Artykuły

Pomoc u progu kariery

- Kultywowanie pamięci o wybitnej śpiewaczce postanowiłam połączyć z pomocą w starcie zawodowym adeptom sztuki wokalnej. Konkurs daje możliwość zaprezentowania się szerokiej publiczności oraz organizatorom życia kulturalnego - mówi Ewa Warta-Śmietana, śpiewaczka, prezese Fundacji Pomocy Artystom Polskim CZARDASZ, organizator Międzynarodowego Konkursu Operetkowo- Musicalowego im. Iwony Borowickiej

Pani Prezes, przed nami już ósma edycja konkursu, organizowanego w dwuletnich odstępach od 2004 roku. Wpisałsię on w kalendarz wydarzeń kulturalnych nie tylko Krakowa, ale całej Polski. Dlaczego, w Pani ocenie, zyskał taką popularność?

- Jest to jedyny w Polsce konkurs operetkowo-musicalowy, dzięki czemu daje on możliwość pokazania nie tylko warsztatu wokalnego, ale również umiejętności tanecznych czy nawet aktorskich. Od pierwszej edycji jego zakres został rozszerzony na cały świat. Nie jest to już tylko konkurs ogólnopolski, ale międzynarodowy. Zdecydowaliśmy o poszerzeniu jego formuły, gdyż od kilku edycji wiele zgłoszeń mamy z różnych stron świata, w tym z Ukrainy, Rosji, Chin.

Gdy w moim sercu rodziła się myśl o organizacji konkursu, chciałam poprzez niego uczcić pamięć Iwony Borowickiej, zmarłej przedwcześnie legendarnej primadonny krakowskiej sceny operetkowej. Kultywowanie pamięci o wybitnej śpiewaczce postanowiłam połączyć z pomocą w starcie zawodowym adeptom sztuki wokalnej. Konkurs daje możliwość zaprezentowania się szerokiej publiczności oraz organizatorom życia kulturalnego. Ma również oddziaływanie kulturotwórcze, wprowadza w bajkowy świat operetki i musicalu. Zainteresowanie ze strony publiczności jest ogromne, na finale naszego konkursu zawsze jest ponad stuprocentowa frekwencja. Mamy publiczność w różnym wieku, na przykład na tegoroczną galę finałową aż 40 miejsc zostało zamówionych dla uczniów z IILO w Krakowie.

Zatem jeden z najważniejszych celów konkursu to pomoc w starcie młodym śpiewakom?

- Tak, Jest wielu laureatów naszego konkursu, z których jestem bardzo dumna. Chciałam wymienić choć kilka nazwisk. Justyna Reczeniedi, sopranistka i solistka Polskiej Opery Królewskiej, wydaje płyty, książki, a w mediach ostatnio zaistniała też jako pomysłodawca oferty skierowanej do najmłodszych, czyli "operowych zwierzaków", które jej głosem śpiewają muzykę klasyczną. Piotr Płuska i Wonhyeok Choi otrzymali w ostatnich miesiącach prestiżowe nagrody. We wrześniu Piotr Płuska został nagrodzony Złotą Maską za najlepszą męską rolę wokalno-aktorską. Wonhyeok Choi z Korei Południowej, laureat naszej ostatniej edycji konkursu, został zwycięzcą 20. Wielkiego Turnieju Tenorów. Wśród naszych laureatów jest Dominik Sutowicz, obecnie solista w Teatrze Wielkim w Łodzi, współpracujący także z Operą Krakowską, który podbija światowe sceny, grając główne role, za które zbiera entuzjastyczne recenzje. Magdalena Polkowska, cudowny sopran, dziś primadonna Opery Nova, Magdalena Pilarz-Bobrowska, Ewelina Szybilska, Katarzyna Mackiewicz, Monika Korybalska i wielu, wielu innych śpiewaków od naszego konkursu rozpoczynało karierę. Dał im on szansę zabłysnąć na scenie operetkowej i musicalowej.

Kto jest zaproszony do udziału w konkursie?

- Konkurs składa się z dwóch etapów. Rozpoczyna się eliminacjami, a kończy koncertem laureatów. Zaproszenie do udziału kierujemy do studentów, uczniów szkół muzycznych II stopnia, absolwentów średnich i wyższych szkół artystycznych oraz profesjonalnych śpiewaków urodzonych nie wcześniej niż w roku 1982 r. Zgłoszenia przyjmowane są do 15 października. To, w jaki sposób dokonać zapisu na konkurs oraz jaki repertuar jest wymagany, osoby zainteresowane znajdą w regulaminie zamieszczonym na stronie www.konkurs.czardasz.org.pl. Nagrody są przyznawane w formie pieniężnej, rzeczowej oraz w postaci zaproszeń do udziału w koncertach i spektaklach.

W tym roku przedsięwzięcie odbędzie się w dniach 15-18 listopada.

- Eliminacje pierwszego i drugiego etapu zostaną przeprowadzone w Krakowie w foyer Teatru im. J. Słowackiego. W tym również teatrze 18 listopada o godz. 18.00 wybrzmi koncert laureatów, poznamy wówczas najlepsze głosy tegorocznej edycji. Jestem przekonana, że dzięki konkursowi kolejni młodzi śpiewacy zostaną zauważeni i docenieni. Do jury konkursu tradycyjnie zaprosiłam wybitnych śpiewaków, pedagogów, dyrektorów teatrów oraz publicystów. Oceniać będą kandydatów pod przewodnictwem Wiesława Ochmana, jednego z najwybitniejszych i najbardziej znanych polskich tenorów lirycznych. Konkurs i jego gala finałowa jest wydarzeniem bardzo oczekiwanym, w sprzedaży, na ponad miesiąc przed wydarzeniem, pozostało zaledwie kilka biletów.

Dziękuję za rozmowę.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji