Artykuły

34. Rzeszowskie Spotkania Teatralne "Wyprawy krzyżowe"

W spuściźnie literackiej Mi­rona Białoszewskiego jest zja­wisko niezwykłe - Teatr Osob­ny.

"Wyprawy krzyżowe" (które zagoszczą w ramach Spotkań 23 listopada na dużej scenie Te­atru im. Wandy Siemaszkowej) są rodzajem parodii dramatu hi­storycznego. Reżyser Piotr Cieplak, przygotowując spektakl na scenie warszawskiego Teatru Dramatycznego, zapropono­wał formę melodramatu. Prze­nosząc akcję sztuki z kuchni i jatki (tam umieszcza ją Biało­szewski) do sypialni, zachowuje charakterystyczną dla autora "poezję przedmiotów użytku co­dziennego". Rzecz dzieje się na łóżku i wokół niego, a "poetyckimi re­kwizytami" są poduszki i kana­pa. Na łóżku leżą kobieta z mężczyzną, wyraźnie znudzone sobą małżeństwo. Co nastąpi później, będzie grą: pochody krzyżowców do Bizancjum, ob­lężenie Jerozolimy, dziwne przemiany istniejących postaci w historyczne - rycerza i za­konnice. Ta gra ma zabić ciszę między kobietą i mężczyzną. W nastroju nieco przypominają­cym dziecięcą zabawę. Ale - tak naprawdę, czy dorośli nadal nie są odrobinę dziećmi? Aby tę dziwną grę zrozumieć, trzeba rozumieć Białoszewskiego. Piotr Cieplak, układając na scenie historię uczucia między dwojgiem formalnie bliskich sobie ludzi, raz zafascynowanych, to nudzących się sobą i jedno­cześnie zalęknionych otaczają­cym światem - stara się myśl Białoszewskiego przybliżyć widzom nie poruszającym się dobrze w twórczości autora Teatru Osobnego. Ten zamysł reżysera ugruntowuje dobre, przekonywające aktorstwo Aleksandry Koniecznej i Adama Ferency.

Po tym spektaklu, w sali audiowizualnej WDK - "Sługa dwóch panów" Goldoniego i przedstawienie prezentowane w ramach spotkań z teatrem Giorgio Strehlera.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji