Artykuły

Wrocław. Zakończenie projektu "Jak poprzez teatr poznawać świat?"

Wystawa fotograficzna, pokaz pracy na scenie oraz gra z udziałem uczestników i widzów pokazu zakończyły trwający kilka miesięcy projekt edukacyjny Wrocławskiego Teatru Współczesnego "Jak poprzez teatr poznawać świat?" współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Blisko 360 uczestników - uczniów w wieku od 13 do 18 lat z dziesięciu szkół we Wrocławiu, Wołowie, Świebodzinie i Jastrzębiu Zdroju - wzięło udział w trzech nurtach projektu zbudowanych wokół przedstawień WTW "Walentina. The Last Human Dog", "Nie trzeba" oraz "Fragment nieistniejącego świata". Program miał charakter inicjacyjny, miał skłonić młodych ludzi do rozważań na tematy, które budują fundament tożsamości. Spektakle i warsztaty wprowadziły ich w zagadnienia starości i śmierci, harmonijnego współistnienia człowieka z naturą oraz możliwości poznawczych i kreacyjnych nauki i sztuki. Młodzież pracowała na warsztatach z ekologami, filozofami, aktorami, z dziennikarzem i pisarzem, fotografem, a także z psychologiem i szefem wolontariatu w hospicjum. Partnerami projektu byli Fundacja EkoRozwoju oraz wrocławskie Hospicjum Bonifratrów.

Wystawa fotograficzna pokazująca stan otaczającej nas przyrody przygotowana została z prac uczestników nurtu związanego ze spektaklem "Walentina...". Doskonalili oni swoje umiejętności podczas warsztatów fotograficznych i - razem z ekologami - zastanawiali się nad samotnością człowieka oderwanego od natury i wizją świata po ekologicznej apokalipsie, budowali swoje własne poczucie odpowiedzialności za świat, w którym żyją.

Warsztaty w nurcie związanym ze spektaklem "Nie trzeba" były szkołą twórczego zastosowania narzędzi filozoficznych w poznawaniu świata. Dyskusji z filozofem o tym, czym dziś jest mądrość, na czym polega jej wartość, czy ta wartość może mieć wymiar komercyjny, czy człowiek mądry to człowiek spełniony, towarzyszyły działania teatralne inspirowane spektaklem.

Uczestnicy warsztatów w nurcie związanym z "Fragmentem nieistniejącego świata" odwiedzili hospicjum. Poznali tam pensjonariuszy i ich opiekunów. Po warsztatach reporterskich pisali relacje z tych wizyt i na ich podstawie tworzyli scenariusze krótkich spektakli. To poruszające, spontaniczne, złożone z trzech części przedstawienie pokazali przy wypełnionej po brzegi widowni we Wrocławskim Teatrze Współczesnym 17 grudnia, a następnego dnia zaprezentowali je w Hospicjum Bonifratrów. Mają już zaproszenia do innych szkół, gdzie będą prezentować swoją pracę uczniom, którzy nie brali udziału w projekcie.

W projekcie "Jak poprzez teatr poznawać świat?" wzięły udział: Europejskie Liceum Służb Mundurowych [Wrocław], Zespół Szkół Społecznych [Wołów], Gimnazjum nr 7 im. Tradycji Herbu Wrocławia [Wrocław], Publiczne Gimnazjum nr 1 im. Mikołaja Kopernika [Świebodzin], Liceum Ogólnokształcące nr X im. Stefanii Sempołowskiej [Wrocław], Gimnazjum nr 19 im. Zbigniewa Herberta [Wrocław], Zespół Szkół nr 1 [Jastrzębie Zdrój], Gimnazjum Akademickie Politechniki Wrocławskiej [Wrocław], Gimnazjum nr 30 im. Polonii Francuskiej [Wrocław], Zespół Szkół nr 3 im. Czesława Miłosza [Wrocław].

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji