Artykuły

Gdańsk. Klasyczne dramaty na sto sposobów

Szekspir czytany przez pryzmat feminizmu, sztucznej inteligencji, popkulturowych klisz - to tylko kilka propozycji z wyjątkowo ciekawego programu tegorocznego przeglądu szekspirowskich inscenizacji z całego świata.

W Gdańsku rozpoczyna się kolejna edycja Festiwalu Szekspirowskiego, najważniejszego w Polsce przeglądu twórczości teatralnej, opartej na dorobku Szekspira. Impreza odbywać się będzie w tym roku w dniach 27 lipca - 5 sierpnia, a w jej ramach będzie można obejrzeć kilkanaście spektakli z teatrów niemal z całego świata.

Na dobry początek organizatorzy - zgodnie z duchem festiwalu - zaproponowali dwa spektakle, które zapowiadają się jak dzieła z dwóch, zupełnie odległych teatralnych planet. Pierwszy z nich to realizacja Janusza Józefowicza, mistrza estradowej rozrywki, autora "Metra", najsłynniejszego musicalu w polskiej historii tego gatunku.

Tym razem twórca, od lat związany z Teatrem Buffo, postanowił zrealizować spektakl na podstawie dramatu Szekspira "Romeo i Julia", najsłynniejszej historii miłosnej świata. Jak przystało na twórcę swej rangi i sławy, Józefowicz postanowił zrealizować spektakl, jakiego jeszcze nie było. To przedstawienie, w którym aktorzy grają i śpiewają na tle wizualizacji 3D, które przenoszą widzów do niezwykłego podwodnego świata.

Drugi z piątkowych spektakli to z kolei najnowsza realizacja Eweliny Marciniak, jednej z najbardziej cenionych polskich reżyserek, słynących z niekonwencjonalnych, czasem nieco skandalizujących, bardzo nowoczesnych inscenizacji. Tym razem, na zaproszenie jednego z niemieckich teatrów, postanowiła przygotować spektakl na podstawie "Snu nocy letniej". Ten tekst, w którym humor miesza się z erotyką, a fantazja z prawdziwymi emocjami, zdaje się być idealnie dopasowany do gustu reżyserki. Niemieccy krytycy po premierze jej przedstawienia byli zachwyceni, pisali o idealnym wyczuciu proporcji między liryzmem a erotyką, ocierającą się niemal o pornografię.

W kolejnych dniach w ramach festiwalu będzie można zobaczyć spektakle reprezentujące najbardziej nawet odległe teatralne konwencje i porządki, obejrzeć najróżniejsze sposoby odczytania szekspirowskich tekstów. Argentyński reżyser, Fernando Ferrer motywy z dramatu "Król Lear" przenosi na grunt współczesnej rodziny. Marcin Liber odczytuje Szekspira przez feministyczny pryzmat, Magda Szpecht - z perspektywy sztucznej inteligencji, Klaudia Hartung-Wójciak przepuszcza z kolei postać Romea przez filtr kilku konwencji współczesnej popkultury.

Pierwszy tydzień festiwalu zakończy natomiast najnowsza realizacja Jana Klaty. Jeden z najważniejszych polskich reżyserów w praskim teatrze zrealizował poruszającą wersję komedii "Miarka za miarkę". Tekst Szekspira posłużył mu jako materiał do analizy podskórnych, ukrytych mechanizmów działania polityki.

Gdańsk, 27 lipca-5 sierpnia, Gdański Teatr Szekspirowski i Teatr Wybrzeże, bilety dostępne od 20 zł. Pełen program na stronie www.festiwalszekspirowski.pl

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji