którzy go tworzą oraz widzów, którzy każdego wieczora przychodzą, aby stać się częścią scenicznej opowieści.

--

Joanna Nowak

dyrektor Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie

Teatr to sztuka, a sztukę tworzą artyści - szaleńcy, wizjonerzy, czyli aktor, dramaturg, reżyser, scenograf, kompozytor. Można powiedzieć, że teatr to właśnie oni. Ale bez osób, które tym wizjom nadają materialny kształt, które dbają o komfort tejże artystycznej ekspresji, bez pracowników pionu technicznego, zaplecza administracyjnego, działu marketingu nie zawsze byłaby możliwa realizacja twórczych pragnień i marzeń. W teatrze bowiem najważniejsi byli i są ludzie - nim bez reszty zafascynowani, darzący go prawdziwą miłością. Tak zwani ludzie teatru. To oni tworzą fundament każdej sceny i nie jest ważne, na jakim stopniu teatralnej hierarchii się znajdują. Jeśli ich zabraknie, teatr przestanie istnieć.

--

Grzegorz Potocki

koordynator techniczny; najstarszy stażem pracownik Polskiego Teatru Tańca

Teatr to zespół, grupa ludzi, a w grupie wszyscy są ważni jak tryby w zegarku. Są ludzie, bez których spektakl się nie odbędzie - jeśli się ich zastąpi, to już nie jest ten sam spektakl. W grupie ważne jest przywództwo, dowodzenie ludźmi w realizacji zadań i kontrola. W teatrze nie ma mowy o prowizorce, wszystko musi być zrobione zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i na czas. Bezpieczeństwo wykonawców i widzów jest priorytetem, dlatego w teatrze najważniejsi są solidni, odpowiedzialni ludzie.

--

Hanna Vorobiova

Archiwum Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

Najważniejszy w operze jest dobry duch. Początkujący, jak i wprawny meloman może całkiem wyraźnie odczuć jego obecność. Dla każdego może to być inny moment. Kiedy światła na widowni gasną, a kurtyna idzie w górę. Kiedy podczas spektaklu w oku zakręci się łza lub kiedy chcemy się śmiać. Kiedy jesteśmy pod wrażeniem muzyki, śpiewu i tańca. Dobry duch sprawia, że wraz z kolejnymi wizytami w operze czujemy się tu coraz bardziej zadomowieni. Lubimy do tego miejsca wracać i chcemy przeżywać piękne momenty po raz kolejny.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji