Wejdź w "Zgromadzenie". Transowość i techniki hipnotyczne w spektaklu
Kolejny performatywny spektakl, w którym udział bierze publiczność - a całość sięga bardziej do hipnotycznego doświadczenia, niż skupia się na linearnej fabule - przygotował Michał Stankiewicz. I zaprasza w weekend (15-16 grudnia) na pokazy "Zgromadzenia". Wstęp wolny.
Spektakl odbędzie się w auli Uniwersyteckiego Centrum Kultury (ul. Ciołkowskiego 1N) - w sobotę i niedzielę o godz. 19.
Michał Stankiewicz to pochodzący z Białegostoku reżyser, pracujący na granicy między reportażem, teatrem, performance'em, wirtualną rzeczywistością oraz teoriami gier.
Znany jest m.in. ze spektakli "Import/Export" (z udziałem młodych czeczeńskich uchodźców), "Metody ustawień narodowych" (opartej na historii oddziału "Burego" performatywnej, odważnej i wywołującej skrajne reakcje gry) czy adaptacji "Czarnobylskiej modlitwy" Swietłany Aleksijewicz (jej treść stanowiły doświadczenia czytelników z tej lektury). Ostatnio przygotował też "Come True" - spektakl-spotkanie, w którym podział na scenę i widownię został zniesiony, aktorzy - usunięci, w spektaklu znajdowały się też za każdym razem, dowolne treści.
Jak widać, Stankiewicz sięga po nietypowe pomysły. A teraz, wraz ze współpracownikami, zaprasza na "Zgromadzenie" w swojej reżyserii, w którym istotna ma być audiosfera, techniki hipnotyczne i reżyseria świateł.
Operowanie atmosferą
W opisie spektaklu czytamy:
"Zgromadzenie" to performatywna kąpiel, w której widz wchodzi w przestrzeń obrazu, stając się jego częścią i elementem zmieniającym światło. W spektaklu rezygnujemy z linearnej narracji a skupiamy się na operowaniu atmosferą. Gasnące światła zatapiają widzów w ciemności po to, aby poczekać na obrazy, które zaczną tworzyć się przed oczami. Tak budujemy platformę do mimowolnych skojarzeń, odczuć, emocji.
Inspiruje nas transowość plemienna ludów Afryki Wschodniej (w tym Rwandy), strategie VR (wirtualnej rzeczywistości) oraz szeroko rozumiana muzyka ambientowa. "Zgromadzenie" jest kontynuacją poszukiwań możliwości potraktowania ciała jako podstawowego medium, a samego spektaklu jako zaprojektowanej sytuacji. We wcześniejszych spektakl takich jak "Come True" oraz "Metoda ustawień narodowych" widzowie przyjmowali perspektywę obserwatora samego siebie, a także mechanizmów zachodzących w grupie obcych im ludzi. Tym samym spektakl mógł stać się pretekstem do przełamywaniu lęków, uprzedzeń oraz stereotypów.
Organizatorzy uprzedzają, że w spektaklu wykorzystywane są światła stroboskopowe oraz głośna muzyka. I zalecają nałożyć wygodne buty.
Rezerwacje wejściówek: pauli.karcz@gmail.com lub telefonicznie pod numerem: 698 395 751.
Spektakl wyprodukowała Fundacja Uniwersytetu Terenowego.
***
Twórcy:
Koncepcja, reżyseria, scenariusz: Michał Stankiewicz
Koncepcja, audiosfera, scenariusz: Bartłomiej Hajkiewicz
Techniki hipnotyczne: Grzegorz Jabłonowski
Narracja: Joanna Żurawska
Reżyseria świateł: Piotr Duniewski
Dokumentacja VR: Miłosz Hermanowicz
Dokumentacja: Zbigniew Rusiłowicz, Marcin Rutkowski
Koordynacja: Paulina Karczewska
Uczestniczki i uczestnicy prób: Ksymena Wojtkowska, Wiktor Klimaszewski, Karol Czepel, Patrycja Pieńczykowska, Adam Kubiak, Martyna Płońska, Marcin Rutkowski, Ania Dawidziuk. Wojtek Mlenko, Mariusz Minkiewicz, Mirosława Olszewska, Anna Zdańkowska, Marian Fiedorczuk, Alicja Sienkiewicz, Barbara Woszczelska, Alicja Wiktorowicz, Ewa Kosadzka, Reisa Bondar, Leonida Stepanowicz, Ela Zych
Produkcja: Fundacja Uniwersytetu Terenowego
Partnerem wydarzenia jest Uniwersytet w Białymstoku/Uniwersyteckie Centrum Kultury
Dofinansowano z budżetu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w ramach projektu "Spektakl pod roboczym tytułem Rwanda"
Ze Stankiewiczem współpracują:
Joanna Żurawska-Federowicz - Aktorka, absolwentka krakowskiej PWST. Od ukończenia studiów przez kilka sezonów związana była z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Zagrała w kilku spektaklach Teatru Telewizji oraz w filmach. Jako wokalistka nagrała płytę z zespołem ICHTIS. Współpracowała z hiszpańskimi artystkami: Alaitz Arenzana i Marią Ibarretxe przy projekcie filmowym, podczas ich pobytu twórczego w warszawskim CSW. Pracowała też jako scenarzystka Constantin Entertainment Polska oraz jako montażystka. Od dziesięciu lat związana z teatrem tańca MUFMI.
Grzegorz Jabłonowski - certyfikowany hipnoterapeuta, trener hipnozy, neuronauki i parentingu, popularyzator edukacji demokratycznej i domowej. Czerpie z szerokiego wachlarza narzędzi i podejść wielu nurtów psychologicznych (regresja, Terapia Części, hipnoza prowokatywna, nurty ericksonowski i elmanowski, Pain Management Hypnosis, NLP, NVC, Gestalt), by lepiej docierać do różnych odbiorców.