Artykuły

Kraj. Najlepsze spektakle w 2018 roku

Autorskie podsumowanie 2018 roku w teatrze. Pisze Aneta Kyzioł w Polityce.

1. Zapiski z wygnania, reż. Magda Umer, Teatr Polonia w Warszawie.

"My wyjechaliśmy, a wy zostaniecie z waszym antysemityzmem sami". Wstrząsający monodram Krystyny Jandy na podstawie pamiętnika Sabiny Baral okazał się nie tylko przypomnieniem wydarzeń Marca '68, ale i sprawdzającą się po półwieczu przepowiednią.

2. Wyjeżdżamy Hanocha Levina, reż. Krzysztof Warlikowski, Nowy Teatr w Warszawie.

Ludzkie życie jako ciąg tragikomicznych prób ucieczki od siebie i odcięcia się od swoich korzeni. Ze współczesną Polską, nekrologami i pogrzebami.

3. Hannah Arendt: Ucieczka, reż. Grzegorz Laszuk, Komuna Warszawa i Teatr Powszechny w Łodzi.

Filozofowie Arendt, Heidegger, Jaspers i Benjamin, ich podejścia do narastającego w Niemczech lat 30. XX w. faszyzmu i pytanie, kiedy jest ten moment, w którym podejmuje się życiowe decyzje.

4. Jak ocalić świat na małej scenie?, reż. Paweł Łysak, Teatr Powszechny w Warszawie.

Polak, Ukrainiec i Senegalczyk opowiadają o swoich ojcach i męskim ego prowadzącym świat ku zagładzie.

5. Nietota wg Tadeusza Micińskiego, reż. Krzysztof Garbaczewski, Teatr Powszechny w Warszawie i Dream Adoption Society.

Z zestawem do VR na głowie przemierzamy wirtualne Tatry, w poszukiwaniu oświecenia. Teatr partycypacyjny 2.0.

6. Wielki Fryderyk Adolfa Nowaczyńskiego, reż. Jan Klata, Teatr Polski w Poznaniu.

Aktorzy czytają z prompterów, bo Polska to ciągła powtórka z rozrywki, niezmienne od stuleci wady, koło rujnowania kraju, oddawania niepodległości i jej odzyskiwania.

7. Bem! Powrót Człowieka-Armaty Macieja Łubieńskiego i Michała Walczaka, Pożar w Burdelu, Teatr Syrena w Warszawie i Teatr im. Żeromskiego w Kielcach.

Musical, w którym wskrzeszony generał Bem dziwi się, że wolna Polska zamyka się, dzieli i ekshumuje.

8. Proszę bardzo Jolanty Janiczak, reż. Wiktor Rubin, Teatr Żydowski w Warszawie w Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki.

Tomasz Nosinski oprowadza po naznaczonej poczuciem inności i wyobcowania biografii Andy Rottenberg, tak jak ona po wystawach, które przez lata organizowała w Zachęcie.

9. Genialna przyjaciółka, wg Eleny Ferrante, reż. Weronika Szczawińska, Wrocławski Teatr Współczesny.

Kobieca przyjaźń, walka o własny język i głos, i awans społeczny.

10. Śmierć Dantona Georga Büchnera, reż. Barbara Wysocka, Teatr Narodowy w Warszawie.

O rewolucji w imię oczyszczenia moralnego, która przy zachęcie "suwerena" zmienia się w karnawał terroru. I zjada własne dzieci.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji