Warszawa. Trzeci odcinek PTV. Performans TV
W dniach 9-29 grudnia w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski będzie można oglądać trzecią odsłonę PTV. Performans TV.
Telewizja umarła czy raczej żyjemy w czasach posttelewizji? Dzisiaj każdy może mieć własny kanał? PTV. Performans TV to eksperymentalny program performatywny w formie studia telewizyjnego. Jego punktem wyjścia jest chęć zbadania wpływu tego medium i jego języka na aktualne praktyki artystyczne.
Do współpracy zostali zaproszeni współcześni artyści używający takich formatów, jak opera mydlana, serial, talk show, dokument czy teledysk, a także ci, którzy ogłaszają śmierć telewizji i pokazują, że jej rolę w życiu społecznym przejął Internet. Projekt odwołuje się do demokratycznego charakteru telewizji - w myśl idei, że dziś każdy może stworzyć własną telewizję.
W 2017 roku projekt PTV. Performans TV jest realizowany w trzech odcinkach, w wybrane weekendy października, listopada i grudnia. PTV. Performans TV jest nadawana naziemnie poprzez performanse, dyskusje i projekcje w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, a także w sieci przez specjalny kanał YouTube w przypadku prac wykorzystujących Internet jako medium.
Udział biorą: Oreet Ashery, Marie de Brugerolle, CONGLOMERATE TV, Krzysztof Garbaczewski, Chus Martinez, Dominika Olszowy, Michael Portnoy, Jeremy Wade, Marta Ziółek i inni
Kuratorki: Agnieszka Sosnowska, Joanna Zielińska
***
ODCINEK 3
929 grudnia
Jeremy Wade wcieli się w postać pielęgniarki, której queerowy talk show jest propagandą społeczeństwa przyszłości. W ramach premierowej odsłony eksperymentalnego projektu Michaela Portnoya będzie można zapisać się na trening personalny, prowadzony online przez performerów z Nowego Jorku i Amsterdamu. W studiu PTV prowadzonym przez Dominikę Olszowy pojawią się nowi goście. Marta Ziółek powoła mistyczny świat Pameli, która jest uosobieniem współczesnej postaci trickstera.
Bilety na performanse Jeremy'ego Wade'a i Marty Ziółek: 15 zł
Rezerwacje: +48 22 628 12 71 wew. 135, info@u-jazdowski.pl
Bilety i rezerwacje na performans online Michaela Portonoya
www.wrixling.com
Organizator: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Instytucja finansowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Dofinansowano ze środków: Instytutu Francuskiego w Paryżu, Instytutu Francuskiego w Warszawie
***
PROGRAM ODCINKA 3 PTV. Performans TV
9 grudnia, sobota
20.00
Jeremy Wade
"Between Sirens"
performans
Laboratorium, Sala Widowiskowa im. W. Krukowskiego
Wstęp biletowany
*
10 grudnia, niedziela
20.00
Jeremy Wade
"Between Sirens"
Performans
Laboratorium, Sala Widowiskowa im. W. Krukowskiego
Wstęp biletowany
*
29 grudnia, piątek
20.00
Marta Ziółek
"Seans z Pamelą"
Performans
Laboratorium, Sala Widowiskowa im. W. Krukowskiego
Wstęp biletowany
*
Performans online na kanale YouTube: PTV. Performans TV
30 grudnia, sobota, 15.00
1 stycznia, poniedziałek, 19.00
*
od 10 grudnia
Michael Portnoy
"Wrixling"
Performans online na stronie www.wrixling.com
*
od 27 października
Dominika Olszowy
"Performans TV"
telewizja internetowa, kanał YouTube PTV. Performans TV
***
Jeremy Wade
"Between Sirens"
performans (w języku angielskim)
Laboratorium, Sala Widowiskowa im. W. Krukowskiego
Wstęp biletowany
Najnowsza praca amerykańskiego choreografa Jeremy'ego Wade'a zatytułowana "Between Sirens" [Wśród syren] to czarna komedia, będąca efektem zainteresowania artysty zjawiskiem braku troski o innych w świecie, w którym dochodzi do eskalacji przemocy i degradacji środowiskowej i gdzie obowiązują coraz bardziej abstrakcyjne reguły ekonomiczne. Wade zaprosił do współpracy berlińskich artystów, by wspólnie zajęli się polityką troski.
"Between Sirens" wzywa do walki o dowartościowanie tej kategorii
i zapewnienie sobie przetrwania mimo rozgłaszanych nawoływań do wyzysku samego siebie. Performans prezentuje polityczną fikcję, nieudany program telewizyjny, rytuał żałobny, ruch polityczny, instrukcje obsługi dla tych, którzy chcieliby przywrócić do życia utracone formy wsparcia i maszynę reprodukującą wszystko, czego potrzeba, by poczuć się kochanym i otoczonym troską. W niekończącym się globalnym kryzysie oferujemy chwilę przerwy czy wręcz oazę - jeśli potrzebujecie wsparcia, przyłączcie się do nas. Będziemy wśród syren!
Występują: Olympia Bukkakis, Mmakgosi Kgabi, Jeremy Wade
Jeremy Wade
Jest performerem i kuratorem. Za swój pierwszy spektakl zatytułowany "Glory", zrealizowany w nowojorskim Dance Theatre Workshop w 2006 roku, otrzymał nagrodę Bessie. Od tamtej pory mieszka w Berlinie i blisko współpracuje z teatrem HAU Hebbel am Ufer. Jego najnowsze produkcje to "Together Forever", "Death Asshole Rave Video" i "DrawnOnward". Pracuje jako nauczyciel i kurator, produkuje i prowadzi ekstatyczne wydarzenia, serial, festiwale i sympozja, jak choćby "Politic of Ecstasy", "The Great Big Togetherness" i "Who Cares".
"Between Sirens" to część projektu "The Battlefield Nurse" realizowanego przez Jeremy'ego Wade'a w teatrze HAU Hebbel am Ufer w Berlinie i Gessnerallee w Zurychu, dzięki wsparciu finansowemu Haptstadtkulturfonds i Senatsverwaltung für Kultur und Europa. Projekt "Beetween Sirens" powstał w ramach programu PTV. Performance TV.
***
Marta Ziółek
"Seans z Pamelą"
Performans
Laboratorium, Sala Widowiskowa im. W. Krukowskiego
Wstęp biletowany
"Seans z Pamelą" odbywa się przed kamerą i do kamery. Tytułowa Pamela jest intermedialna - igra z przedstawieniami kultury karaoke. W jej świecie pojawiają się zamaskowane postacie, nawiązujące do wizerunków ekstatyczek, upadłych świętych, błaznów i legendarnych cyberpunkowych figur. W świecie Pameli przywołane zostają pragnienia rytuału i niecodzienność cielesnej ekstazy.Pamela to postać widmo. Nawiązuje do współczesnych koncepcji nowej rytualności, opierających się na typowym dla kapitalizmu strachu przed niemożnością kontrolowania kapitału. Jej "obecność" stała się punktem wyjścia do zainicjowanej przez Martę Ziółek serii działań performatywnych. Polegają one na zmianie formuły przedstawienia w zależności od miejsca. Dotychczas miały miejsce dwie odsłony: "Pamela w galerii" w ramach wystawy "Lepsza ja" (Zachęta - sierpień 2017, kuratorka: Magda Komornicka) i "Is It Pamela/Inkarnacje" (Festiwal Łódź Czterech Kultur - wrzesień 2017).
Reżyseria/choreografia: Marta Ziółek
Dramaturgia: Joanna Ostrowska
Wizualizacje: Rafał Dominik
Muzyka: Lubomir Grzelak
Kostiumy: Agata Mickiewicz
Projekt tkaniny: Aleksandra Misztur
Reżyseria światła: Aleksandr Prowaliński
Śpiew: Olga Mysłowska
Performerzy: Hana Umeda, Wojciech Grudziński, Katarzyna Wolińska, Olga Mysłowska, Marta Ziółek, Beata Bąk
Marta Ziółek
Jest choreografką i performerką. Studiowała na Międzywydziałowych Studiach Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim i w School for New Dance Development w Amsterdamie. W swojej pracy operuje językiem popkultury i nowych technologii, interesuje się zagadnieniem tożsamości i nowymi rytuałami, bada granice między sztukami wizualnymi, sztuką performatywną i choreografią.
***
Michael Portnoy
"Wrixling"
Rezerwacje i bilety: www.wrixling.com
WIADOMOŚĆ Z OSTATNIEJ CHWILI: DOTYCZY ONA KATEGORII NIEGDYŚ ZNANEJ JAKO "JA": MOŻNA O NIEJ ZAPOMNIEĆ, BO STAŁA SIĘ ZBYT WĄSKA I ZUPEŁNIE BEZUŻYTECZNA
Wrixling łączy nowoczesne technologie odduchowienia (web 2.0) ze staromodnymi, pochodzącymi z połowy XX wieku metodami terapeutycznymi. Jest to forma partycypacyjnej psychochirurgii, której celem jest przeskalowanie, odseparowanie, odsunięcie i wykreślenie kategorii niegdyś znanej jako "ja". Zapraszamy Uczestników-Pacjentów (UP), by zapisali się na prywatną, dwudziestominutową sesję z jednym z sześciu Kierowników Zachowania (KZ). Każdy KZ został doskonale wyszkolony w technikach wrixlingu i posiada specjalistyczne umiejętności w zakresie Tarasowego Gender, Transkursywnego Cedzenia Słów i Empatycznej Spluwaczki. W trakcie sesji każdy UP będzie miał okazję, by kolektywnie zająć się (nie)osobistymi historiami, psychicznymi uskokami, żargonowymi rusztowaniami, odziedziczonymi polami i węzłami fetyszy w serii gier językowych na wysokim poziomie i ćwiczeń w naginaniu rzeczywistości. Sesje odbywają się w hipertempie, są językowo niepokojące, eksperymentalnie intymne i obscenicznie utopijne.
Michael Portnoy
Jest nowojorskim artystą. Zajmował się tańcem i stand-upem, a jego prace o charakterze performatywnym wykorzystują różnorodne media: od partycypacyjnych instalacji po rzeźbę, malarstwo, teksty, teatr, wideo i kuratorowanie. Szczególnie interesuje go manipulowanie językiem i zachowaniem w celu modyfikowania rzeczywistości. Dotyczy to zarówno struktury wymyślonej przez niego gry w Relacyjnego Stalinistę, w której dezorientacja, skomplikowanie i dwuznaczność wykorzystywane są, by poszerzyć możliwości językowe i ruchowe uczestników, jak i jego prób "ulepszenia" gatunków sztuki na drodze rekonstrukcji. Swoje projekty prezentował w muzeach, galeriach, teatrach i salach koncertowych na całym świecie.
Projekt "Wrixling" został zamówiony oraz wyprodukowany przez Corpus - sieć poświęconą praktyce performatywnej. Corpus stanowią: Bulegoa z/b (Bilbao), CAC (Wilno), KW (Berlin), If I Can't Dance (Amsterdam), Playground (STUK & M, Leuven), and Tate Modern (Londyn) - www.corpus-network.org. Corpus jest współfinansowany przez Unię Europejską, w ramach programu Kreatywna Europa. Performans jest współprodukowany przez Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie.
***
Dominika Olszowy
"Performans TV" (na zdjęciu)
Telewizja internetowa
Projekt "Performans TV" zakłada stworzenie performatywnej telewizji internetowej i produkcję trzech odcinków wideo. Przyjmą one formę minitelewizji i będą składać się między innymi z rozmów z gośćmi w studiu, performansów dokamerowych zaproszonych artystów, czytania poezji, animacji oraz relacji z wydarzeń artystycznych, dziejących się aktualnie na terenie Warszawy. Każdy z odcinków będzie miał osobny temat wiodący. "Performans TV" to telewizja żywa i intuicyjna, nienarzucająca sobie żadnych ram.
Dominika Olszowy
Realizuje prace na pograniczu różnych mediów, wykorzystując między innymi wideo, performans, rzeźbę, instalację i scenografię. Ukończyła intermedia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, w pracowni wideo Marka Wasilewskiego. Tworzy efemeryczną Galerię Sandra. Współtworzyła radykalną grupę hiphopową Cipedrapskuad. Jest członkinią i współzałożycielką gangu motorowerowego Horsefuckers M.C.