Artykuły

Szczecin. Premiera w Malarni Współczesnego

2 marca, w Malarni, małej scenie Teatru Współczesnego prapremiera sztuki Bogusława Kierca "Łzawe zjawy roku pamiętnego"w reżyserii autora.

Dialogi szóstki przyjaciół, prywatne, intymne, wstydliwe, a przede wszystkim - głęboko zmysłowe, są migotaniem pomiędzy tym, co odkryte i zakryte. Sensualność rozmów podkreślają sceny, w których bohaterowie wspólnie zasiadają do jedzenia, a spożywanie posiłków mieści się na dwóch biegunach - orgii i komunii. Tekst Bogusława Kierca sięga do mentalności ukształtowanej w czasach PRL-u, gdy niezaspokojone potrzeby i lęk przed obecnością tych, którzy wejdą "z zewnątrz", steruje wewnętrznym zagubieniem. Czy w tak ukształtowanym społeczeństwie jest miejsce dla wolnej i odpowiedzialnej jednostki?

Jak powiedział we wtorek autor tekstu i reżyser Bogusław Kierc, akcja nawiązuje do spotkania, w którym uczestniczył, a które odbyło się w lutym 1984 r. Dodał, że uczestnicząc w spotkaniu, znalazł się niejako w sytuacji znanej z "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego.

- Akurat były to urodziny jednego z bohaterów, wobec tego spotkało się wielu związanych z nimi ludzi. Dialogi, jakie słyszałem, sytuacje, jakie widziałem, tak bardzo mnie zajęły, że nazajutrz postanowiłem zapisać to, co jeszcze pamiętam z tych dialogów"- powiedział Kierc. - Taki tekst in crudo przeczytałem na kolejnych urodzinach, niemalże tym samym osobom. Ani jedna siebie nie rozpoznała - dodał.

Kierc wyjaśnił, że do zapisków wrócił po latach, uznając, że jest to materiał na dramat. Podkreślił, że nie stracił on na aktualności. -

Wydało mi się - a teraz w trakcie prac nad tekstem jestem o tym przekonany - że dotyczą one spraw niezależnych od owego czasu historycznego. Jest ten sam rodzaj napięcia społecznego - między tym, co społeczne, polityczne a tym, co intymne - powiedział. Podkreślił, że w sztuce nie brakuje ironii i humoru.

Dramat Bogusława Kierca został nagrodzony w konkursie "Strefy Kontaktu 2016" organizowanym przez Wrocławski Teatr Współczesny i zostanie wystawiony po raz pierwszy w reżyserii autora.

Mateusz Wiśniewski , który na deskach Teatru Współczesnego wystąpi gościnnie, jest tegorocznym absolwentem wydziału aktorskiego Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie (filia we Wrocławiu). Zagrał w spektaklach dyplomowych - "Szantaż" w reż. Eweliny Marciniak oraz "Poczekalnia sześć-dwa-zero" w reż. Marka Fiedora. Zadebiutował w Teatrze Polskim w Poznaniu w spektaklu "EXTRAVAGANZA o władzy" w reżyserii Joanny Drozdy. W Szczecinie znany jest ze sceny off-owej - Teatru "Nie ma" prowadzonego przez Tatianę Malinowską-Tyszkiewicz, gdzie stworzył kilkanaście ról.

Spektakl bierze udział w 24. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

________________________________________

Bogusław Kierc

Polski poeta, krytyk literacki, aktor, reżyser, pedagog, absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Badacz literatury (jego najsłynniejsza publikacja to biografia poety Rafała Wojaczka "Rafał Wojaczek. Prawdziwe życie bohatera"). Bogusław Kierc ma za sobą także role filmowe (m.in. jedną z głównych ról w "Popiołach" Andrzeja Wajdy). Cyklicznie wydaje tomy poezji, przez wiele lat był także znany młodym adeptom teatru jako wieloletni pedagog szkoły teatralnej we Wrocławiu. W latach 1990-1992 Dyrektor Artystyczny Teatru Współczesnego w Szczecinie. Obecnie związany z zespołem aktorskim teatrów wrocławskich: Współczesnego i Polskiego. Jako aktor, reżyser, autor tekstów współpracował z wieloma teatrami w Polsce, m.in. z Teatrem Nowym i Polskim w Warszawie, Teatrem Współczesnym we Wrocławiu, Teatrem im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie, Teatrem Współczesnym w Szczecinie, Teatrem im. Wilama Horzycy w Toruniu, Lubuskim Teatrem im. L. Kruczkowskiego w Zielonej Górze, Wrocławskim Teatrem Lalek, Teatrem Lalek "Banialuka" w Bielsku-Białej czy Opolskim Teatrem Lalki i Aktora.

Bogusław Kierc jest laureatem wielu prestiżowych nagród w dziedzinie teatru, m.in. Nagrody ASISTEJ im. Jana Dormana za całokształt twórczości dramaturgicznej i reżyserskiej (1994), nagrody aktorskiej Wrocławskiego Towarzystwa Przyjaciół Teatru czy też Nagrody Wojewody Dolnośląskiego, Nagrody Dziennikarzy, Nagrody Marszałka Województwa Dolnośląskiego podczas kilku edycji Międzynarodowych Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora. Za dramat "Łzawe zjawy roku pamiętnego" Kierc otrzymał w 2016 roku II nagrodę we wrocławskim Konkursie Dramaturgicznym wtw:// strefy_kontaktu. Jest także odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi, Srebrnym Medalem Gloria Artis - Zasłużony Kulturze oraz utytułowany Kawalerem Orderu Odrodzenia Polski (Polonia Restituta).

Jacek Wierzchowski

Kompozytor, perkusista i pedagog. Skomponował muzykę do około siedemdziesięciu przedstawień teatralnych, tanecznych, widowisk i teatru telewizji. Dla teatru komponuje od roku 1990, tworząc muzykę do spektakli Bogusława Kierca, Ewy Wycichowskiej czy Zbigniewa Niecikowskiego. Z Anną Augustynowicz współpracuje od 1992 ("Pożarcie królewny Bluetki"). Na stałe wszedł do grona współpracujących z nią realizatorów, komponując muzykę do "Moralności pani Dulskiej" (2000). Został nagrodzony za muzykę do jej realizacji sztuk Stanisława Wyspiańskiego: "Wesele" na Ogólnopolskim Konkursie na Inscenizację Utworów Stanisława Wyspiańskiego, "Sędziowie" na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych oraz "Akropolis" w konkursie Klasyka Żywa.

Franciszka Kierc-Franik

Tancerka, choreograf. Długoletnia solistka Bałtyckiego Teatru Tańca, gdzie kreowała główne partie m.in. Julię w "Romeo i Julii", Klarę w "Dziadku do Orzechów", Kopciuszka w "Kopciuszku", Salome w "Salome" R. Straussa, Hermię w "Śnie Nocy Letniej". Pracowała ze znaczącymi choreografami - Izadorą Weiss, Jirim Kylianem, Emilem Wesołowskim, Patrickiem Delcroix, Hansem Henningiem Paarem, Eugenio Scigliano, Romanem Komassą, Ewą Wycichowską i Jarosławem Stańkiem. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych festiwalach, między innymi Bangkok's International Festival of Dance and Music, Tanzfestival Bielefeld, Istanbul Theatre Festival czy w rodzimych: Dni Sztuki Tańca w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie oraz Festiwalu Teatrów Tańca w Poznaniu. Jest laureatką wielu konkursów i nagród m.in. Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska oraz Marszałka Województwa Pomorskiego za rolę Julii w spektaklu "Romeo i Julia" w choreografii Izadory Weiss oraz Nagrody im. Jana Kiepury dla najlepszej tancerki 2009 roku. Współpracowała również z Operą Wrocławską oraz Teatrem Muzycznym Capitol we Wrocławiu biorąc udział w spektaklach repertuaru zarówno tańca klasycznego, jak "Jezioro Łabędzie" w choreografii Victora Smirnova-Golovanova i Ewy Wycichowskiej, jak i współczesnego - "Swing!Duke Ellington Show" w reżyserii i choreografii Jarosława Stańka. Z własnym monodramem wystąpiła na XX Międzynarodowym Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku. Stworzyła choreografię m.in. do "Romea i Julii" Bogusława Kierca jak również do "Widm" Stanisława Moniuszki w reżyserii Pawła Passiniego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji