Artykuły

Misterium życia i śmierci

Choć swą światową premierę spe­ktakl "Hommage a Ginastera" miał 21 maja br. w Dreźnie, to przecież i sobotni premierowy wieczór Teatrze Wielkim w Poznaniu miał ową fas­cynująca atmosferę święta i uroczys­tości. To wszakże XX-lecie Polskiego Teatru Tańca - Baletu Poznańskie­go, to imponujący spektakl muzyczno-baletowy, to szacowni goście z premier Hanną Suchocką na czele.

Zobaczyliśmy tryptyk baletowy oparty na muzyce Alberto Ginastery (balet "Panambi" i "Estancia" oraz tryptyk symfoniczny "Ollantay"), lecz także na IV Symfonii "Koncertującej" Karola Szymanowskiego.

"Vivre", "Misterium Słońca" i "Mi­sterium Ziemi", trzy samodzielne czę­ści spektaklu to apoteoza życia i tań­ca, to determinizm życia i śmierci podobny do nieprzemijalności dnia i nocy, Słońca i Ziemi.

Choreografia i scenografia Barbary Gołaskiej są z pewnością najmniej czytelne wizualnie, choć przecież, uniwersalne w warstwie intelektualnej. Wielce efektowne są ginasterowskie interpretacje Ewy Wycichowskiej, wzmocnione scenograficznie i kos­tiumowo przez Barbarę Kędzierską. Najpełniej jawi się to w zodiakalnym "Misterium Ziemi" pełnym gruntow­nych przemyśleń.

Bardzo ważnym elementem spek­taklu jest wykonywana na żywo muzyka. Poczynając na pełnym ekspresji dziele Karola Szymanowskiego i plas­tycznej realizacji Andrzeja Tatarskie­go (fortepian) aż po ekstatyczne za­kończenie baletowych impresji Gina­stery w wykonaniu Orkiestry Sym­fonicznej PFP pod dyrekcją Andrzeja Borejki.

Wśród plejady tancerzy realizują­cych spektakl podobali się Sławomir Woźniak (cz. I gościnnie), Aleksan­der Rulkiewicz, Krzysztof Raczkowski oraz Iwona Pasińska (cz. III).

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji