Artykuły

Poznań. Premiera baletu "Troja(n)" w Wielkim

W Teatrze Wielkim trwają próby do premiery spektaklu "Troja(n)", baletowej opowieści o wojnie trojańskiej, w której twórcy odwracają powszechne znaczenie mitu. Premiera została zaplanowana na 12 maja. Choreografię przygotował Viktor Davidiuk, muzyka jest dziełem poznańskiego kompozytora Gabriela Kaczmarka.

Realizatorzy "Troja(n)a" mierzą się z mitem od wieków kształtującym postrzeganie wojny jako walki honorowej. Wśród losów heroicznego Odyseusza, Parysa, Agamemnona, Hektora czy Heleny nie znajdziemy tym razem bohaterów. Koń trojański to wirus, który pcha ludzkość ku wiecznej potrzebie rywalizacji i tworzenia konfliktów zbrojnych.

Baletowa premiera w Teatrze Wielkim w Poznaniu odwraca zawarte w micie znaczenia - doheroizuje wojnę. Realizatorzy analizując sytuację geopolityczną nie zgadzają się z tym, jak prezentowane są postaci tej historii - ilość ofiar zamordowanych na polach bitew wojny trojańskiej nie tworzy z wojownika bohatera. A ci, którzy nie biorą udziału w bezpośredniej walce również nie mają czystych rąk.

Artyści pokazują, że sytuacja nie ulega zmianie, nadal decyzja jednego człowieka może usunąć z powierzchni ziemi miasta. To pętla trwająca od pokoleń, której nie można powstrzymać, to wirus znajdujący się w ludziach. Czy to błąd powstały w wyniku ewolucji? Podświadoma potrzeba samounicestwienia?

"Troja(n)" to głos młodego pokolenia, głos buntu wobec tego stanu rzeczy, opowiedziany językiem tańca.

Choreografia została przygotowana przez Viktora Davidiuka, solistę Teatru Wielkiego w Poznaniu, z którym współpracuje również jako asystent choreografa - ostatnio przy takich produkcjach jak "Legenda Bałtyku" F. Nowowiejskiego, "Macbeth", G. Verdiego czy "Jenufa" L. Janáčka. W 2017 roku jego choreografia do "Pór Roku" Haydna była prezentowana w ramach Brigitta Festival w Talinie.

Scenografię i kostiumy stworzyła Magda Flisowska, poznańskiej publiczności operowej znana z projektów scenografii do opery Bruna Coliego "Anioł dziwnych przypadków" oraz "Pajacy" Ruggera Leoncavalla. Muzyka Gabriela Kaczmarka została skomponowana specjalnie na potrzeby spektaklu, będzie odtwarzana z nagrania wykonanego przez Orkiestrę Teatru Wielkiego w Poznaniu, z symultaniczną warstwą instrumentalną zaadaptowaną komputerowo.

***

REALIZATORZY (na zdjęciu):

Gabriel Kaczmarek

kompozytor

Poznański kompozytor tworzący muzykę teatralną, filmową (Kanadyjskie sukienki, Chcę wstąpić do policji), baletową i reklamową. Skomponował muzykę do spektakli Alicja w Krainie Czarów (2013) i Królowa Śniegu (2016), które powstały w koprodukcji Szkoły Baletowej Anny Niedźwiedź i Teatru Wielkiego w Poznaniu. Płyta z nagraniem Królowej Śniegu została nagrodzona srebrnym medalem Global Music Awards w kategoriach: kompozytor i muzyka baletowa. W 2016 odbyła się prapremiera Mszy 1050 upamiętniającej rocznicę chrztu Polski. Msza była m. in. wykonana w Berlinie podczas obchodów Święta Odzyskania Niepodległości organizowanych przez Ambasadę RP.

Kaczmarek jest także autorem muzyki do przedstawienia Impresje zimowe (2014), Kwiat paproci (2015) i baletu Cylia, który zainaugurował działalności poznańskiego Teatru Cortiqué. W 2017 na zamówienie Centrum Sztuki Dziecka stworzył kompozycję do spektaklu Morfeusz Sen (reż. J. Moszkowicz).

Gabriel Kaczmarek jest absolwentem muzykologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a także wicedyrektorem Szkoły Baletowej Anny Niedźwiedź i Prezesem Zarządu Fundacji Artystyczno-Edukacyjnej Anny Niedźwiedź.

-

Karolina Mikołajczuk

projekcje / video design

Absolwentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Międzyuczelnianej Specjalności Multimedialnej na Wydziale Reżyserii Dźwięku Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie. Interdyscyplinarną pracę dyplomową, łączącą elementy nauk ścisłych i sztuki, natury oraz muzyki, zrealizowaną we współpracy z Wyższą Szkołą Gospodarstwa Wiejskiego obroniła z wyróżnieniem. Zaczynała od rysunku, by później migrować w kierunku bardziej interaktywnych form artystycznego wyrazu: animacji, filmów, mappingu, wizualizacji etc. Obecnie działa jako motion designer, jest również współzałożycielką warszawskiego studia multimedialnego Immer.

W 2016 została laureatką pierwszej nagrody w kategorii "Fotografia" na festiwalu Yach Film w Gdańsku. Brała udział w wielu wystawach w Polsce i zagranicą.

Z zamiłowania tancerka, ma za sobą kilkunastoletnią karierę taneczną w tańcu towarzyskim, ukoronowaną międzynarodowymi sukcesami, m. in. tytułem mistrzyni świata w kategorii formacji standardowych w 2015 roku.

-

Katarzyna Frątczak

dramaturg

Absolwentka wiedzy o teatrze Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego oraz prestiżowego Opera Management Course. Dramaturg z zacięciem koordynatora, preferująca projekty społeczne. Współtworzyła m.in. dwie odsłony projektu MovINg Opera (2017) - na Wildzie i w dzielnicy Główna w Poznaniu oraz współorganizowała Międzynarodową Konferencję Operologiczą (2015). Od 2013 roku pracuje w Teatrze Wielkim w Poznaniu.

-

Magda Flisowska

scenografia i kostiumy / set and costume design

Absolwentka Wydziału Scenografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Laureatka stypendium Prezydenta Wrocławia w dziedzinie kultury i sztuki (2010), zdobywczyni nagród i wyróżnień w konkursach krajowych. Współtwórczyni dekoracji i kostiumów do spektakli Trzy siostry Antoniego Czechowa (reż. P. Kruszczyński) oraz Dzieci zony (reż. G. Reszka), oba zrealizowane w Teatrze Nowym w Poznaniu. Autorka dekoracji do opery B. Coli Anioł dziwnych przypadków (kier. muz. G. Wierus, reż. K. Cicheński, 2014), zrealizowanej na scenie kameralnej Teatru Wielkiego w Poznaniu w ramach Laboratorium Teatru Operowego oraz dekoracji i kostiumów do opery Pagliacci R. Leoncavalla (kier. muz. T. Kozłowski, reż. K. Cichenski, Poznań 2015). Przygotowywała dekoracje i kostiumy do Pożegnania z Bogiem (reż. K. J. Przyboś) prezentowanego na 37 Przeglądzie Piosenki Aktorskiej Nurt OFF oraz do wystawionego dwa lata później na tym samym festiwalu Dziecka piasku (reż. M. Woubishet).

Była asystentką Anny Met Kopciuszek (reż. A. Smolar, Teatr Stary w Krakowie, 2017) oraz Michała Hrisulidisa i Mateusza Stępniaka Kochanie, zabiłam nasze koty (reż. C. Studniak, Teatr Nowy, Poznań, 2014).

-

Viktor Davydiuk

choreograf / choreographer

Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Charkowie i Białoruskiej Państwowej Średniej Szkoły Choreografii, w klasie Urana Azimova. W sierpniu 2007 roku podjął pracę na stanowisku solisty baletu w Operze Bałtyckiej w Gdańsku, a następnie solisty Teatru Wielkiego w Poznaniu, w którym wykreował partie w spektaklach: La Sylphide (chor. A. Bournonville), Niebezpieczne związki (chor. K. Pastor), Things I Told Nobody (chor. I. Galili), Kilka krótkich sekwencji (chor. J. Przybyłowicz), Motyle (chor. R. Beer), Stworzenie świata (chor. U. Scholz), Jezioro łabędzie (chor. Kenneth Greve) czy Cztery ostatnie pieśni (chor. R. van Dantzig).

Pierwszymi stworzonymi przez niego choreografiami była Carmen Suita G. Bizeta/R. Szczedrina (2013) oraz Postój kawalerii I. Armscheimera (2014). Od 2014 roku pełni funkcję pedagoga a od 2016 - asystent choreografa w Teatrze Wielkim w Poznaniu, współtworząc takie spektakle, jak Macbeth (reż. O. Fredj), Anna Karenina (reż i chor. T. Kajdański) czy Legenda Bałtyku (reż. i chor. Robert Bondara). Na co dzień współpracuje również ze Szkołą Baletową Anny Niedźwiedź jako choreograf i pedagog.

W 2017 roku jego choreografia do Pór roku J. Haydna została zaprezentowana w ramach Birgitta Festival w Talinie.

-

Wiktor Kuźma

reżyseria świateł / lighting designer

Od 2012 związany zawodowo z Teatrem Wielkim w Poznaniu, gdzie przygotował m. in. reżyserię świateł do spektaklu Zemsta nietoperza (kier. muz. M. Klauza, reż. K. Cicheński, 2016). Jako współrealizator pracował z wieloma reżyserami światła i scenografami: Markiem Heinzem, Jesperem Garde Kongshaugiem oraz Patrickiem Woodruffem - reżyserem światła współpracującym z gwiazdami estrady, jak AC/DC, Bob Dylan, Lady Gaga i Rolling Stones. Przygotowuje reżyserię świateł podczas koncertów muzyki rozrywkowej, wydarzeń plenerowych i telewizyjnych.

***

Premiera - 12 maja, godz. 19:00

Następne spektakle: 13 maja, godz.18:00 i 15 maja, godz. 19:00

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji