Jak przerwać zbrodniczy serial?
"Oresteja?" wg Ajschylosa w Teatrze Banialuka w Bielsku Białej. Pisze ZN w Kronice Beskidzkiej.
Niezwykłe widowisko w bielskim Teatrze Lalek Banialuka: francuski reżyser Francois Lazaro za inscenizował fragmenty tragedii "Oresteja", napisanej przez starożytnego greckiego dramaturga Ajschylosa, by zastanowić się nad aktualnymi problemami świata.
Lazaro, współpracujący z Banialuką od lat 80. ubiegłego stulecia, wykorzystał jedynie fragmenty tekstu Ajschylosa. Tłumaczy, że pełna adaptacja oznaczałaby spektakl siedmiogodzinny, czyli przesadnie długi. Poza tym nie bardzo wiadomo, jak wyglądał teatr w czasach Ajschylosa i jak odbierane były jego sztuki. Dlatego w tytule swojej inscenizacji postawił pytajnik. Skupił się na głównym wątku - zemsty i zbrodni, która rodzi kolejne zbrodnie. W starogreckim dramacie król Agamemnon wyruszając pod Troję poświęca życie swej córki Ifigenii. Gdy wraca jak bohater wraz z branką wieszczką Kasandrą, morduje ich żona Agamemnona Klitajmestra wspierana przez kochanka. Oni z kolei giną z ręki Orestesa, syna Agamemnona i Klitajmestry. Bogowie usprawiedliwiają mord dokonany w zemście za śmierć ojca i wybaczają Orestesowi matkobójstwo. Warto pogmatwaną tematykę "Orestei" zgłębić przed pójściem na spektakl, by orientować się w akcji widowiska, bo reżyser nie opowiedział tej dramatycznej historii w sposób klarowny. Posłużył się fragmentami staro-greckiego tekstu, z patosem deklamowanymi ze sceny, by zbudować ponadczasową impresję na temat barbarzyństwa i przemocy - tak w starożytności, jak i w obecnych czasach, gdy zagrożeniem jest terroryzm. Dlatego wykorzystał w widowisku zarówno antyczne posągi, jak i aktorów w kominiarkach przypominających współczesnych bandziorów lub najemników. Stworzył złożoną z symbolicznych gestów i obrazów ponurą "symfonię zbrodni", bogatą wizualnie (młoda scenografka Sevil Gregory wykorzystuje multimedia bardzo ostatnio w teatrze modne), wspartą przejmującą monumentalną ścieżką dźwiękową autorstwa bielskiego kompozytora Krzysztofa Maciejowskiego. Czy jest wyjście z tego barbarzyńskiego kręgu zła? Warto się o tym przekonać oglądając ten niezwykły spektakl, adresowany do młodzieży i widzów dorosłych.