Artykuły

Tańcząc na mostach geniuszu

"Jiri Kylian - Bridges of Time" w choreogr. Jiriego Kyliana w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Pisze Katarzyna K. Gardzina w Życiu Warszawy.

Brawurowym wykonaniem choreografii Jiriego Kyliana zespół baletowy Teatru Wielkiego po raz kolejny udowodnił, że należy do pierwszej ligi.

Po latach oczekiwania na warszawskiej scenie zagościły prace jednego z najwybitniejszych twórców współczesnego baletu. Widzowie otrzymali dwie godziny obcowania z nieskazitelnym pięknem, filozofią w ruchu, skondensowanymi emocjami i lekkim dowcipem.

Rozpoczyna "Svadebka" (Wesele) do muzyki Strawińskiego. To choreografia ponadczasowa. Przepełniająca ją witalność upodabnia obrzęd zaślubin do jakiegoś pogańskiego święta, a jednocześnie zachwyca poezją i liryzmem scen z udziałem dwojga wiążących się ze sobą bohaterów Izabeli Milewskiej i Roberta Kędzińskiego.

"No More Play" z muzyką Weberna przenosi nas na chwilę w świat baletowej abstrakcji. Gra o nieznanych regułach rozgrywająca się między kobietami i mężczyznami wydaje się jednak tak bliska życiu. Tu znakomicie zaprezentowała się Dagmara Dryl - obdarzona plastyką ruchu i wdziękiem.

Dwie zamykające wieczór choreografie do muzyki Mozarta ("Petite mort" i "Sechs Tanze") to największe hity Kyliana. Poetycka wariacja na sześć tancerek, sześciu tancerzy i sześć floretów ma głęboko erotyczny, ale i czysty wyraz. Jest doskonała.

Komiczne "Sześć tańców" zamyka spotkanie z twórczością Kyliana kaskadami śmiechu i baniek mydlanych spadających z sufitu. Każdy z tańców to przezabawna etiuda taneczno-aktorska, w której wyrazistość gestu i mimiki jest równie ważna, co taneczna wirtuozeria.

Spotkanie polskich tancerzy i czeskiego twórcy dało efekt znakomity. Choreograf sam wybrał wykonawców poszczególnych partii. Spojrzał na warszawski balet świeżym okiem i z podziwu godną intuicją wyciągnął z zespołu młodych utalentowanych tancerzy. Dla polskiej publiczności spektakle "Bridges of Time" to jedyna możliwość zobaczenia prac Kyliana na żywo. Kto żyw, niech więc biegnie do Teatru Wielkiego.

Na zdjęciu: fragment próby spektaklu "Jiri Kylian - Bridges of Time".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji