Artykuły

Wytańczony życiorys mistrza

"Jiří Kylián - Bridges of Time" w choreogr. Jiříego Kyliána w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Pisze Dorota Szwarcman w Polityce.

Gdyby tancerze Opery Narodowej częściej i systematyczniej pracowali z takimi mistrzami, cóż to mógłby być za balet!

Na razie musimy zadowalać się tylko sporadycznymi wizytami: przez parę tygodni Jiří Kylián, jedna z najwybitniejszych osobowości współczesnego baletu, związany z amsterdamskim Nederlands Dans Theater (który zresztą nieraz już nam przywoził jego choreografie), pracował z naszymi tancerzami nad spektaklem "Bridges of Time".

Tytuł jest odniesieniem do faktu, iż artysta zgromadził tu kilka ważnych dla siebie realizacji, które były dość od siebie odległe w czasie i w sumie stanowią obraz drogi jego rozwoju. Są to: "Svadebka" z 1982 r. (pod tym czeskim tytułem kryje się "Wesele" Strawińskiego), "No More Play" z 1988 r. do "Pięciu utworów na kwartet smyczkowy" Weberna oraz dwie choreografie mozartowskie: "Petite mort" (1991), którego tłem są powolne części z dwóch popularnych koncertów fortepianowych, oraz przezabawne "Sechs Tänze" (1986), o dwa lata młodsze od "Amadeusza" Formana i trochę w jego duchu, ale lżejsze i dowcipniejsze.

Choreografie Kyliána to poezja, ale i logika, finezyjny humor, ale i zamyślenie nad kondycją ludzką. Przepiękny spektakl, choć naszym tancerzom jeszcze trochę brakuje precyzji.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji