Artykuły

Wrocław. Otwarcie Festiwalu Dziady. Recykling

Festiwal Dziady. Recykling, realizowany w ramach Olimpiady Teatralnej Wrocław 2016, poświęcony jest Dziadom jako projektowi kulturowemu - jednemu z najważniejszych dla kultury polskiej. Festiwal trwa od 27 października do 4 listopada 2016.

Na rozpoczęcie festiwalu, 27 października, odbędą się aż cztery wernisaże. Gościem otwarcia wystawy fotografii Pierre'a Vergera "Orixás" w Domku Romańskim będzie Angela Elizabeth Lühning z Fundacji im. Pierre'a Vergera. Kolejne wernisaże odbędą się w Kamienicy Rynek 25. W otwarciu wystawy "Święte skrzyżowania" - prezentującej fotografie z Azji i Ameryki Łacińskiej, Magrebu i Bliskiego Wschodu, źródeł Nilu i Wysp Sołowieckich - uczestniczyć będzie autorka zdjęć Monika Bułaj oraz Jarosław Fret i Leszek Kolankiewicz. Magdalena Mądra otworzy wystawę swoich fotografii z Białorusi, Haiti i Brazylii - "Dziady Starego i Nowego Świata". W wernisażu wystawy haitańskiego malarstwa vodou w zbiorach polskich "Natchnione przez bogów" weźmie udział kurator wystawy, Aleksander Kawalec. Wystawy czynne są codziennie - w Domku Romańskim do 10 listopada, a w Kamienicy Rynek 25 do 13 listopada.

W programie znalazły się tegoroczne inscenizacje "Dziadów" Adama Mickiewicza: wrocławska Michała Zadary [na zdjęciu], prezentowana 29 października, i warszawska Eimuntasa Nekrošiusa, pokaz 4 listopada. W dniach 28 października - 4 listopada zostaną zremiksowane dawne realizacje "Dziadów": Grotowskiego (1961), Białoszewskiego (1965), Dejmka (1967), Swinarskiego (1973) i Grzegorzewskiego (1995), oraz spektakle przepojone tym samym duchem co dramat Mickiewicza: :Akropolis" Grotowskiego i Szajny (1962) i "Umarła klasa" Kantora (1975). Twórcami remiksów są Jarosław Fret, Łukasz Kos, Paweł Miśkiewicz, Paweł Passini, Jadwiga Rodowicz-Czechowska, Weronika Szczawińska i Jerzy Trela.

Temat śmierci i związanych z nią rytuałów w światowej kinematografii pojawi się podczas przeglądu filmowego Tomasza Kolankiewicza w dniach 28 października - 4 listopada. Cykl "Obecność. Upiory w kinie" to zderzenie różnych gatunków i stylów filmowych, powstałych w różnych okresach i przy różnych budżetach, pod różnymi szerokościami geograficznymi, co pozwoli pokazać możliwie najszerszy wachlarz sposobów, w jakie filmowcy opowiadali o przenikających się światach żywych i umarłych. Karnety i bilety sprzedawane są w kasach Kina Nowe Horyzonty.

Na Festiwalu prezentowane będą dwa obrzędy: afrobrazylijskiego kultu candomblé w wykonaniu Aristidesa de Oliveira Mascarenhasa, znanego Pai Ari de Ajagun, i członków świątyni Il Axé Opô Ajagun w Areia Branca w stanie Bahia w Brazylii (30 października) oraz afrohaitańskiego kultu vodou w wykonaniu Josepha Auguste'a Louisa i członków świątyni Rasin San Bout na Haiti (1 listopada). Temat kultu zmarłych przodków i zbiorowej pamięci poruszą też reportaż na żywo Moniki Bułaj (27 października) i konformans Pierre'a Guicheney (28 października).

31 października koncert "Dziady. Recykling" w Narodowym Forum Muzyki rozpocznie poemat symfoniczny "Totenfeier" Gustava Mahlera, zainspirowany "Dziadów" częścią IV Mickiewicza, w wykonaniu NFM Filharmonii Wrocławskiej dyrygowanej przez Vladimira Fanshila. Druga część poświęcona jest muzyce rytualnej afrobrazylijskiego kultu candomblé i afrohaitańskiego kultu vodou w wykonaniu członków świątyni Il Axé Opô Ajagun w Brazylii oraz Rasin San Bout na Haiti. Koncert zakończą zaduszki jazzowe tria Mateusza Rybickiego. Sprzedaż biletów prowadzona jest w kasach Narodowego Forum Muzyki.

O "Dziadach" jako żywym micie Polaków będą debaty Leszka Kolankiewicza, Zbigniewa Majchrowskiego i Jacka Sieradzkiego. Krzysztof Rutkowski poprowadzi wykład o tym, jak Mickiewicz rozegrał "Dziady" w Collge de France, a podczas debaty Marcina Napiórkowskiego uczestnicy przyjrzą się różnorodnym wymiarom uobecniania umarłych w perspektywie współczesnych badań nad pamięcią zbiorową.

Zdaniem kierownika naukowego Festiwalu Leszka Kolankiewicza: "Recykling to współczesne - właściwe epoce ekologii - miano wiecznego powrotu i ricorso, powtarzania się przebiegów historii społecznej. Obrzędy komemoratywne też są swego rodzaju recyklingiem, bo pozwalają na nowo przeżywać to, co już raz przeżyte i co weszło do domeny pamięci zbiorowej. Recyklingiem będą w ramach Festiwalu remiksy historycznych inscenizacji Dziadów, składające się na żywe performatywne archiwum kultury polskiej. Cały Festiwal będzie jednym wielkim recyklingiem Dziadów jako projektu kulturowego - w dobie reakcyjnego łaknienia mitów z jednej strony, skrajnej nieufności i podejrzliwości wobec wszelkiej mitologizacji z drugiej".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji