Artykuły

"Immanuel Kant" Leszka Możdżera otworzy Festiwal Oper Współczesnych+

Piąta edycja Festiwalu Oper Współczesnych rozpocznie się w sobotę, 25 listopada, od scenicznej premiery opery "Immanuel Kant" z muzyką pianisty jazzowego Leszka Możdżera. Tegoroczna edycja oparzona jest dodatkowo znakiem "+", co symbolizuje poszerzenie formuły wydarzenia o spektakl baletowy. Festiwal potrwa do 3 grudnia.

- To moja pierwsza opera, pisałem ją półtora roku - mówi Leszek Możdżer. - Nie ma w niej jazzu jako takiego, czyli nie ma swingu czy bebopowej frazy, choć jest minimalna ilość improwizacji. Ale opera i orkiestracja operowa rządzi się innymi prawami niż granie jazzowe - opowiada pianista.

Nie ma muzyki bez tekstu

Muzycznie "Immanuel Kant" był już wykonany w Warszawie w 2016 roku, ale dopiero na wrocławskim festiwalu nuty zostaną "ubrane" w elementy charakterystyczne dla opery, jak scenografia czy stroje. Możdżer: - Opera to takie medium, które obezwładnia przepychem, ilością środków. Piękne jest w niej to, że około stu osób robi coś razem, że łączy się tu wiele światów. Jest w tym jakaś magia, że powodzenie widowiska zależy wspólnej pracy od tak wielu ludzi.

Libretto do "Immanuela Kanta" powstało na kanwie dramatu Thomasa Bernharda pod tym samym tytułem, spektakl reżyseruje Jerzy Lach, który jest także twórcą scenografii: - To historia Immanuela Kanta, który całe życie nie ruszał się z Królewca, a nagle musi jechać do Ameryki na operację. Płynie z żoną i ulubioną papugą Fryderykiem, w której "przechowuje" swoje myśli. Zwierzę jest z jednej strony metaforą społeczeństwa, z drugiej ucieleśnieniem idei, że myśl wygłoszona przez filozofa przetrwa wszystkie zawieruchy i zmiany. Generalne tekst pełen jest symboli, metafor i kodów - mówi reżyser. - Bardzo dokładnie wczytywałem się w niego. Pisząc muzykę do słów, trzeba odkryć ich znaczenie, nie można oderwać tego od siebie - mówi Leszek Możdżer.

Ewa Minge o strojach do opery "Immanuel Kant" Leszka Możdżera

Między operą a musicalem

- To nie jest czysta opera, moim zdaniem muzyka Leszka Możdżera brzmi trochę jak zdekonstruowany musical, jest wielowarstwowa. Dla mnie i dla zespołu to duża przyjemność wykonywać te utwory - mówi Przemysław Fiugajski, który będzie dyrygował orkiestrą. Stroje do spektaklu zaprojektowała Ewa Minge: - W olbrzymiej części są spełnieniem wizji reżysera. Oczywiście dodałam coś swojego, to nadal moje prace, ale podporządkowane są pomysłom Jerzego Lacha - mówi projektantka mody. Premiera spektaklu odbędzie się 25 listopada. Na scenie zobaczymy projekcje multimedialne autorstwa Piotra Maruszaka, za reżyserię świateł odpowiada Kamil Jach, choreografię stworzył Jarosław Staniek. Wśród solistów są m.in.: Artur Janda i Tomasz Rudnicki (Immanuel Kant), Aleksandra Opała i Katarzyna Haras-Kruczek (Pani Kant), Agnieszka Kozłowska i Hanna Sosnowska (Milionerka), w partiach Fryderyka usłyszymy Aleksandra Zuchowicza i Jędrzeja Tomczyka.

Przed premierą w sobotę o godz. 18,15 odbędzie się spotkanie wprowadzające z udziałem gościa specjalnego, które poprowadzi krytyk muzyczny Dorota Kozińska.

Goście, balet, perkusja

Kontynuując tradycję przeglądu najciekawszych premier polskich teatrów operowych, na festiwalu zobaczymy gościnne spektakle Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie i Opery Śląskiej z Bytomia. Pierwszy to "Głos ludzki" Francisa Poulenca w reżyserii Mai Kleczewskiej, z Górnego Śląska przyjedzie nagrodzony Złotą Maską 2016 "Król Ubu" Krzysztofa Pendereckiego w reżyserii Waldemara Zawodzińskiiego.

Festiwal Oper Współczesnych odbywa się w Operze Wrocławskiej od 2008 roku, ale teraz do nazwy dodano znak "+". Symbolizuje on poszerzenie formuły o spektakl baletowy "Eufolia | Ambulo". Pierwsza część choreografii ("Eufolia") jest autorstwa Jacka Przybyłowicza do muzyki Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego i młodego polskiego kompozytora tworzącego w Kolonii, Prasquala. Drugą do muzyki De Stijl Louisa Andriessena ułożył Jacek Tyski. Całość uzupełniają projekcje multimedialne, na scenie wystąpi zespół Baletu Opery Wrocławskiej.

W poszerzonej formule znalazło się też miejsce na wydarzenia towarzyszące. Pierwsze to koncert "Perkusyjne śpiewanie", podczas którego zabrzmią utwory na perkusję i kompozycje wokalne i wokalno-instrumentalne. Drugie to otwarty panel dyskusyjny "O operze" poświęcony zagadnieniom opery współczesnej i krytyki operowej, w której udział wezmą krytycy muzyczni i kuratorzy Monika Pasiecznik, Jan Topolski i Sławomir Wieczorek.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji