Tajwan. Scenografie Agaty Skwarczyńskiej na World Stage Design w Tajpej
W dniach 1-9 lipca w Tajpej odbędzie się 4. edycja World Stage Design - najważniejsza, obok Quadriennale Scenografii w Pradze, wystawa poświęcona scenografii teatralnej. Spośród ponad 700 zgłoszeń międzynarodowe jury wybrało około 100 najlepszych prac.
Wśród wybranych projektów, które prezentowane będą podczas tegorocznej edycji w Kuandu Muzeum Sztuki w Tajpej znalazły się 2 scenografie Agaty Skwarczyńskiej - "Trędowata. Melodramat" z Teatru Polskiego w Bydgoszczy i "Antoniusz i Kleopatra" (na zdjęciu) z Teatru im. Jaracza w Łodzi (obie realizacje w reżyserii Wojciecha Farugi), które zostały nominowane w kategorii scenografii, kostiumów i reżyserii świateł.
Agata Skwarczyńska została również zaproszona przez kuratorów wystawy do wygłoszenia wykładu o współczesnej scenografii w Polsce.
W sekcji głównej zostanie również zaprezentowana scenografia Pawła Dobrzyckiego do opery "Traviata", a w sekcji debiutujących scenografów - scenografia Katarzyny Tomczyk do spektaklu "Zjednoczenie dwóch Korei".
**
Agata Skwarczyńska
Scenografka, kostiumolożka, reżyserka światła, zajmuje się również tkaniną artystyczną.
Stworzyła scenografię do licznych spektakli teatralnych. Współpracowała z m.in.: Pawłem Wodzińskim (kostiumy, reżyseria świateł) w Teatrze Polskim w Bydgoszczy: Krasiński. Nie-Boska Komedia. Instalacja teatralna, 2008; Słowacki. 5 dramatów. Rekonstrukcja historyczna, 2010, Mickiewicz. Dziady. Performance, 2011 , Ślub, 2012, Thermidor, 2015 i Ifigenia, 2014 (Teatr Polski w Bielsko-Białej). Z Wojciechem Farugą (scenografia, kostiumy, reżyseria światła): Wszyscy Święci, 2012, Trędowata. Melodramat, 2014 (Teatr Polski w Bydgoszczy), Betlejem, 2013, Balladyna. Kwiaty ciebie nie obronią, 2015 (Teatr Dramatyczny Wałbrzych), W środku słońca gromadzi się popiół, 2014 (Stary Teatr w Krakowie), Królowa Margot. Wojna skończy się kiedyś, 2014 (Teatr Polski w Bielsko-Białej), Lalka. Najlepsze przed nami, 2015 (Teatr Powszechny w Warszawie), Antoniusz i Kleopatra, 2016 (Teatr Jaracza, Łódź), Mewa, 2017 (Teatr Powszechny w Warszawie). Z Kubą Kowalskim (scenografia, kostiumy): Zachodnie wybrzeże, 2016 (Teatr im. Żeromskiego w Kielcach), Diabeł i tabliczka czekolady, 2017 (Teatr im. Osterwy w Lublinie). Ponadto współpracowała z: Remigiuszem Brzykiem, Łukaszem Chotkowskim, Bartoszem Frąckowiakiem, Igą Gańczarczyk, Agnieszką Olsten, Justyną Sobczyk, Nilsem Torpusem, Pawłem Szkotakiem, Pawłem Łysakiem. Od 2007 roku współpracuje z Teatrem 21.
Wraz z Ewą Machnio była kuratorką polskiego pawilonu podczas Quadriennale - Performance and Space Design w Pradze (2011). W 2015 r otrzymała indywidualną nagrodę Złotą Maskę za scenografię do przedstawienia "Królowa Margot. Wojna skończy się kiedyś" w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej.
W 2016 roku wygrała zaproszenie na rezydencje artystyczną w Craft Village, New Delhi, Indie.
*
Więcej informacji na stronie: http://agataskwarczynska.pl/
Klipy prezentujące scenografie podczas World Stage Deesign dostępne w sieci:
"Trędowata. Melodramat": https://vimeo.com/221803365
"Antoniusz i Kleopatra": https://vimeo.com/222473255
*
Projekt zostanie zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego i Instytutu Adama Mickiewicza.