Artykuły

Namiętność i władza

"Emilia Galotti" to dzieło niezwykle ważnej po­staci w historii niemieckiego dramatu roman­tycznego. Tragedia napisana w 1772 roku przez wybitnego krytyka, teoretyka i pisarza Gotthol-da Ephraima Lessinga nie ma w Polsce bogatej tradycji wystawień. Dla Teatru Telewizji przeło­żył sztukę znany tłumacz literatury niemieckiej Jacek St. Buras, a przedstawienie wyreżyserował w Krakowie Krzysztof Babicki.

Lessing (1729-81) studiował teologię, medycynę i filozofię, wydawał też pierwsze w historii cza­sopismo teatralne. Ukazujące się w nim eseje opu­blikowano w 1769 roku pod tytułem "Dramaturgia hamburska". Zbiorem tym, bardziej niż swymi utwo­rami scenicznymi, Lessing dał podstawy twórczości teatralnej nowego rodzaju, stworzył grunt, na któ­rym powstały dzieła Goethego i Schillera. "Emilia Galotti" jest podobno wzorowana na rzym­skiej opowieści o Wirginii, którą zabił własny ojciec, by ustrzec przed hańbą w ramionach tyrana. Emilia jest młodą, piękną i pełną cnót dziewczyną ze skrom­nej rodziny włoskiego oficera. Podczas jednej z czę­stych jej wizyt w kościele, staje się obiektem namięt­nego pożądania władcy - księcia Gonzagi. Pomimo tego, że on sam jest w przededniu ślubu o politycz­nym znaczeniu, nie może znieść myśli o szczęśliwym zamążpójściu dziewczyny. Za namową i z pomocą przebiegłego markiza, Książę postanawia zdobyć wy­brankę za wszelką cenę i wszelkimi sposobami. Ta historia namiętności, bezwzględności władzy i walki o honor może mieć tylko jeden koniec. Świetne aktorstwo, szybko rozwijająca się akcja, ciekawy rysunek postaci i doskonały, współczesny dialog to nie­wątpliwe walory tego przedstawienia.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji